Domov Doprava Mali zachrániť spaľováky, no ich udávaná spotreba je odtrhnutá od reality

Mali zachrániť spaľováky, no ich udávaná spotreba je odtrhnutá od reality

Foto: startstop.sk, Karol Gajdoš

Európska komisia zverejnila svoju prvú správu o skutočných emisiách CO2 nových osobných a ľahkých úžitkových automobilov. Správa je založená na údajoch zozbieraných v roku 2021 zo zariadení monitorujúcich spotrebu paliva.

Od januára 2021 musia byť všetky nové autá a ľahké úžitkové vozidlá poháňané fosílnymi paliva vybavené schválenými zariadeniami na monitorovanie spotreby paliva na palube (OBFCM). Tieto zariadenia zaznamenávajú spotrebu paliva, resp. spotrebu energie a celkovú prejdenú vzdialenosť. Palubné údaje následne musia zbierať výrobcovia vozidiel prostredníctvom prenosu údajov vzduchom, alebo pri pristavení vozidiel v servise. Raz ročne sa potom súbor všetkých údajov zasiela Komisii. Podľa správy dostala Komisia v apríli 2022 údaje len o 10,6 % osobných automobilov a 1,0 % dodávok, ktoré boli prvýkrát zaregistrované v EÚ v roku 2021. V tomto prvom roku zberu údajov tak bolo pokrytie vozového parku ďaleko za očakávaniami väčšiny výrobcov.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata
Spotreba PHEV je v skutočnosti 3,5x vyššia

V prípade dodávok bol súbor údajov z roku 2021 nedostatočný na hĺbkovú analýzu. Napriek svojim obmedzeniam poskytujú doteraz zozbierané reálne údaje o osobných vozidlách cenné predbežné poznatky. Priemerný rozdiel medzi skutočnými a oficiálnymi priemernými emisiami CO 2 a spotrebou paliva v roku 2021 bol 23,7 % v prípade benzínových áut a 18,1 % v prípade dieselových áut (1 – 1,5 l/100 km alebo 28-35 g CO2/km). Takáto medzera sa očakávala, pretože existujú rôzne faktory ovplyvňujúce skutočné emisie, ktoré nie je možné všetky plne replikovať v laboratórnom teste, ako sú dopravné podmienky, krajina, stav vozovky, okolitá teplota, používanie klimatizácie a palubnej elektroniky či správanie vodiča.

V prípade nových plug-in hybridných vozidiel, ktoré boli prvýkrát zaregistrované v roku 2021, však bola spotreba a skutočné emisie CO2 v priemere 3,5-krát (4 l/100 km alebo 100 g CO2/km) vyššie ako hodnoty v typovom schválení. To len potvrdzuje, že tieto vozidlá v súčasnosti nevyužívajú svoj plný potenciál. Deje sa tak najmä preto, že sa nenabíjajú a nejazdia na elektrinu tak často, ako sa predpokladalo. Komisia preto už zaviedla zmeny vo výpočte faktora užitočnosti – očakávaného podielu prejdenej vzdialenosti na elektrický pohon – ktorý sa používa na určenie emisií CO2 počas oficiálneho skúšobného postupu. Tieto zmeny budú platiť od roku 2025. Plug-in hybridné vozidlá tak čaká nová metodika testovania spotreby a emisií, ktorá má lepšie reflektovať ich skutočné používanie. Komisia zároveň dodala, že ak bude potrebné ďalej upraviť metodiku testovanie plug-in hybridných vozidiel na základe údajov z reálneho sveta, urobí tak.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJEurópska komisia
Predchádzajúci článokČaro osobnosti CEO už nestačí, Tesla znásobuje investície do reklamy
Nasledujúci článokŠtýlové SUV mení pohľad na elektrifikáciu, naftu fakt nepotrebuje

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here