Domov Lifestyle Lepšie auto vlastne nepotrebujete. Ako sa Golf GTI stal ikonou

Lepšie auto vlastne nepotrebujete. Ako sa Golf GTI stal ikonou

Volkswagen Golf GTI si za takmer päť dekád vybudoval reputáciu jedného z najuniverzálnejších a najpraktickejších športových hatchbackov.

Golf MK1 (1976 – 1983): Začiatok legendy

Foto: Volkswagen

Prvý Golf GTI debutoval na frankfurtskom autosalóne v roku 1975. Spočiatku bol zamýšľaný ako limitovaná edícia 5 000 kusov, no obrovský záujem zákazníkov zmenil jeho osud. Okrem karovaných sedadiel a radiacej páky v tvare golfovej loptičky zaujal aj športovými vlastnosťami. Pod kapotou pracoval 1,6-litrový motor so vstrekovaním paliva, ktorý produkoval výkon 110 koní. Tento motor umožňoval zrýchlenie na 100 km/h za 9 sekúnd, čo bolo na hatchback tej doby veľmi pôsobivé. Golf GTI MK1 sa stal symbolom dynamického a praktického auta, a preto sa nakoniec vyrobilo viac ako 460 000 kusov, čím ďaleko prekonal pôvodné plány.

Golf MK2 (1984 – 1991): Evolúcia

Foto: Volkswagen

Druhá generácia GTI prišla na trh s modernizovaným dizajnom a väčšími rozmermi. Tento model bol priestrannejší, pohodlnejší a lepšie vybavený, pričom si zachoval športový charakter. Pod kapotou sa objavil 1,8-litrový motor, ktorý vo verzii 16V dosahoval výkon až 139 koní. Vďaka tomu poskytoval výrazne lepší výkon ako jeho predchodca. MK2 pomohol upevniť postavenie GTI ako univerzálneho športového auta, vhodného na rodinné výlety aj na dynamickú jazdu.

Golf MK3 (1992 – 1997): Kritika a snaha o inovatívnosť

Foto: Volkswagen

Tretia generácia GTI priniesla niekoľko významných zmien, ktoré rozdelili fanúšikov. Prvýkrát bola do ponuky zaradená dieselová verzia GTI (TDI), čo vyvolalo zmiešané reakcie. Naftový motor oslovil vodičov hľadajúcich lepšiu spotrebu, no puristi vímali tento krok ako odklon od tradície.

Benzínová verzia bola vybavená 2,0-litrovým motorom 16V s výkonom 150 koní, kým základná verzia ponúkala 115 koní. V roku 1996 pribudla aj verzia s turbodieselovým motorom 1.9 TDI s výkonom 110 koní, čo bol prvý GTI s dieselovým motorom. Okrem štandardných modelov Volkswagen uviedol aj špeciálnu edíciu “20 rokov GTI”, ktorá mala exkluzívne dizajnové prvky a vylepšené jazdné vlastnosti. Počas výroby vznikali aj mnohé špeciálne série podľa známych kapiel. Vzikla Pink Floyd Edition, Rolling Stones Edition a tiež Bon Jovi Edition.

Napriek pokročilej technológii a inováciám bola MK3 kritizovaná za nárast hmotnosti, ktorý ovplyvnil agilitu a dynamiku jazdy. Tento model však naznačil smerovanie GTI k širšiemu publiku a ukázal, že značka je ochotná experimentovať s novými konceptmi.

Golf MK4 (1998 – 2004): Štýlový, ale menej športový

Foto: Volkswagen

Štvrtá generácia GTI bola známa elegantným dizajnom a vysokou kvalitou spracovania interiéru. V porovnaní s predchádzajúcimi modelmi ponúkala viac komfortu a luxusu, čo ocenili mnohí vodiči. Tento posun však spôsobil, že GTI stratilo časť svojho športového charakteru, čo bolo vímané ako krok späť medzi nadšencami.

Model MK4 bol poháňaný širokou škálou motorov. Základný benzínový motor mal objem 1.8T a ponúkal výkon 150 koní, zatiaľ čo vrcholná verzia s výkonom 180 koní dosahovala zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy. Dieselové verzie mali pod kapotou 1,9 TDI s oznacenim ARL a produkovali 150 koní.

Pri príležitosti 25. výročia GTI Volkswagen predstavil špeciálnu edíciu “25 rokov GTI”, ktorá mala zvýšený výkon na 180 koní, vylepšený podvozok a agresívnejší vzhľad. Napriek tomu sa MK4 stalo obľúbeným pre svoj štýl a všestrannosť, čím prilákalo nové publikum. Bol to model, ktorý posunul GTI smerom k modernejším a technologicky vyspelejším vozidlám.

 

Golf MK5 (2004 – 2008): Únik z úpadku

Foto: Volkswagen

S piatou generáciou sa GTI vrátilo k svojim športovým koreňom a získalo si uznanie kritikov aj verejnosti. Tento model mal 2,0-litrový motor TFSI s výkonom 200 koní. S manuálnou prevodovkou zrýchlil na 100 km/h za 7,2 sekundy, zatiaľ čo verzia s dvojspojkovou prevodovkou DSG to zvládla za 6,9 sekundy. Maximálna rýchlosť dosahovala 235 km/h.

Dizajn modelu MK5 priniesol charakteristické prvky ako čiernú do V-tvarovanú masku chladiča, nový dizajn diskov “Denver” a agresívnejšie rysy. Športový charakter podporilo aj vylepšené podvozkové riešenie a zavedenie nezávisného zadného zavesenia, ktoré zlepšilo ovládateľnosť a jazdný komfort.

Na 30. výročie GTI Volkswagen uviedol špeciálnu edíciu “Edition 30”, ktorá mala výkon zvýšený na 230 koní. V roku 2007 bola predstavená aj edícia “Pirelli GTI” s rovnakým motorom, ktorá nadviazala na legendárny Pirelli Golf GTI z 80. rokov. MK5 sa často považuje za jedno z najlepších GTI v celej histórii modelu, a to vďaka kombinácii výkonu, ovládateľnosti a komfortu.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!