Automobily sú väčšinou brané ako pasívum. Vynakladáme peniaze na ich prevádzku, poistenie, údržbu a napriek tomu ich hodnota v čase klesá. S príchodom nových elektromobilov sa to však môže čiastočne kompenzovať, pretože budú schopné aktívne zarábať peniaze.
Najväčšou novinkou značky Mercedes-Benz na autosalóne v Mníchove bolo plne elektrické SUV radu GLC s novou maskou chladiča, 800 V architektúrou a výkonným, až 400 kW nabíjaním. Nemecká automobilka však predstavila aj ďalšie novinky v oblasti nabíjania, o ktorých si teraz povieme viac.

Funkcia Vehicle-to-Grid
S príchodom nových modelov ako CLA alebo GLC a neskôr aj plne elektrickej Triedy C zavádza Mercedes novú funkciu Vehicle-to-Grid (V2G). Elektrické vozidlá s hviezdou na kapote teda budú schopné dodávať elektrinu späť do siete. Pýtate sa, prečo by to niekto robil? No pretože to môže mesačne priniesť celkom slušný obnos peňazí. Vysvetlíme.
Vďaka špeciálnemu wallboxu od Mercedesu a zmluve s partnerskou energetickou spoločnosťou bude vozidlo na základe inteligentného softvéru nabíjať batériu v čase, keď je elektrina v sieti najlacnejšia (napríklad v noci alebo keď fúka vietor a v sieti bude prebytok elektrickej energie). Avšak v čase večernej špičky, keď bude dopyt po elektrine najväčší a teda aj jej cena bude najdrahšia, môže vozidlo vrátiť energiu späť do siete. Rozdiel medzi cenou v čase, keď sa batéria nabíjala a cenou v čase vrátenia energie späť do siete bude vašim ziskom.
O všetko sa postará inteligentný systém
Všetko bude fungovať prostredníctvom prehľadnej aplikácie, kde sa bude dať nastaviť, aká časť energie má zostať v batérii. V podstate o všetko ostatné sa postará inteligentný systém sám. Obojsmerné nabíjanie však neprináša výhody len majiteľom takýchto áut. V energeticky náročných oblastiach ide o pomoc pre celú energetickú sieť, pretože veľká flotila elektromobilov takto môže fungovať ako virtuálna elektráreň. V čase prebytku energie z obnoviteľných zdrojov (slnko, vietor) ju autá uskladnia a v čase špičky ju vrátia späť. Elektromobily preto majú veľký potenciál sa stať decentralizovanými zariadeniami na ukladanie energie. Môže sa vytvoriť dodatočná skladovacia kapacita, ktorá lepšie vyvažuje ponuku a dopyt a optimalizuje využívanie veternej a solárnej energie. Samozrejme, nie všetky krajiny sú na túto technológiu pripravené a majú prijaté regulačné rámce. Mercedes-Benz preto spolupracuje s partnermi z energetického priemyslu, aby zabezpečil vytvorenie týchto podmienok.

Megawattové nabíjanie
Na IAA v Mníchove sa predviedol aj koncept AMG GT XX, ktorý len nedávno stanovil 25 rekordov na vysokorýchlostnom ovále v Nardó. Okrem toho, že za 24 hodín dokázal prejsť takmer 6 000 kilometrov, tak pomyselnú vzdialenosť cesty okolo sveta prekonal za menej ako 8 dní. Teraz predviedol ďalší výnimočný výkon, a to v nabíjaní. Automobilka pri predstavení konceptu hovorila o maximálnom nabíjacom výkone 850 kW. V Mníchove však posunula tieto hranice podstatne ďalej.
Na prototypovej nabíjacej stanici novej generácie prekonal koncepčný automobil hranicu 1 000 kW – teda jedného megawattu – nabíjacieho výkonu. Už po 0,5 sekundy dosiahol nabíjací výkon hodnotu 1 041 kW, pričom megawattový nabíjací výkon dokázalo vozidlo udržať takmer 2 a pol minúty. Systém preniesol 17,3 kWh za 1 minútu, čo zodpovedá dojazdu 125 kilometrov.

Prototyp nabíjacej stanice bol vytvorený v spolupráci s talianskou spoločnosťou Alpitronic. Nabíjacia stanica MCS bola pôvodne navrhnutá pre nákladné vozidlá. Neskôr bola prerobená na systém, ktorý pracuje s tenkým káblom CCS a zároveň bezpečne prenáša obrovský prúd. Mercedes potvrdil, že nová vysokovýkonná nabíjačka bude dostupná na nabíjacích staniciach v Európe a v USA od roku 2026.
Externá napájacia jednotka s názvom HYC1000 poskytuje až 1 000 kW pri 800 ampéroch a inteligentne rozdeľuje tento výkon medzi viacero nabíjacích bodov prostredníctvom inteligentného riadenia záťaže. Jeden nabíjací bod tak bude schopný dodať až 600 kW pri 800 voltoch. Nové generácie elektromobilov značky Mercedes-Benz sa tak budú nabíjať rýchlosťou 325 kilometrov dojazdu za 10 minút. Používanej magawattovej nabíjačky si bude vyžadovať ešte ďalší vývoj. Zaujímavou službou pre majiteľov vozidiel značky Mercedes-Benz bude aj možnosť rezervácie nabíjacieho bodu. V kritických okamihoch sa tak nestane, že človek príde na nabíjaciu stanicu, ktorá bude obsadená inými vozidlami.

Rýchla expanzia vlastnej nabíjacej siete Mercedes-Benz
Vlastná nabíjacia sieť značky Mercedes-Benz neustále rastie. Od tohto roku má spoločnosť svoje prvé nabíjacie stanice v Rakúsku a Japonsku, vybudované sú už v Nemecku, USA a Číne. V prevádzke je už približne 80 nabíjacích uzlov. Do roka sa vlastná nabíjacia sieť spoločnosti rozšíri do ďalších ôsmich ďalších krajín. Mercedes-Benz plánuje mať do konca desaťročia viac ako 10 000 rýchlonabíjacích staníc po celom svete. Okrem budovania vlastnej nabíjacej siete spoločnosť spolupracuje v spoločných podnikoch IONITY (Európa), IONNA (Severná Amerika) a IONCHI (Čína). Prístup k týmto rýchlonabíjacím sieťam je tiež jednoduchý a digitálny prostredníctvom MB.CHARGE Public. Nabíjacia služba bezproblémovo integrovaná do infotainmentu vozidla poskytuje zákazníkom Mercedes-Benz prístup k jednej z najväčších nabíjacích sietí na svete, ktorá zahŕňa viac ako 2,5 milióna nabíjacích staníc prevádzkovaných viac ako 1 700 poskytovateľmi.
Elektrické vozidlá značky Mercedes-Benz obsahujú taktiež inteligentnú navigáciu s prepočtom dojazdu a odporúčaním na zastávky na nabíjanie pri dlhých trasách. Túto funkciu sme už neraz vyskúšali a môžeme potvrdiť, že je takmer na percento presná a vodiča absolútne zbavuje stresu z dojazdu.