Domov SPRÁVY Elektromobilita BMW začalo vyrábať vzorky batériových článkov pre Neue Klasse

BMW začalo vyrábať vzorky batériových článkov pre Neue Klasse

Foto: BMW

Z výrobnej linky v Parsdorfe začali schádzať vzorky batériových článkov, ktoré sa od roku 2025 budú používať v modeloch Neue Klasse.

Malý kúsok budúcnosti je 95 milimetrov vysoký a má tvar valca s priemerom 46 milimetrov. Ide o nové vzorky batériových článkov, ktoré od roku 2025 bude BMW používať v modeloch Neue Klasse. Vyrábať sa budú v novom Kompetenčnom centre výroby článkov (CMCC) v Parsdorfe. CMCC umožní BMW pokryť celý proces tvorby článkov. V kompetenčnom centre s rozlohou 15 000 metrov štvorcových, ktoré si vyžiadalo celkovú investíciu na úrovni 170 miliónov eur, pracuje približne 80 zamestnancov. Nemecké spolkové ministerstvo hospodárstva a Bavorské ministerstvo hospodárstva, regionálneho rozvoja a energetiky podporujú projekt v rámci európskeho procesu financovania IPCEI (Important Projects of Common European Interest).

Foto: BMW
Udržiavanie materiálov v obehu

Suroviny patria pri výrobe článkov medzi významné nákladové faktory. Efektívne a zodpovedné využívanie surovín a nosných materiálov je preto nevyhnutné a má zmysel z environmentálneho aj ekonomického hľadiska. V novom CMCC sa budú získavať skúsenosti zo všetkých procesov a získané poznatky sa analyzujú s cieľom ďalšej optimalizácie využívania zdrojov. Zvyškové materiály z výrobného procesu sa budú zhromažďovať v CMCC, triediť a privádzať späť do cyklu výroby článkov. Okrem práce na procese výroby článkov sa experti BMW zameriavajú aj na opätovné použitie materiálov a komponentov z celej batérie po jej prvom použití vo vozidle.

Foto: BMW

V Kompetenčnom centre pre batérie (BCCC) v Mníchove už vyrobili a otestovali prvé batériové články vyrobené zo 100 % recyklovaného a/alebo sekundárneho (batériového) katódového materiálu pomocou najmodernejších metód spracovania. Dodávatelia článkov už dodávajú batériové články s obsahom druhotných surovín (napríklad nikel) z rôznych zdrojov použitých batérií (vrátane výrobného odpadu). Dlhodobým cieľom BMW je opätovné využitie všetkých surovín v recyklovateľných vysokonapäťových batériách.

Foto: BMW
Ako vzniká článok?

Výroba článkov sa začína výrobou elektród. Tu sa základný materiál, ktorý obsahuje napríklad grafit pre anódu a oxidy niklu pre katódu, spolu so spojivami a rozpúšťadlami dávkuje a mieša v presne odmeranom pomere. Vznikne takzvaná kaša. Tou sa potiahnu tenké kovové fólie, vysušia sa a následne stlačia. V odbornom žargóne sa to označuje ako kalandrovanie. Tento proces si vyžaduje najvyššiu úroveň presnosti, pretože fólia má hrúbku len niekoľko mikrometrov, čiže je tenšia ako vlákna pavučiny, pričom povlak je v rozsahu mikrometrov. Počas zostavovania článku sa potiahnuté fólie, označované ako kalandrované elektródy, navíjajú pomocou separátora do takzvaných rôsolových kotúčov a vkladajú sa do krytu článku. Články sa naplnia elektrolytom, potom sa prvýkrát nabijú a nakoniec sa skontroluje ich funkčnosť a kvalita.

Foto: BMW
CMCC Parsdorf

CMCC v Parsdorfe vzniklo podľa vysokých environmentálnych štandardov. Technické zariadenia používané pri výrobe batériových článkov absolvovali proces schvaľovania imisnej kontroly, ktorý zabezpečuje, že spoločnosť dodržiava všetky požiadavky a smernice. CMCC bude fungovať aj bez fosílnych palív a bude sa spoliehať na elektrinu vyrobenú pomocou obnoviteľnej energie, a to aj z fotovoltických systémov na streche budovy. Budova bude zásobovaná tiež regeneratívnym teplom vyrábaným pomocou najmodernejších tepelných čerpadiel podzemnej vody a vzduchu.

Technológia batérií BMW šiestej generácie

Batériový článok zodpovedá za základné vlastnosti elektrických vozidiel: dojazd, jazdný výkon a čas nabíjania. Nové okrúhle články BMW špeciálne navrhnuté pre elektrickú architektúru modelov Neue Klasse umožnia výrazné zvýšenie dojazdu špičkového modelu až o 30 %. Nové okrúhle články BMW majú štandardný priemer 46 milimetrov a dve rôzne výšky 95 milimetrov a 120 milimetrov. V porovnaní s prizmatickými článkami piatej generácie batériových článkov BMW bude obsah niklu v okrúhlych článkoch šiestej generácie vyšší na katódovej strane, zatiaľ čo obsah kobaltu sa zníži. Na strane anódy sa zvýši obsah kremíka. V dôsledku toho sa objemová hustota energie článku zlepší o viac ako 20 %.

Batéria, pohon a technológia nabíjania vo vozidlách Neue Klasse dostanú vyššie napätie 800 voltov. Okrem iného sa tým optimalizuje dodávka energie do vysokovýkonných nabíjacích staníc s jednosmerným prúdom, ktoré môžu dosiahnuť oveľa vyššiu nabíjaciu kapacitu s prúdom až 500 ampérov – čím sa skráti čas potrebný na nabitie z 10 na 80 % až o 30 percent.

Foto: BMW
Zníženie uhlíkovej stopy

BMW sa zameriava najmä na udržanie uhlíkovej stopy a spotreby zdrojov pri výrobe na čo najnižšej úrovni, počnúc dodávateľským reťazcom. Pre štandardnú výrobu batériových článkov budú poverení výrobcovia článkov používať sekundárny materiál obsahujúci kobalt, lítium a nikel. Spolu so záväzkom svojich dodávateľov článkov používať pri výrobe iba zelenú energiu z obnoviteľných zdrojov, zníži spoločnosť BMW uhlíkovú stopu z výroby batériových článkov až o 60 % v porovnaní so súčasnou generáciou batériových článkov.

BMW Vision Neue Klasse – budúcnosť je futuristická

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS: BMW
Predchádzajúci článokVW ID.7 príde aj ako kombi, tu sú prvé obrázky
Nasledujúci článokNissan chce mladým ponúknuť lacné športové auto
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.