Peugeot pripravuje revolúciu v ovládaní áut. V novembri uvidíme koncepčný automobil s názvom Polygon, ktorý bude ukážkou novej generácie modelu 208. Ten sa má dostať na trh už v roku 2026. Poháňať by ho mali výlučne elektromotory.
Peugeot dnes zverejnil správu s krátkou videosekvenciou, ktorá láka na nový koncept Polygon. Keďže oficiálna správa francúzskej automobilky, musíme odkázať na článok motoristického portálu Autocar, ktorý predsa len zverejňuje viac podrobností.
Peugeot Polygon je koncept malého hatchbacku segmentu B, z ktorého vychádza sériové prevedenie novej generácie modelu 208. Peugeot však v jeho prípade pripravuje veľkú inováciu v podobe systému riadenia Hypersquare, ktorý prvý raz ukázal na koncepte Inception počas výstavy CES 2023 v Las Vegas. V novembri 2023 sa toto vozidlo objavilo aj na Hrebienku vo Vysokých Tatrách.

Peugeot je známy uplatňovaním filozofie iCockpit, ktorý pozostáva z volantu s malým priemerom a vysoko posadeným prístrojovým panelom, ktorý de facto nahrádza head-up displej. Ide o kontroverzné riešenie, pretože nie všetci vodiči si za volantom dokážu nájsť pohodlnú pozíciu, keďže rozsah výškového nastavenia volantu je obmedzený. Zďaleka však nejde o pravidlo, o čom svedčí aj skutočnosť, že Peugeot doteraz predal už viac ako 1 milión vozidiel používajúcich iCockpit.
Hypersquare
Koncept Polygon uvedie tretiu generáciu modelu 208, ktorý v automobilke zastáva pozíciu najpredávanejšieho modelu. Nová koncepcia interiéru sa postupne dostane aj do ďalších sériových modelov značky Peugeot. Autocar sa domnieva, že koncept Polygon bude vybavený už takmer sériovou verziou obdĺžnikového volantu Hypersquare. Tento systém riadenia používa technológiu steer-by-wire, čo znamená, že volant nie je mechanicky prepojený s prednými kolesami.

Volant v tejto koncepcii funguje len ako elektronický snímač, ktorý zachytáva pohyby a vyhodnocuje uhol zatočenia, pričom vysiela signály do riadiacej jednotky, ktorá pomocou elektromotorov natáča kolesá. Medzi všeobecné výhody takéhoto riešenia patrí variabilný prevod riadenia, odstránenie vibrácií prenášaných do volantu, jednoduchšia integrácia s funkciami autonómneho riadenia a menej mechanických častí, čo môže zväčšiť priestor v interiéri. Aké výhody bude prezentovať Peugeot, si ešte musíme niekoľko týždňov počkať.
Šéf Peugeotu Alain Favey však naznačil, že cieľom konštruktérov je vylepšiť agilitu vozidla a poskytnúť vodičom jedinečný pocit z jazdy. Favey Autocaru prezradil, že koncept Polygon bude vybavený 21-palcovým plávajúcim displejom, pravdepodobne podobným zakrivenému displeju v sériovom modeli 3008.

Len elektrina?
Očakáva sa, že koncept Polygon bude postavený na koncernovej platforme STLA Small. Tá síce môže byť vybavená ja spaľovacími motormi, ale Autocar sa odvoláva na generálneho riaditeľa Vauxhallu Floriana Huettla, ktorý povedal, že budúca generácia modelu Corsa bude výlučne elektrická. To môže naznačovať, že nová generácia Peugeotu 208 bude mať takisto výlučne elektrický pohon, ale keďže ide o najpredávanejší model značky, je pravdepodobné, že v takom prípade by sa elektrická verzia predávala po boku súčasnej generácie 208 vybavenej spaľovacími motormi. Oficiálne však ešte nie je nič potvrdené, takže celé to môže nakoniec dopadnú inak. Uvidíme, či sa koncern Stellantis poučí z prípadu Fiat 500e. Nový Peugeot 208 by sa na trh mal dostať koncom roka 2026.