V nemeckom závode Saarlouis sa skončila výroba jedného z najvýznamnejších modelov európskej automobilovej scény.
Ford Focus, ktorý bol súčasťou trhu nepretržite 27 rokov, opustil montážnu linku poslednýkrát a tým sa uzavrela éra modelu, ktorý patril medzi najpredávanejšie a najuznávanejšie kompaktné vozidlá na kontinente. Ako informoval portál Motor1, posledným vyrobeným kusom bol biely päťdverový hatchback, ktorý symbolicky ukončil dlhú výrobnú históriu a zároveň potvrdil smerovanie automobilky v Európe.

Ukončenie výroby je súčasťou širšej stratégie, v rámci ktorej Ford v Európe postupne ukončil aj ďalšie tradičné modely, medzi ktoré patrili Fiesta, Mondeo a malé Ka. Tým sa ponuka značky výrazne zmenila, pretože sa posunula smerom k úžitkovým vozidlám a vozidlám kategórie SUV. Motor1 zároveň pripomína, že záujem o klasické kompaktné modely medzi európskymi zákazníkmi pretrváva, čo potvrdzujú predajné rebríčky spoločnosti Dataforce, kde dominujú modely Sandero, Golf a Clio spolu s ďalšími tradičnými zástupcami tohto segmentu.

Podľa dostupných informácií bol hlavným dôvodom ukončenia výroby Focusu nedostatočný finančný prínos, ktorý nepostačoval na pokračujúci vývoj. Hoci si model udržiaval stabilnú popularitu, jeho maržová výkonnosť nedokázala konkurovať výnosnejším vozidlám. Tento posun však výrazne ovplyvnil trhové postavenie značky v Európe, keďže podľa údajov organizácie ACEA klesol podiel Fordu na európskom trhu od roku 2015 takmer na polovicu, pričom má klesajúcu tendenciu aj naďalej.

Neistá budúcnosť závodu v Saarlouis
Autocar upozorňuje, že koniec výroby Focusu má vážne následky aj pre samotnú továreň v Saarlouis, pretože po ukončení produkcie nemá závod priradený žiadny nový model. Automobilka zatiaľ nepredstavila ani plán jeho ďalšieho využitia, čo znamená, že budúcnosť jedného z najvýznamnejších výrobných areálov Fordu v Európe je v súčasnosti nejasná. Tento stav sa začal črtať už v roku 2022, keď Ford oznámil zrýchlenie elektrifikácie svojej európskej ponuky a zároveň potvrdil ukončenie produkcie Focusu.
Focus bol v modelovej ponuke nahradený dvojicou elektrických crossoverov Explorer a Capri, ktoré vznikajú na technike koncernu Volkswagen. Netreba však zabúdať na to, že Ford pripravuje nové vozidlo strednej veľkosti, ktorého uvedenie sa očakáva v roku 2027. Novinka má doplniť ponuku popri modeli Kuga a má ponúknuť hybridné aj čisto elektrické pohony. Ide o súčasť širšej ambície posilniť prítomnosť značky v Európe, ktorú oslabil odchod dlhoročných kľúčových modelov.

Podľa dostupných informácií Ford prepadol z pozície jednej z najpredávanejších značiek v Európe na 12. miesto, čo predstavuje jeden z najvýraznejších poklesov v rámci veľkých automobiliek. Spoločnosť preto upravila svoje vedenie a poverila nové európske manažmenty, aby pripravili modely lepšie prispôsobené potrebám európskych zákazníkov.







































