Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 19. decembra otvorilo posledný úsek diaľnice D1. Motoristi v Česku tak môžu cestovať z Prahy cez Brno a Ostravu až k hraniciam s Poľskom tým najkomfortnejším a najrýchlejším spôsobom.
Ku kompletnému dokončeniu diaľnice D1 chýbala už len posledná 10-kilometrová časť medzi Přerovom do Říkovicami. Úsek bol mimoriadne problémový, administratíva a súdne spory sa v prípade tohto úseku ťahali viac ako 20 rokov. Napokon však výstavba posledného úseku diaľnice D1 začala v januári 2023 a po necelých 3 rokoch ho kompetentní sprístupnili motoristom o tri mesiace skôr oproti pôvodnému termínu. Na novom diaľničnom úseku sa nachádza 14 mostov a 5 protihlukových stien. Podobne ako v mnohých iných oblastiach, kde vznikol nový diaľničný úsek, aj tu rýchla cesta preorientuje tranzitnú dopravu mimo Přerov a celý región čaká prudký hospodársky rozvoj.

Portál auto.cz píše, že podľa přerovského primátora Petra Vránu (ÁNO) sa mesto po rokoch stagnácie stane lepším miestom pre život. “Dostavba diaľnice totiž neznamená len dopravnú úľavu. Konečne môžeme rozvíjať mesto tak, ako si zaslúži. Zvyšuje sa záujem investorov, vznikajú nové príležitosti pre podnikanie aj pracovné miesta a rastie dopyt po modernom bývaní. Diaľnica nám otvára priestor na to, aby sme Přerov posúvali dopredu. Aby bol zaujímavý pre mladých rodiny, stabilný pre firmy a príjemný pre všetkých, ktorí tu žijú. Je to šanca, ktorú chceme maximálne využiť,“ uviedol.
Koniec po 58 rokoch
Český minister dopravy a bývalý generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik sa vyjadril, že bude chcieť presadiť, aby práve dokončený úsek, ktorý tvorí v podstate obchvat Přerova, bol oslobodený od platenia diaľničnej známky, čo by mohlo upokojiť dopravu aj na diaľnici D46.
Česko diaľnicu D1 dostavalo po 58 rokoch. Prvé časti najstaršej diaľnice v krajine vznikali už pred druhou svetovou vojnou, ale základný kameň skutočného diaľničného úseku bol položený až v roku 1967. Diaľničný úsek medzi Prahou a Mirošovicami bol dokončený v júli 1971. Motoristi jazdia po diaľnici medzi Prahou a Brnom od roku 1980. Diaľnica bola pôvodne projektovaná tak, že končiť mala v Košiciach, zmena projektov a orientácia smerom na Poľsko však nastala po rozpade Československa.
Za českými hranicami sa diaľnica D1 napája na poľskú diaľnicu A1. Praha, Brno i Ostrava tak získali ucelené diaľničné spojenie s Varšavou aj Gdanskom.






































