Audi A8, synonymom luxusu, komfortu a technologickej vyspelosti. Elegantná limuzína aj po rokoch ukazuje, že starnúť sa dá s noblesou. Vyskúšali sme kúsok generácie D4 z roku 2014 s 225 000 kilometrami, ktorý nám zapožičala spoločnosť AAA AUTO.
Aj keď má vozidlo už jedenásť rokov, stále pôsobí ako skutočný zjav. Dizajn generácie D4 stavil na jednoduché línie a dôstojnosť, nie na výstrednosť. Predná maska s Matrix-LED svetlometmi bola vo svojej dobe technologicky na špici a mnohé značky ju dobiehali ešte o dekádu neskôr. Facelift priniesol do sveta A8 decentnejšie zadné partie s elegantnou lištou a dvojicou chrómovaných koncoviek výfukov, ktoré podčiarkujú luxusný charakter. A8 pôsobí na ceste majestátne, s dĺžkou 5,1 metra, šírkou 1,9 metra a rázvorom 3 metre budí rešpekt, nech už zaparkuje kdekoľvek. Niet divu, že na diaľnici jej ostatní vodiči radšej uhýbajú. Kufor s objemom 520 litrov postačí na batožinu pre štyroch cestujúcich aj s rezervou, či už ide o letiskový transfer alebo víkendový výlet do Álp.

Legendárny trojliter, ktorý nesklame
Pod kapotou testovaného kusu sa nachádzal dobre známy 3.0 TDI V6 s výkonom 190 kW (258 koní). Tento motor je v komunite priaznivcov značky považovaný za „zlatú strednú cestu,“ pretože ponúka dostatok výkonu, kultivovaný chod a v rámci možností aj rozumnú spotrebu. V reálnej prevádzke sa spotreba pohybovala okolo 8 litrov na 100 km, čo je vzhľadom na veľkosť a hmotnosť auta veľmi slušné číslo. Motor ťahá plynule, automatická prevodovka radí hladko a aj po viac ako 200-tisíc kilometroch nejaví známky opotrebenia.
Na diaľnici je Audi A8 presne tým, čím má byť – tichým krížnikom, ktorý vodiča i posádku izoluje od okolitého sveta. Pri bežných rýchlostiach takmer nepočuť aerodynamický hluk a dvojité lepené sklá sa starajú o dokonalé odhlučnenie kabíny.

Kvalita, ktorá pretrvá
Audi si v tejto ére dávalo mimoriadne záležať na spracovaní interiéru a po rokoch je to cítiť. Materiály sú stále v perfektnom stave. Žiadne vŕzganie, žiadne opotrebované plasty či vyšúchané sedačky. Kombinácia kože, kovových dekorov a imitácie dreva pôsobí elegantne a nadčasovo. Zadné sedadlá ponúkajú komfort, aký by ste v bežnom aute hľadali márne. Miesta je dostatok vo všetkých smeroch, sedadlá sú mäkké, vyhrievané a s nastaviteľnou opierkou chrbta. Vďaka štvorzónovej klimatizácii si každý pasažier vie navoliť svoju ideálnu teplotu.

Aj keď sa v prípade krátkej verzie A8 neočakáva, že by majiteľ sedel vzadu, stále ide o prostredie, kde si cestujúci užijú maximálny komfort. Na predných sedadlách vládne ergonomická dokonalosť, vodič má všetko poruke, sedadlo je nastaviteľné v mnohých smeroch a volant padne do ruky. Infotainment síce už prezrádza svoj vek, no stále funguje spoľahlivo a reaguje svižne. Pridaný Apple CarPlay modul dokonca umožňuje moderné prepojenie so smartfónom.

Jazdné vlastnosti
Vzduchový podvozok je alfou a omegou komfortu. Aj po rokoch funguje výborne, a hoci už nie je taký tichý ako v novších modeloch, stále dokáže filtrovať nerovnosti s ľahkosťou. A8 sedí na ceste stabilne, riadenie je presné a v dynamickom režime dokáže auto pôsobiť prekvapivo obratne. V meste vodiča poteší obdivuhodná manévrovateľnosť vzhľadom na rozmery a na okreskách sa dá A8 viesť svižne, pričom stále ostáva nesmierne pohodlná. Z pohľadu jazdných pocitov ide o vozidlo, ktoré aj po rokoch pôsobí ako nový automobil.

Na čo si dať pozor
Ako každá jazdenka, aj Audi A8 má svoje slabiny. Najväčšou rizikovou oblasťou je motor, vyžaduje pravidelnú výmenu oleja a kvalitnú servisnú históriu. Pozornosť treba venovať aj turbodúchadlu, chladiacemu systému a rozvodovej reťazi. Ďalšou slabinou môže byť elektronika, pretože niektoré kusy trápili poruchy systému MMI, klimatizácie či mikrospínačov vo dverách. A pozor aj na vzduchový podvozok, ktorého opravy patria medzi finančne náročnejšie. Pred kúpou je nutné dôkladne preveriť, či systém tesní tak ako má alebo nevydáva neštandardné zvuky. Niektoré vozidlá mali aj problém so zatekaním vody do interiéru, preto je kontrola tesnení dverí a drenážnych otvorov povinnou jazdou.

Verdikt
Audi A8 D4 je typ auta, ktoré aj po rokoch dokáže očariť komfortom, kvalitou spracovania a nadčasovou eleganciou. Ak sa oň predchádzajúci majiteľ staral, ide o mimoriadne dôstojnú jazdenku, ktorá môže ešte dlho verne slúžiť. Zároveň však platí, že kúpa najlacnejšieho exempláru na trhu sa nemusí vyplatiť, pri aute tohto kalibru sa šetrenie často obráti proti majiteľovi.
Ak teda v roku 2025 stále túžite po prémiovom statuse, tichom diaľničnom krížniku a aute, ktoré má dušu, Audi A8 vás nesklame. Stačí len siahnuť po dobre udržiavanom kuse so spoľahlivou servisnou históriou a luxus prvej triedy môže byť váš za zlomok pôvodnej ceny.


























































