Domov Doprava Najväčšia výletná loď na svete čoskoro vypláva na prvú plavbu

Najväčšia výletná loď na svete čoskoro vypláva na prvú plavbu

Foto: Royal Caribbean

Nová výletná loď Icon of the Seas je päťkrát väčšia ako Titanic, váži takmer 250-tisíc ton a jej stavba stála 2 miliardy dolárov. Na palubu pojme skoro 10-tisíc ľudí.

Ikona morí je najnovším prírastkom do flotily výletných lodí spoločnosti Royal Caribbean. S dvadsiatimi palubami a kapacitou pre 7 600 hostí (plus 2 350 členov posádky) je to aktuálne najväčšia výletná loď na svete. Loď bola postavená vo Fínsku a jej prvá plavba s cestujúcimi je naplánovaná už na túto sobotu 27. januára. Potom sa bude až do apríla v 7-dňových turnusoch plaviť okolo karibských ostrovov.

Po skončení pandémie je dopyt po výletných lodiach na maxime. Prvé plavby na Ikone morí sa vypredali už v októbri. Medzinárodná asociácia Cruise Lines predpovedá, že objem cestujúcich dosiahne v tomto roku 36 miliónov pasažierov, čo je približne o 20 % percent viac ako pred pandémiou. Záujem o takýto druh turistiky, resp. dovolenky však straší všetkých ekologických aktivistov, keďže odvetvie výletných lodí vyprodukuje na pasažiera v porovnaní s leteckou dopravou viac ako dvojnásobok emisií uhlíka. Emisie súvisiace s výletnými plavbami síce klesli počas pandémie takmer na nulu, ale do augusta 2021 sa tento priemysel nielenže vrátil k emisiám spred pandémie, ale tieto čísla dokonca aj prekročil o 6 %.

Foto: Royal Caribbean
Problém s emisiami

Zatiaľ čo sa mnohé spoločnosti zaoberajúce sa výletnými plavbami zaviazali k uhlíkovej neutralite do roku 2050, zdá sa, že v súčasnosti nie je vynaložené dostatočne veľké úsilie na dosiahnutie týchto cieľov. Spoločnosť Royal Caribbean navyše vyhlásila, že v blízkej budúcnosti postaví ďalšie tri podobne veľké lode. Každá pritom bude mať hmotnosť vyše 200-tisíc ton a poháňaná bude skvapalneným zemným plynom.

Ikona morí ukrýva v útrobách dve obrovské, 307-tonové nádrže na LNG, ktoré poháňajú šesť 14-valcových 4-taktných motorov s celkovým výkonom 121 400 koní. Vďaka tomu sa loď môže plaviť maximálnou rýchlosťou 40 km/h. Skvapalnený zemný plyn je priemyslom výletných lodí propagovaný ako jedno z najekologickejších palív, pretože výrazne znižuje emisie oxidov síry a dusíka a celkovo znižuje emisie skleníkových plynov o 30 %. Na druhej strane, z týchto lodí častokrát uniká do atmosféry metán, čo je asi 80-krát silnejší skleníkový plyn ako oxid uhličitý. Vyšetrovanie z roku 2023, o ktorom informoval Bloomberg, dospelo k záveru, že prechod lodí na LNG bol pre klímu čistou pohromou.

Priemerná výletná loď vypustí za deň plavby viac emisií ako 1 milión áut. Hoci výletné lode tvoria len jedno percento veľkých svetových lodí, vytvárajú viac ako 6 % svetových emisií čierneho uhlíka. Ten nie je dobrý nikde, ale obzvlášť škodí Arktíde, kde sa usadzuje na snehu a ľade, čím sa zrýchľuje rýchlosť topenia ľadovcov.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJjalopnik.com
Predchádzajúci článokČínska vláda chce zakročiť, pribrzdí rast elektromobilov
Nasledujúci článokPorsche Macan Turbo má 639 koní a úplne novú platformu