Domov SPRÁVY News Kým Porsche a veľké koncerny krvácajú, Lamborghini žije zlaté časy

Kým Porsche a veľké koncerny krvácajú, Lamborghini žije zlaté časy

Lamborghini Temerario
Foto: Lamborghini

Rok 2025 sa zapíše do dejín automobilového priemyslu ako rok veľkého vytriezvenia. Zatiaľ čo európske ikony ako Volkswagen, Audi či Mercedes-Benz čelia drastickým škrtom, novým clám a slabnúcemu dopytu, v talianskej Sant’Agate panuje úplne iná atmosféra.

Kým sa priemyselní obri trápia s prechodom na elektrinu, Lamborghini stavilo na trpezlivosť a emócie. Ukazuje sa, že ich zdržanlivosť voči diktátu plnej elektrifikácie nebola prejavom strachu, ale mimoriadne prezieravým ťahom, ktorý im dnes zabezpečuje rekordné zisky. Globálny automobilový priemysel dnes čelí kombinácii geopolitických napätí, meniaceho sa správania zákazníkov a masívnych investícií do elektromobility, ktoré spolu vytvárajú mimoriadne náročné podnikateľské prostredie. Kým regulačné tlaky tlačia výrobcov smerom k elektrickým vozidlám, spotrebitelia vo viacerých regiónoch stále dávajú prednosť tradičným pohonom alebo hybridným riešeniam v dôsledku ich nižšej ceny a väčšej infraštruktúrnej pripravenosti.

Foto: Lamborghini

Vyššie dovozné clá v Spojených štátoch, zavedené v rámci novej obchodnej politiky americkej administratívy, situáciu ešte viac vyostrili. Zmeny v colnom režime sa rýchlo prejavili na exporte, čo dokazujú aj údaje nemeckých automobiliek. V prvých troch kvartáloch roka zaznamenali približne 14-percentný pokles vývozu vozidiel na americký trh. K prepadu došlo po zavedení nových dovozných ciel, ktoré síce napokon dosiahli 15 % namiesto pôvodne zvažovaných 25 %, no aj v tejto podobe citeľne zasiahli exportnú bilanciu. Najväčší dopad pocítili výrobcovia, ktorí sú dlhodobo výrazne závislí od odbytu v Severnej Amerike.

Koncern Volkswagen priznal, že nové dovozné clá v Spojených štátoch mali výrazný dopad na jeho hospodárenie. Už v prvom polroku 2025 pripravili firmu približne o 1,3 miliardy eur, čo viedlo k zníženiu celoročného finančného výhľadu. Prevádzkový zisk skupiny za prvých 6 mesiacov roka klesol medziročne o 33 % na 6,7 miliardy eur, hoci tržby zostali na úrovni minulého roka a dosiahli 158,4 miliardy eur, píše EuroNews.

Obchodné bariéry tak ďalej tlačia na marže výrobcov, ktoré už boli oslabené vysokými investíciami do elektrifikácie a plnenia prísnych emisných noriem. Zmena výrobných plánov a prispôsobenie sa novým colným podmienkam je finančne aj časovo náročná, čo zvýhodňuje menšie a flexibilnejšie značky, ktoré dokážu reagovať rýchlejšie.

V novembri 2025 vyrástol v Prahe celkom nový showroom automobilov značky Lamborghini. Foto: Lamborghini

Ako sa darí ostatným veľkým značkám

Zatiaľ čo Lamborghini hlási rekordy, väčšie značky už narážajú na realitu trhu. Audi v roku 2025 výrazne zhoršilo svoj výhľad, najmä pre rastúce náklady spojené s americkými clami a internou reštrukturalizáciou. Automobilka znížila odhad ročných tržieb na 65 až 70 miliárd eur, pričom ešte nedávno počítala s rozpätím 67,5 až 72,5 miliardy eur. Prevádzková marža má klesnúť na 5 až 7 %, čo je pod pôvodnými očakávaniami, a prognóza čistého peňažného toku sa znížila na 2,5 až 3,5 miliardy eur.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Negatívny trend sa už prejavil aj v hospodárskych výsledkoch. Čistý zisk Audi za prvý polrok 2025 klesol o 37 % na 1,35 miliardy eur, oproti 2,15 miliardy eur v rovnakom období minulého roka. Firma otvorene priznáva, že za poklesom stoja vyššie americké dovozné clá a náklady na rozsiahlu reštrukturalizáciu, ktorá zahŕňa aj zrušenie až 7 500 pracovných miest s cieľom ušetriť viac než 1 miliardu eur ročne, píše CBTNews.

Porsche, ktoré je dlhodobo považované za jednu z najziskovejších automobiliek sveta, zaznamenalo v roku 2025 výrazný prepad hospodárskych výsledkov. Hlavnými dôvodmi sú nákladná prestavba produktovej stratégie, vysoké investície do batériových projektov a dopad 15-percentných dovozných ciel v USA.

Za prvé tri kvartály 2025 klesli tržby Porsche o 6 % na 26,86 miliardy eur, no zásadný je najmä prepad ziskovosti. Prevádzkový zisk sa medziročne prepadol z 4,04 miliardy eur na 40 miliónov eur, čo znamená takmer 99-percentný pokles. Prevádzková marža sa znížila zo 14,1 % na 0,2 %, čo je pre značku tohto formátu výnimočná situácia.

Automobilka v roku 2025 zaúčtovala mimoriadne náklady približne 2,7 miliardy eur, pričom ďalšie stovky miliónov eur predstavujú zvýšené náklady spojené s americkými clami. Celkový dopad prestavby stratégie a ciel má za celý rok dosiahnuť približne 3,1 miliardy eur. Porsche tým fakticky priznalo, že masívna orientácia na elektrické platformy bola v aktuálnej trhovej situácii predčasná.

Podobný vývoj hlási aj Mercedes-Benz. V prvom polroku 2025 klesol jeho čistý zisk zo 6,1 miliardy eur na 2,7 miliardy eur, čo znamená medziročný prepad o 56 %. V samotnom druhom štvrťroku bol pokles ešte výraznejší a dosiahol 69 %. Tržby automobilky sa medziročne znížili o 10 % a výrazne klesli aj prevádzkové výsledky. Mercedes zároveň odhaduje, že americké clá znížia jeho hospodársky výsledok v roku 2025 približne o 360 miliónov eur, uvádza EuroNews.

Ďalším vážnym problémom je aj čínsky trh, kde sa predaje prepadli takmer o 20 % v dôsledku silnej konkurencie domácich výrobcov, ktorým nemecké prémiové sedany už nedokážu konkurovať cenou ani softvérom.

Čísla, ktoré hovoria samy za seba

Kým veľká časť automobilového priemyslu zápasí s neistotou a rastúcimi nákladmi, Lamborghini dokazuje, že aj v náročnom období sa dá rásť. Najnovšie údaje ku koncu tretieho štvrťroka 2025 hovoria jasne: Pri predaji 8 140 vozidiel dosiahla značka obrat 2,41 miliardy eur a prevádzkový zisk 592 miliónov eur. Prevádzková marža sa tak ustálila na fantastických 24,6 %, čo je v dobe, kedy koncernoví súrodenci ako Audi a Volkswagen krvácajú, bezprecedentný výsledok, píše portál EVO.

Foto: Lamborghini

O to fascinujúcejšie je, že Lamborghini tento úspech dosiahlo v roku, ktorý mal byť pôvodne len „prechodným“. Po ukončení výroby ikonického modelu Huracán sa totiž značka musela opierať o okresané portfólio. Tým skutočným hrdinom, ktorý rok 2025 zachránil, je SUV Urus. Ten potvrdil, že stratégia „super-SUV“ bola pre Sant’Agatu dobrým ťahom, ktorý generuje potrebnú hotovosť aj počas obmeny športových modelov.

Lamborghini postupne prechádza na hybridné pohony, čo potvrdzujú nové modely Revuelto a Urus SE. Napriek tomu značka zatiaľ neponúka čisto elektrický model, čo jej však očividne nebráni v úspechu. Podľa vedenia spoločnosti zákazníci oceňujú najmä zachovanie výkonu, charakteru a emócie, ktoré sú pre Lamborghini typické, aj keď technológia pod kapotou prechádza zmenami. Výsledkom je veľmi silná pozícia na trhu luxusných áut. Lamborghini ťaží z vysokých marží a mimoriadne vernej klientely, ktorá je ochotná zaplatiť za exkluzivitu a výkon aj v čase, keď sa zvyšok automobilového trhu spomaľuje alebo stagnuje. Jasným dôkazom neutíchajúceho dopytu je fakt, že vlajková loď Revuelto bola vypredaná do konca roka 2026 už začiatkom minulého roka.

Foto: Lamborghini

Stratégia, ktorá sa vypláca

Lamborghini sa darí aj v období, keď veľká časť automobiliek zápasí s dôsledkami drahej elektrifikácie. Kým konkurencia urýchlene investovala do čisto elektrických modelov, Lamborghini zvolilo konzervatívnejší prístup a stavilo na hybridné pohony. Tie mu umožňujú držať náklady pod kontrolou a zároveň osloviť zákazníkov, ktorí stále preferujú spaľovací motor.

Tento prístup je viditeľný aj v produktových plánoch značky. Nová generácia modelu Urus príde v roku 2029 ako plug-in hybrid, hoci sa pôvodne hovorilo o plne elektrickej verzii. Prvý čisto elektrický model Lanzador bol posunutý až na rok 2030, čo Lamborghini dáva viac času reagovať na vývoj trhu bez zbytočného tlaku.

Značka navyše ťaží z imunity voči novej ázijskej konkurencii. Kým čínski výrobcovia výrazne tlačia na prémiové značky ako Mercedes či Audi, v prípade Lamborghini zatiaľ neexistuje model, ktorý by dokázal konkurovať jeho značke, imidžu a exkluzivite. Zákazníci tak v čínskych modeloch nevidia alternatívu, čo automobilke umožňuje udržiavať stabilné ceny aj v náročnejšom trhovom prostredí.

Foto: Lamborghini

Významnú úlohu zohráva aj schopnosť zvládať externé tlaky, vrátane amerických dovozných ciel. Vďaka vysokým maržiam na jednotlivé vozidlá dokáže Lamborghini absorbovať dodatočné náklady bez toho, aby muselo prenášať celý tlak na koncových zákazníkov. To dáva spoločnosti výhodu v porovnaní s výrobcami, ktorí operujú s nižšími maržami a sú na objemoch výrazne závislí.

Zatiaľ čo v USA aj v Európe sa ukazuje, že rýchle a plošné preskupovanie modelových radov bez jasných signálov dopytu vedie k oslabeniu marží a rastúcej nervozite investorov, Lamborghini sa tomuto scenáru vyhlo. Značka si ponechala technologickú flexibilitu a namiesto radikálnych zmien zvolila postupný vývoj, ktorý lepšie zodpovedá očakávaniam jej zákazníkov. Výsledkom je stabilita v čase, keď automobilový priemysel prechádza zásadnou premenou. Kým veľkí výrobcovia zápasia s rovnováhou medzi reguláciami, nákladmi a neistým dopytom po elektromobiloch, Lamborghini si vďaka rozumne nastavenej stratégii zachováva manévrovací priestor aj finančnú istotu.

Úspech značky v roku 2025 tak nie je náhodný. Je výsledkom kombinácie silnej identity, disciplinovaného investičného prístupu a pôsobenia v segmente trhu, ktorý je menej citlivý na globálne výkyvy. Lamborghini nepôsobí ako značka, ktorá len reaguje na zmeny, ale ako výrobca, ktorý si ich dokáže prispôsobiť vo svoj prospech.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!