Brusel možno zmení spôsob, akým hodnotí emisie automobilov. Doteraz sa rozhodujúci dôraz kládol na to, čo vychádza z výfuku – emisie CO2. Po novom by sa mohli brať do úvahy aj iné faktory, napríklad celková ekologická stopa počas celého životného cyklu vozidla. Návrh vyvolal otázku, čo sa stane so schváleným zákazom spaľovacích motorov, píše merkur.de.
Podľa platného plánu má EÚ od roku 2035 zakázať registráciu nových áut so spaľovacím motorom. Európska komisia však oznámila, že už na jeseň tohto roka uskutoční revíziu tohto zákazu. Súčasne rastie tlak zo strany automobilového priemyslu a niektorých europoslancov, ktorí žiadajú, aby sa emisie CO2 nehodnotili len podľa výfukových plynov, ale aj podľa širších ekologických kritérií.
„Nie je pravda, že elektromobily sú úplne bez emisií,“ upozornil prezident Združenia európskych dodávateľov pre automobilový priemysel Andreas Zink a dodal: „V mnohých krajinách pochádza elektrina stále z uhlia alebo plynu, teda z fosílnych zdrojov.“

Celkový životný cyklus ako kľúčový ukazovateľ
Podľa návrhu by sa mal ekologický dopad vozidiel hodnotiť počas ich celého životného cyklu – od ťažby surovín či výroby batérií až po recykláciu alebo likvidáciu auta. Europoslanec Peter Liese zo strany európskych ľudovcov túto myšlienku podporuje: „Nestačí len merať emisie z výfuku. Auto môže byť v konečnom dôsledku klimaticky menej škodlivé než elektromobil, ak ho prevádzkujete na palivo z obnoviteľných zdrojov.“
Liese zdôraznil, že cieľom má byť technologická neutralita: „Ak budú spaľovacie motory po roku 2035 jazdiť na syntetické palivá vyrobené z obnoviteľných energií, môžu byť rovnako ekologické ako elektromobily – alebo dokonca ekologickejšie, ak sa elektrina v danom regióne vyrába z uhlia.“
Odlišný pohľad priemyslu, kritika aktivistov
Podľa ekologických aktivistov ide len o snahu zbytočne predĺžiť život spaľovacích motorov. Ani medzi európskymi dodávateľmi v automobilovom priemysle však zatiaľ pri tejto téme nepanuje zhoda.
Niektorí vidia v novom systéme šancu na spravodlivejší súboj elektromobilov a vozidiel so spaľovacím motorom. Iní varujú pred zbytočnou zložitosťou a nejasnými kritériami. V každom prípade však všetko nasvedčuje tomu, že Brusel nanovo otvorí tému zákazu spaľovákov ešte tento rok.