Výrobca elektromobilov oficiálne odhalil podobu a technické parametre výkonného štvordverového kupé Polestar 5, ktoré si to namieri rovno proti Porsche Taycan. Sériový model vzišiel z konceptu Precept predstaveného ešte v roku 2020.
Čo je Polestar 5?
Polestar 5 je odvážne, 5 metrov dlhé plne elektrické štvordverové kupé s minimalistickým dizajnom. Jeho tvary sú inšpirované letectvom. Predná časť preberá dizajnové línie SmartZone z konceptu Precept, pričom používa osvetľovaciu technológiu Pixel LED v štandardnej výbave. Polestar 5 používa digitálne spätné zrkadlá, virtuálne zadné sklo a obrovskú panoramatickú strechu. Vzadu vozidlo využíva špeciálne navrhnutú aerodynamickú svetelnú lištu s detailom zadného vetracieho otvoru a integrovaným zadným difúzorom na zlepšenie prúdenia vzduchu. Vďaka zapustenému bezrámovému sklu a výsuvným kľučkám dverí dosahuje aerodynamický odpor vzduchu karosérie len 0,24. Model bude k dispozícii v šiestich farebných variantoch, vrátane dvoch matných farieb.

Ako vyzerá vnútri?
Luxusne a zároveň športovo. Predné sedadlá sú navrhnuté v spolupráci so spoločnosťou Recaro. Kombinujú mimoriadne nízky bedrový bod s podporou a typickým švédskym komfortom. Sedadlá sú vyhrievané, ventilované a poskytujú masážnu funkciu. Vzadu sú uložené dve samostatné sedadlá s centrálnou lakťovou opierkou v spodnej polohe. Aj cestujúci sediaci na zadných sedadlách môžu využiť vyhrievanie, ventilovanie i masáž. Takisto majú k dispozícii štvorzónovú klimatizáciu. Výrez v batérii za prednými sedadlami, známy ako garáž pre nohy, poskytuje cestujúcim viac priestoru pre nohy a prirodzenejšiu polohu sedenia.
Poloha vodiča je zámerne sklopená so zameraním na výkon vďaka nízko položeným sedadlám a vzpriamenému volantu. 9-palcový displej je namontovaný priamo na elektricky nastaviteľnom stĺpiku riadenia, čo zaisťuje, že displej je vždy umiestnený v priamej viditeľnosti bez ohľadu na zvolenú polohu. Použitý je tiež 9,5-palcový head-up displej premietajúci údaje na čelné sklo.
Myslí na udržateľnosť?
Samozrejme. V interiéri sú použité materiály z prírodných vlákien od spoločnosti BComp, ktoré sú o 40 % ľahšie ako plast a využívajú o 50 % menej materiálov na báze fosílnych palív. Spodné časti dverí sú vyrobené z NFPP, vidieť tak na nich prirodzenú štruktúru biologického materiálu. Je to vidieť aj na vnútornom obložení 365-litrového batožinového priestoru. 62-litrový frunk vpredu používa materiál AutoNeum UltraSilent, ktorý šetrí 60 % (približne 5 kg) hmotnosti v porovnaní s tradičným plastom.

Aké technológie vozí na palube?
O zvuk sa stará buď audiosystém Polestar s 10 reproduktormi, alebo Bowers & Wilkins s 21 reproduktormi a výkonom 1 680 W. Laserové ambientné osvetlenie obklopuje kabínu, končí zvukovým panelom za hlavami cestujúcich vzadu a v kombinácii s aktívnym potláčaním hluku na ceste vytvára skutočne prvotriedny zážitok z kabíny. Celkovo má Polestar 5 až 11 kamerových kamier, jednu kameru na monitorovanie vodiča, jeden radar stredného dosahu a 12 ultrazvukových senzorov. Ďalej využíva osem airbagov a vnútorné radary na detekciu počtu, polohy a typu cestujúcich, aby v prípade nehody použil správne bezpečnostné opatrenia. Polestar 5 stojí na úplne novej podvozkovej platforme PPA. Tozrná tuhosť karosérie je podľa výrobcu vyššia ako v prípade dvojmiestneho športového vozidla.

Ako rýchlo sa nabije?
Lítium-iónová batéria má kapacitu 112 kWh, z toho využiteľných je 106 kWh. Batéria je súčasťou hliníkovej architektúry, čo prináša bezpečnostné výhody. Keďže Polestar 5 používa 800 V architektúru (vôbec po prvýkrát), no vhodnej jednosmernej nabíjacej stanici sa dokáže nabíjať výkonom až 350 kW. Tým doplnenie kapacity batérie z 10 na 80 % trvá len 22 minút. Indikátor nabíjania sa nachádza aj na C-stĺpiku karosérie.
Poskytne výborný jazdný komfort?
Určite áno, pretože Polestar 5 používa pasívne tlmiče BWI s hydraulickými zarážkami odskoku, zatiaľ čo variant Performance využíva adaptívne tlmenie BWI MagneRide. Tlmiče čítajú cestu až 1 000-krát za sekundu a vďaka magnetoreologickej kvapaline dokážu reagovať do troch milisekúnd, čo poskytuje vynikajúcu kontrolu nad pohybom karosérie pri zachovaní pohodlia a optimálnej odozvy pri všetkých rýchlostiach.

Aké motory budú k dispozícii?
Základom je verzia s jedným elektromotorom roztáčajúcim zadné kolesá s výkonom 450 kW/612 koní a krútiacim momentom 660 Nm s dojazdom 670 km. Pre nadšencov rýchlej jazdy je pripravená aj verzia Performance s výkonom až 650 kW/884 koní, krútiacim momentom 1 015 Nm a dojazdom 565 km. Táto sila umožňuje vozidlu zrýchliť z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, základný model to zvládne za 3,9 sekundy. Obe verziu majú maximálnu rýchlosť elektronicky limitovanú na 250 km/h.

Koľko bude stáť?
Polestar 5 je možné objednávať so základnou cenou 119 900 €, variant Performance stojí od 142 900 €. Podobne výkonný Taycan (598 koní, Taycan 4S Black Edition) stojí na slovenskom trhu 147 000 €, Taycan Turbo s výkonom 884 koní je dostupný od 192 000 €.