BMW Z3 Roadster patrí medzi najlegendárnejšie modely značky, ktoré definovali charakter kompaktných športových kabrioletov konca 90. rokov.
BMW Z3 vo verzii s motorom 2.0i, šesťvalec, rok výroby 2000, Sport Edition, je zaujímavou kombináciou športovej dynamiky, elegancie a komfortu.

Dizajn a charakter
BMW Z3 Roadster sa zapísalo do histórie ako prvé otvorené dvojmiestne BMW, ktoré sa kompletne vyrábalo vo výrobnom závode Spartanburg v Južnej Karolíne. Výroba začala v septembri 1995 a bolo to prvé BMW, ktoré sa vyrábalo mimo Európy v rámci celého modelového radu.
Dizajn navrhol Joji Nagashima, autor, ktorý stál aj za modelmi ako E39 a E90. Zvolil proporcie, ktoré zdôrazňujú športový charakter: dlhá kapota, krátke previsy kolies, poloha sedadiel posunutá viac dozadu, takmer nad zadnú nápravu. Tieto prvky dodávajú vozidlu agresívnejší a vybalancovany vzhľad, ktorý pôsobí dynamicky a nadčasovo.

Na fotografiách sa nachádza BMW Z3 v špeciálnej verzii Sport Edition, na ktorej jazdí Norbert Bozóky, zakladateľ BMW Z-Roadster Clubu. Do špeciálnej výbavy tejto verzie patria 17-palcové disky kolies vo vzoroch Style 42 alebo Style 78, predný nárazník s centrálnou mriežkou v tvare včelieho plástu, či športovo naladený podvozok s pružinami znižujúcimi vozidlo o približne 1,5 cm. Tlmiče zostávajú rovnaké (Sachs), čo zaručuje kompromis medzi komfortom a ovládateľnosťou: auto sa nehýbe príliš tuhým spôsobom, no krútenie karosérie sa citeľne obmedzí. Interiér Sport Edition zdobí drevený dekor, športové sedadlá so silnejšou bočnou oporou a detaily ako volant M-štýlu a radiaca páka s M stylingom. Koža sa objavovala v prevedeniach Nappa alebo Chameleon, niekedy v dvojfarebnej kombinácii, ktorá pridá interiéru vizuálnu variáciu a pocit prestíže. Vozidlá série Sport Edition štandardne používajú biele smerovky, ktoré nahradzujú klasické oranžové.

Motor
Pod kapotou sa nachádza radový šesťvalcový motor s objemom 2 litre s kódovým označením M52B20 / M52TUB20. Výkon dosahuje 150 koní (110 kW) pri ~ 5 900 ot./min, zatiaľ čo vrchol krútiaceho momentu 190 Nm sa objavuje pri približne 3 500 ot./min. Prevod prenosu výkonu do pohybu zabezpečuje päťstupňová manuálna prevodovka a zadný náhon (RWD), čo vodičovi poskytuje priamy kontakt s cestou, možnosť kontrolovaných preklzov pri športovej jazde a príjemnú odozvu riadenia. Z technických údajov vyplýva, že vozidlo zrýchľuje z 0 na 100 km/h za približne 8,9 sekundy. Maximálna rýchlosť dosahuje 210 km/h. Hmotnosť vozidla je okolo 1 270 kg, čo z neho robí relatívne ľahký roadster voči svojim konkurentom v tom období.
Charakter radového šesťvalca sa vyznačuje kultivovaným a hladkým chodom; jeho zvuk je typický pre atmosférickú motorovú konštrukciu BMW, často chválený pre svoju harmonickosť a to predovšetkým vo vyšších otáčkach. Tento motor reaguje ochotne na otáčky, podáva stabilný výkon v stredných aj vyšších pásmach a dodáva cit pre plynulosť a kontrolu.

Jazdné vlastnosti
BMW Z3 Roadster 2.0i nepatrí medzi najvýkonnejšie verzie (ako napr. 2.8, 3.0 alebo M Roadster), ale vďaka výbornej rovnováhe medzi hmotnosťou a výkonom sa stáva ideálnym spoločníkom najmä na kľukatých okreskách a občasných rýchlych prejazdoch diaľnicou. Zadný náhon umožňuje veľmi priamu väzbu medzi tým, čo chce vodič a správaním vozidla. Pri nájazde do zákruty sa predná náprava ochotne zahryzne do cesty, zadok reaguje pružne, čo umožňuje priaznivcovi športovej jazdy regulovať preklz či stabilitu riadením plynu a drobnými korekciami volantu. Chýbajú moderné asistenčné systémy, takže zážitok z jazdy je nefiltrovaný, plný citu z riadenia a spätných odozvách od podvozka a kolies.

Obutie Sport Edition zahŕňa 17-palcové disky s rozdielnou šírkou pneumatík vpredu a vzadu, čo prispieva stabilite v zákrutách a lepšiemu záberu pri výjazdoch. Pomáha to minimalizovať bočné preklzy a zlepšuje citlivosť pri zmene smeru. Hmotnosť vozidla (okolo 1 270 kg pri verzii 2.0i) umožňuje, že motor so 150 koňmi dokáže poskytnúť dosť pružného výkonu pri stredných otáčkach. Vďaka relatívne nízkej hmotnosti nábehu a vyváženosti vozidla (motor uložený mierne vzad, kabína posunutá bližšie k zadnej náprave) sa pôžitok z jazdy cíti spontánnejší.

Komfort na nerovnostiach zostáva prekvapujúco dobrý. Odpruženie neudusí auto na každej diere, čo sa dá oceniť pri bežnom používaní. Ale pri športovom tempe sa prejaví pevnejší podvozok: auto drží stopu, karoséria sa menej nakláňa, vodič má pocit väčšej presnosti. V rýchlejších zákrutách a pri brzdení si vyžaduje väčšiu pozornosť, pretože zadná náprava semi-trailing arm môže pri extrémnom zaťažení v pružinách či silentblokoch spôsobiť pretáčavosť.
Celkovo Sport Edition podoba ponúka viac energie a dynamiky bez toho, aby sa vozidlo stalo nekomfortným na bežné cesty. Keď sa chcete povoziť pomalšie, odpruženie a geometria vám dopraje komfort, no pri rýchlejšom tempe auto reaguje presne. Volant, brzdy aj predná náprava spolupracujú dobre, čo robí Z3 Roadster 2.0i Sport Edition veľmi uspokojivým vozidlom pre tých, ktorí si chcú užiť jazdu, nie len presun z bodu A do bodu B.

Silné a problémové stránky Z3
Nadčasový dizajn a charizma roadsteru. BMW Z3 dodnes upúta pozornosť – línie sú čisté, proporcie športové, dizajn interiéru aj exteriéru stále pôsobí modernejšie, než by sa podľa veku dalo čakať. Radový šesťvalec má hladký chod a charakteristický zvuk. Motor M52 poskytuje plynulosť dozrievania výkonu bez skokov; zvuk šesťvalca pri vyšších otáčkach budí rešpekt a radosť. Zadný pohon umožňuje lepšie rozdelenie hmotnosti, dynamickejšie riadenie a citlivú spätnú väzbu od vozovky. To platí najmä v zákrutách, kde auto reaguje intuitívne, ak vodič vie pracovať s plynom a volantom, Z3-ka mu ponúkne mnoho zábavy za každého počasia.
Keďže ide o športovo orientované vozidlo, vyššia spotreba v meste je pochopiteľná. Pri starších vozidlách sa už prejavuje korózia a únava podvozkových komponentov. Diely ako silentbloky, ramená, čapy riadenia či zadná náprava vykazujú opotrebenie, najmä ak auto dlho stálo alebo na ňom nebola vykonávaná pravidelná údržba. K tomu sa pridávajú problémy s rámom výklopnej látkovej strechy, spájacie body karosérie a kovové časti náchylné na koróziu. Medzi typické problémy agregátov M52 patria napríklad tesnenia ventilového krytu s presakovaným olejom, zlyhanie vodnej pumpy s plastovou vrtuľou, praskajúce plastové diely na chladiacom systéme ako termostatický kryt, plastové hrdlo radiátora alebo expanzná nádrž. Takisto VANOS tesnenia sa postupne opotrebúvajú, spôsobujú nepravidelný chod motora, čím môže dôjsť k strate výkonu alebo horšej spotrebe.

Z3 vo filmovom priemysle
Model BMW Z3 získal širokú pozornosť účinkovaním vo filme James Bond: GoldenEye (1995). Tento debut predstavoval pre značku zásadný moment: Bond v ňom prvýkrát sadol do roadsteru značky BMW namiesto tradičného Aston Martin. Sériová výroba automobilu sa začala až po skončení natáčania filmu. Vzorky použité vo filme patrili medzi predprodukčné kusy, čo umožnilo BMW a producentom filmu dohodnúť sa na produktovom umiestení, ktoré výrazne pomohlo značke Z3 s propagáciou. Po premiére filmu výrazne stúpol záujem o Z3. BMW reagovalo uvádzaním limitovaných edícií, ktoré stavali na filmovom motíve „007“. Napríklad James Bond Edition v roku 1996 združila špeciálnu farbu „Atlanta Blue“, béžový kožený interiér, špeciálne podložky pod nohy, plakety 007 a iné dizajnové detaily. Záujem o túto filmovú edíciu bol taký veľký, že sa plánovaný objem výroby limitovanej edície rozšíril.
Hodnota dnes
BMW Z3 Roadster sa medzi automobilovými nadšencami už etabloval ako youngtimer. Trend ceny zachovalých kusov postupne stúpa, najmä u tých so 6-valcovými motormi a špeciálnymi edíciami, ako Sport Edition. Ceny Z3 sa dnes pohybujú medzi 6 000 až 18 000 €, pričom športové a špeciálne edície majú tendenciu byť na hornom konci tohto pásma.

Záver
BMW Z3 Roadster 2.0i v edícii Sport Edition je skvelým príkladom, ako značka BMW dokázala spojiť športový duch, technickú kvalitu a štýlový dizajn. Nie je to najvýkonnejší roadster svojej doby, no svojou vyváženosťou, charakterom a charizmou dokáže osloviť aj dnešných nadšencov klasických automobilov. Pre mnohých predstavuje ideálny vstup do sveta zberateľských športových áut značky BMW.