Domov Doprava Chystajú sa veľké veci. Šutaj Eštok je za dve zásadné zmeny na...

Chystajú sa veľké veci. Šutaj Eštok je za dve zásadné zmeny na slovenských diaľniciach

Foto: NDS

Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok sa vyjadril k témam inštalácie stacionárnych radarov, zvýšenia maximálnej povolenej rýchlosti na diaľniciach i experimentu s predným brzdovým svetlom.

V rozhovore pre tlačovú agentúru SITA Šutaj Eštok povedal, že v rámci cestnej premávky je jeho prioritou bezpečnosť. Za rok 2023 policajné štatistiky evidujú celkovo 11.665 dopravných nehôd, pri ktorých prišlo o život 266 osôb, 891 ľudí bolo ťažko zranených a 4.985 ľudí bolo ľahko zranených. Z obetí bolo 73 chodcov, 28 motocyklistov a 15 cyklistov. Celková škoda na majetku sa vyšplhala do výšky takmer 46 miliónov eur. 75 % z evidovaných dopravných nehôd bolo spôsobených v obci, zomrelo pri nich 99 ľudí.

Nový tender aj na radary s úsekovým meraním rýchlosti

Pre mňa nie je podstatné, aby policajti vyberali čo najviac pokút, ale aby vodiči cítili nejakú zodpovednosť,” povedal minister. Ten po nástupe na ministerskú stoličku zrušil už prebiehajúci tender na automatizovaný systém porušení pravidiel cestnej premávky. Aktuálne prebiehajú trhové konzultácie na vyhlásenie novej súťaže. Nové verejné obstarávanie by malo byť vyhlásené približne o dva mesiace. Účelom prípravných trhových konzultácií je oslovenie hospodárskych subjektov, ktoré sa zaoberajú dodávkou cestných rýchlomerov, analytických kamier a vytvorením IT diela s cieľom získania informácií potrebných pre nastavenie požiadaviek a podmienok pripravovaného verejného obstarávania.

Šutaj Eštokovi v pôvodnej súťaži na stacionárne radary chýbali jednotky s úsekovým meraním. “Úsekové meranie rýchlosti chceme primárne nastaviť v tuneloch, pretože ak sa tam stane nejaká nehoda, je potom veľmi komplikované premávku opäť sfunkčniť.” Primárnou úlohou stacionárnych radarov nebude výber pokút. “Radary musíme umiestniť na cesty smrti tak, aby vodič jednoducho vedel, že tu musí spomaliť a ak vopred bude vedieť, kde sa radary nachádzajú, potom vodič musí niesť zodpovednosť za to, že na tom úseku išiel rýchlo a zaplatí pokutu.

Nehoda v tuneli dokáže skomplikovať premávku na dlhé hodiny. Šutaj Eštok preto do nich chce nainštalovať radary s úsekovým meraním rýchlosti. Foto: startstop.sk, Karol Gajdoš
Zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti na diaľniciach nie je vylúčené

V rámci plynulosti premávky si Šutaj Eštok vie predstaviť na niektorých úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti. Napríklad aj v Česku začala začiatkom roka 2024 platiť novela zákona umožňujúca zvýšiť maximálnu povolenú rýchlosť na diaľniciach na 150 km/h, ale len na vopred vybraných úsekoch. Aj keď je o tom ešte predčasné hovoriť, v redakcii si vieme predstaviť zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti na niektorých úsekoch diaľnic D1, D4 alebo rýchlostnej ceste R7.

V rámci zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky sa ministrovi vnútra páči aj projekt predného brzdového svetla. “Je to na Slovensku novinka a môže to byť pekná inšpirácia aj pre ostatné európske krajiny. Treba prijímať synergické opatrenia tak, aby sme znižovali počet dopravných nehôd aj počet úmrtí na cestách.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJSITA
Predchádzajúci článokStačí drobnosť a výkon Mustangu vyletí do “stratosféry”
Nasledujúci článokMOTO TEST Honda Goldwing 1800 DCT – ideál na dlhé výlety