Ministerstvo dopravy SR spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou a za účasti premiéra Roberta Fica, ministra zahraničných vecí Juraja Blanára, ministra pôdohospodárstva Richarda Takáča a ministra investícií Samuela Migaľa slávnostne otvorili úsek D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou, súčasťou ktorého je aj najdlhší diaľničný tunel na území Slovenska.
„Dnes sa v Žilinskom kraji oficiálne píše nový príbeh. Nový príbeh, ktorý ovplyvní celé Slovensko, pretože dopravné investície do priemyselných uzlov, ako je Žilina, sa vždy oplatia,“ povedal premiér Robert Fico. Doplnil tiež, že Slovensko je síce malá, ale vďaka svojej polohe strategická krajina v rámci medzinárodného obchodu a medzinárodnej dopravy. „To platí aj o Žiline, ktorá je veľmi dôležitou časťou ťahu sever-juh a západ-východ. Prognózy hovoria, že tunelom bude prechádzať v priemere 20-tisíc vozidiel denne. Až štvrtinu z tohto počtu bude tvoriť nákladná doprava. Toto obrovské množstvo vozidiel dnes zaťažuje miestnu cestu I/18 popod Strečno.“
Premiér Robert Fico sa počas svojho príhovoru dotkol aj tendra na výstavbu posledného úseku diaľnice D1 Turany – Hubová, ktorý musia diaľničiari na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie zrušiť a vypísať súťaž nanovo. „Ja len neviem, pán minister, či máme rozpustiť Úrad pre verejné obstarávanie. Predsa nie je možné, aby niekto pri takej strategickej stavbe, ako je D1, prijímal také rozhodnutia, ktoré nám bránia pokračovať v tempe, ktoré sme nastavili. Budeme sa musieť touto otázkou vážne zaoberať,“ povedal podľa Denníka N Robert Fico. Celý prejav premiéra si môžete pozrieť napríklad TU. „Minister Ráž zbabral tender na posledný úsek D1 a odskákať si to má Úrad pre verejné obstarávanie. Robert Fico sa očividne chystá zničiť každú nezávislú inštitúciu, ktorá sa odváži poukázať na babráckosť tejto vlády,” reagoval na sociálnej sieti poslanec Ján Hargaš (Progresívne Slovensko).
Koniec dlhým kolónam v Žiline
Tunel Višňové prinesie najmä významné zrýchlenie dopravy. A to najmä v smere zo západu na východ, kde spolu so susedným úsekom od Hričovského Podhradia ušetrí motoristom desiatky minút. Počas poobedňajších špičiek pred sviatkami či prázdninami to môže byť dokonca aj ušetrená hodina cestovania. „Posledné mesiace na tejto stavbe boli skutočne hektické a som veľmi rád, že sme si so všetkými zúčastnenými stranami vyjasnili, že naším spoločným cieľom je pustiť tunel aj priľahlý úsek do prevádzky čo najskôr. Naozaj nám toto úsilie dalo zabrať, za posledné dva roky sme boli na tejto stavbe každý týždeň, niekedy aj častejšie,“ uviedol minister dopravy Jozef Ráž.

Vďaka novému diaľničnému ťahu sa výrazne uľaví okolitým obciam, no najmä mestu Žilina. „V rámci intravilánu mesta Žilina sa vďaka novému ťahu D1 výrazne zvýši priepustnosť svetelnej križovatky ulíc Ľavobrežná, Košická a Nemocničná, keďže sa z nej vylúči tranzitná nákladná doprava prakticky zo všetkých smerov. Táto križovatka je známa dlhými kolónami najmä počas presunov vodičov pred sviatkami alebo aj vo všedné dni v prípade komplikácií na ceste popod Strečno,“ spomenul generálny riaditeľ NDS Filip Macháček. Odklonom podstatnej časti osobnej a nákladnej dopravy zo súčasnej cesty I/18 sa zároveň výrazne zlepší možnosť napojenia na túto cestu z priľahlých obcí ako Stráňavy, Strečno či Mojšova Lúčka alebo logistických areálov.

Významný aj pre európsku dopravnú sieť
„Otvorenie tunela Višňové je významným míľnikom nielen pre slovenskú ale aj pre európsku dopravnú sieť. Európska únia financovala vyše 90 % tohto projektu v hodnote viac ako 250 miliónov eur. Aj tu sa potvrdzuje, že Únia je pre ľudí na Slovensku nenahraditeľným partnerom a v tomto prípade doslova na každom kilometri. Bol by som rád, keby si šoféri a ich spolujazdci pri prejazde týmto tunelom pomysleli na to, že vďaka európskej solidarite – významnému finančnému príspevku z európskych prostriedkov, na ktoré sa skladajú daňoví poplatníci iných členských krajín – sa zvyšuje ich vlastná bezpečnosť a šetrí sa ich čas. Tunel Višňové tiež odbremení dopravu v Strečnianskej tiesňave a zároveň prihliada aj na environmentálne potreby okolia. Všetkým, ktorým nový tunel prinesie úžitok v každodennom živote, by som v mene Európskej komisie rád zaprial šťastnú cestu a veľa bezpečných kilometrov,” uviedol Peter Stano, vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Nový úsek D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou je dlhý 13,5 kilometra, pričom viac ako polovicu tvorí tunel Višňové. Súčasťou úseku je aj deväť mostov, 10 múrov, jedna križovatka, 4,3 kilometrov protihlukových stien či dve predportálové budovy.







































