Domov Lifestyle Atmosférický V8 za 6 000 €: Jazdite ako prezident

Atmosférický V8 za 6 000 €: Jazdite ako prezident

Foto: Audi

Vrcholné motory 6,0 l W12 a S8 5,2 l V10 

Najprestížnejšou pohonnou jednotkou v modelovom rade A8 D3 bol motor s objemom 6,0 l W12. Tento agregát ponúkal výkon 450 koní a zabezpečoval zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy. Bol určený pre tých, ktorí hľadali maximálny komfort, hladký chod a dostatok výkonu pre svižné, no zároveň kultivované cestovanie.

Audi S8, športová verzia modelu A8, používala motor s objemom 5,2 l V10, ktorý vychádzal z agregátu pochádzajúceho z Lamborghini Gallardo. S výkonom 450 koní a krútiacim momentom 540 Nm ponúkalo vynikajúcu dynamiku. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo len 5,1 sekundy. Oproti modelu A8 s motorom W12 sa S8 vyznačovalo tuhším podvozkom, športovejšie naladeným vzduchovým odpružením a agresívnejším prejavom motora.

Jazdné vlastnosti a technológie

Audi A8 D3 vyniká svojimi jazdnými vlastnosťami a pokročilými technológiami, ktoré zabezpečujú vysoký komfort a bezpečnosť.

Adaptívne vzduchové odpruženie (Adaptive Air Suspension) je jedným z kľúčových prvkov podvozka tohto modelu. Tento systém umožňuje nastavenie svetlej výšky vozidla v rozmedzí od štandardných 120 mm až po 145 mm v režime “lift” a zníženie na 95 mm v režime “Autobahn”, ktorý sa automaticky aktivuje pri rýchlosti nad 120 km/h udržanej viac ako 30 sekúnd. Vodič má možnosť voliť medzi rôznymi režimami odpruženia, čím prispôsobí jazdné vlastnosti aktuálnym podmienkam a preferenciám, či už ide o komfortnú jazdu alebo dynamickejší športový prejav.

Pohon všetkých kolies quattro je ďalšou významnou technológiou v Audi A8 D3. Tento systém zabezpečuje optimálnu trakciu a stabilitu vozidla za rôznych jazdných podmienok. V štandardnom nastavení rozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50. V prípade zmeny podmienok dokáže mechanický Torsen diferenciál bez oneskorenia presmerovať až 70 % výkonu na prednú alebo zadnú nápravu, čo zlepšuje ovládateľnosť vozidla na klzkých alebo nerovných povrchoch.

Foto: Audi

Napriek svojim rozmerom a hmotnosti prekvapuje Audi A8 D3 agilitou a ovládateľnosťou. Vďaka precíznemu riadeniu a pokročilému podvozku poskytuje vodičovi istotu a kontrolu, čo z neho robí agilné vozidlo aj v náročnejších jazdných situáciách.

Brzdová sústava v Audi A8 D3 je navrhnutá tak, aby zodpovedala výkonu vozidla, najmä vo výkonnejších verziách. Štandardne sú použité radiálne ventilované kotúče na všetkých kolesách, pričom predné brzdy využívajú dvojpiestikové strmene a zadné jednopiestikové strmene s elektro-mechanickou parkovacou brzdou. Pre náročnejších zákazníkov bola k dispozícii bola aj voľba keramických bŕzd, ktoré poskytujú lepší brzdný výkon a odolnosť voči prehrievaniu.

Spoľahlivosť a známe problémy

Jedným z najčastejších slabých miest tohto modelu je elektronika. Multimediálny systém MMI (Multi Media Interface) môže po rokoch vykazovať poruchy, ktoré ovplyvňujú jeho funkčnosť. Problémy sa môžu objaviť aj v riadiacich jednotkách, čo môže viesť k nesprávnej činnosti rôznych systémov vozidla. Okrem toho, vzduchový podvozok, známy ako Adaptive Air Suspension, je náchylný na poruchy, ktoré môžu byť nákladné na opravu.

Vzduchové odpruženie poskytuje vysoký komfort jazdy, avšak s pribúdajúcim vekom vozidla sa môžu objaviť netesnosti v systéme, čo vedie k poklesu vozidla alebo k jeho nerovnomernému držaniu výšky. Opravy tohto systému môžu byť finančne náročné, pričom výmena jednotlivých komponentov môže stáť niekoľko tisíc eur.

Audi A8 D3
Foto: Audi

Automatická prevodovka Tiptronic, použitá v tomto modeli, môže po vyššom počte najazdených kilometrov vykazovať známky opotrebovania. Najčastejšie ide o opotrebovanie meniča krútiaceho momentu, čo môže viesť k nepravidelnému radeniu alebo preklzávaniu prevodovky. Pravidelná údržba a včasná výmena oleja v prevodovke môžu predĺžiť jej životnosť.

Vďaka hliníkovej konštrukcii karosérie je Audi A8 D3 menej náchylné na koróziu v porovnaní s vozidlami s oceľovou karosériou. Avšak, v miestach, kde sa hliník spája s inými kovmi, môže dôjsť k elektrolytickej korózii. Preto je dôležité pravidelne kontrolovať tieto spoje a zabezpečiť ich ochranu pred vlhkosťou a soľou, najmä v zimných mesiacoch.

Záver: Oplatí sa kúpa Audi A8 D3 dnes?

Audi A8 D3 stále patrí medzi zaujímavé voľby pre tých, ktorí hľadajú luxusnú limuzínu s nadčasovým dizajnom, precíznym spracovaním a vysokým komfortom jazdy za prijateľnú cenu. Aj keď ide o starší model, stále ponúka množstvo technológií, ktoré ani dnešné autá nižších segmentov neponúkajú. Kvalitné materiály v interiéri, komfortné sedadlá a pokročilé odpruženie robia z tohto vozidla skvelého spoločníka na dlhé cesty. Napriek tomu je dôležité zvážiť aj jeho slabé miesta a vyššie náklady na údržbu.

Alternatívou k tomuto modelu sú BMW radu 7 E65 a Mercedes-Benz triedy S W221. BMW E65 ponúka športovejšie jazdné vlastnosti a zaujímavé motorizácie, no jeho iDrive systém prvej generácie môže byť neintuitívny a problematický. Mercedes-Benz W221 prináša vysoký komfort a tradičnú eleganciu, no rovnako ako Audi A8 D3 trpí problémami so vzduchovým podvozkom a citlivou elektronikou.

Audi A8 D3 je teda výbornou voľbou pre vodičov, ktorí hľadajú luxusné auto za dostupnú cenu, ale zároveň sú ochotní investovať do jeho údržby. Ak sa podarí nájsť zachovalý kus s dobrou servisnou históriou, odmenou bude výnimočný komfort, nadčasový dizajn a jazdné vlastnosti, ktoré dokážu konkurovať aj moderným vozidlám.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 43

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
Predchádzajúci článok20 áut nevyčísliteľnej hodnoty, aj pracháči sa na ne môžu iba pozerať
Nasledujúci článokTankovanie aj servis budú drahšie: Čo znamená transakčná daň pre motoristov?
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.