Domov Doprava Vodiči POZOR! Po zmene zákona, niektoré opravy na aute môže vykonávať len...

Vodiči POZOR! Po zmene zákona, niektoré opravy na aute môže vykonávať len autorizovaný autoservis. Týka sa to hlavne…

Od 1. Januára môže niektoré opravy na aute vykonávať len autoservis. Týka sa to hlavne riadenia. Skončili tak opravy áut u kamaráta v garáži alebo pred panelákom na parkovisku?

Od 1. januára tohto roka vstúpila do platnosti novela zákona 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorá mnohých vodičov nepoteší. Najmä majiteľov tých starších vozidiel.  Po novom smie špecifické opravy na aute vykonávať len nezávislý alebo autorizovaný autoservis. Doma si už tak nemôžete sami opraviť brzdy, riadenie, airbagy, zavesenie kolies alebo deformačné zóny. Pri dopravnej nehode alebo inej škodovej udalosti na vašom vozidle, pri ktorej dôjde k poškodeniu jednej z týchto častí vášho vozidla, sa vaše auto automaticky stáva technicky nespôsobilým na prevádzku na pozemných komunikáciách. Platí to pre vozidlá s dátumom prvej evidencie po 1. januári 2005.

zákon o opravách
Automaticky zo zákona.

Ak sa pri dopravnej nehode na vašom aute poškodí jedna z hlavných bezpečnostných častí, vaše auto nie je spôsobilé na ďalšiu jazdu. Pozastavenie technickej spôsobilosti sa vykonáva automaticky zo zákona, nedostanete však k tomu žiadny doklad. Po takejto nehode máte 180 dní na opravu vozidla. V prípade, ak túto opravu v danom časovom horizonte vykonať nestihnete, vašou povinnosťou je požiadať o dočasné vyradenie vozidla z evidencie. Po oprave vám servis vydá potvrdenie a vy musíte znovu absolvovať STK. Až po jej úspešnom absolvovaní môžete vaše auto opäť vziať do premávky.

zákon o opravách
Mastná pokuta.

Ak si auto opravíte tak, ako to bolo na Slovensku doteraz zvykom, čiže u kamaráta v garáži, doma na dvore, hrozí vám mastná pokuta. Táto pokuta sa môže hýbať v rozmedzí od 1 000 až do 30 000 eur. Tu sa však objavuje otázka, ako to budú kontrolné orgány kontrolovať. V tomto novom zákone je totiž množstvo nedokonalostí a ľudia budú tento zákon obchádzať jedna radosť. Je nám totiž jasné, že oprava starších modelov áut v autorizovaných servisoch sa majiteľom finančne nemusí vôbec vyplatiť.

zákon o opravách
Šedé zóny.

Tento nový zákon vyzerá sľubne, ale len v teoretickej rovine. V zákone sa nachádza množstvo dier a tak jeho kontrolovateľnosť je otázna. Napríklad poisťovne nie sú povinné hlásiť škodové udalosti pri ktorých dôjde k poškodeniu hlavných bezpečnostných častí okresnému úradu a ani polícií. Ďalším nedostatkom nového zákona je fakt, že polícia vám po dopravnej nehode, kde sa poškodia tieto časti, nemusí ani odobrať technický preukaz. Podľa zákona má polícia právo vám technické osvedčenie zadržať, nie je to však ich povinnosť.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJnoviny.sk
Predchádzajúci článokTEST Kia ProCeed GT – facelift,ktorý je najmä o detailoch
Nasledujúci článokPrichádza nová limitovaná Toyota Yaris GRMN. Je ešte to ostrejší hothatch než pôvodná Yaris GR