Domov PREMIUM+ Cestovanie 840 000 km s pôvodným motorom. Toto je jedno z najspoľahlivejších áut,...

840 000 km s pôvodným motorom. Toto je jedno z najspoľahlivejších áut, aké kedy vznikli

Honda NSX
Foto: startstop.sk, Adam Recký

V roku 1996, po úspešnom ukončení štúdia, dostal Harald Böhm od otca kľúče od svojho vysnívaného auta – novej, červenej Hondy NSX. Tento okamih nebol len splnením chlapčenského sna, ale začiatkom niečoho oveľa hlbšieho (sám Harald spomína, že je to jeho celoživotný vzťah). Od toho dňa sa totiž športové kupé nestalo víkendovou hračkou, ale verným každodenným spoločníkom.

Nikdy som nad tým nepremýšľal,“ vysvetľuje Harald s úsmevom. „Auto je z hliníka, takže sa nebojím hrdze. Prečo by teda malo celé zimy stáť v garáži? Bolo urobené na to, aby sa jazdilo.“ A tak sa aj stalo. Jeho Honda NSX stíhala cesty do práce, rodinné výlety do Álp aj nákupy do mesta. Zostala jeho jediným autom.

Práve toto bezprecedentné dennodenné používanie je kľúčom k jej výnimočnému príbehu. Auto nenajazdilo svoje kilometre na okruhu, ale v pokojnom, no neustávajúcom tempe bežného života. A vďaka svojej geniálnej konštrukcii a dôslednej starostlivosti túto službu zvládlo s úctyhodnou dôstojnosťou.

843 000 kilometrov a stále pôvodný motor

Číslo na tachometri je takého rozmeru, že vyvoláva rešpekt aj medzi mechanikmi: 843 000 kilometrov na superšporte. Tento údaj robí z jeho červenej krásky exemplár prvej generácie Hondy NSX s najvyšším počtom najazdených kilometrov na svete. Ešte pôsobivejšia je však realita, ktorá sa skrýva pod kapotou za prednými sedadlami: tieto gigantické výkony podáva stále na svojom pôvodnom, nedotknutom 3,0-litrovom motore V6 VTEC.

Toto tvrdenie nie je len odvážnym prehlásením majiteľa, ale má hlboké technické opodstatnenie. Ako nám zveril Harald, pri cca 560-tisícoch kilometrov dal motor preventívne kompletne rozobrať a skontrolovať. Výpis z tejto procedúry hovorí jasne: merali sa kompresie vo všetkých valcoch a stále spadali do výrobcom stanovených tolerancií pre úplne nový motor. Ojničné ložiská sa síce vymenili, no išlo skôr o gesto starostlivosti, nie núdze. Motor by podľa všetkého pokojne jazdil aj naďalej.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Výsledkom je stav, ktorý môžeme označiť za technicky výnimočný. Okrem troch výmen čelného skla, ktoré je pri takomto nájazde a cestných podmienkach takmer nevyhnutné, auto nikdy nepotrebovalo zásadnú, drahú opravu. Porucha, ktorá by ho odtiahla z cesty? V histórii tohto konkrétneho NSX také slovo neexistuje.

Známky veku sa prejavujú tam, kde sa dalo čakať: v interiéri. Sedadlo vodiča hovorí príbeh tisícok výletov svojimi jemnými záhybmi a ošúchanou bočnicou, ďalej je to vidieť hlavne na olúpanej farbe sťahovačiek okien. Sú to však len kozmetické detaily, ktoré žiadnym spôsobom nenarušujú dokonalú symfóniu tohto stroja. Pán Harald akurát v týchto chvíľach dáva NSX počas svojej dovolenky vo Vietname kompletný vizuálny refreš. Auto počas zimy dostane novy lak a povenuje sa práve kozmetike, aby aj po takomto kilometrovom nájazde naďalej vyzeralo ako nové.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Servis ako forma lásky: V rukách najlepšieho svetového špecialistu

Za absolútnou spoľahlivosťou a obdivuhodným technickým stavom tohto vozidla nestojí len geniálna japonská konštrukcia, ale aj jeden konkrétny človek. Harald Böhm má už dlhé roky to nesmierne šťastie, že servis jeho auta má na starosti jeho dlhoročný priateľ a svetovo uznávaný majster na NSX – Christian Mittendorfer.

Foto: nsx parts

Mittendorfer, ktorý prevádzkuje špecializovaný obchod s náhradnými dielmi nsx-parts.co, má v medzinárodnej komunite vlastníkov NSX povesť takmer legendárnu. Je považovaný za jedného z najväčších odborníkov na model NSX na svete, s jeho hlbokými znalosťami a osobným archívom technických údajov. Dokonale má premapovanú každú súčiastku tohto zložitého stroja, až po tú najmenšiu maticu.

Dôsledkom tejto najvyššej možnej starostlivosti je pozoruhodná štatistika: Haraldova Honda NSX nikdy nepotrebovala odťahovú službu. Každý problém, každé cvaknutie alebo neštandardný zvuk vyriešila včasná výmena. Vrcholom tejto starostlivosti bola už spomínaná rozsiahla preventívna kontrola okolo 560 000 km.

Žiadne okruhy, zato tisíce každodenných kilometrov

Harald pri jazde používa auto prirodzene, neváha ho vytočiť do vyšších otáčok, ale napriek tomu s ním nikdy nejazdil na pretekárskom okruhu. Najazdené kilometre pochádzajú najmä z bežnej prevádzky. NSX dokonca využíval aj na praktické úlohy, napríklad na sťahovanie nábytku. Počas rozhovoru na parkovisku sa usmial a povedal nám: „V lete si rád robím výlety na Senecké jazerá. Dvakrát či trikrát do týždňa. Tie kilometre sa jednoducho nazbierajú.“ Nie je to človek, ktorý by motor šetril na úkor zážitku. Auto využíva naplno, no vždy s citom.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Auto ako spomienka, nie ako investícia

Pre Haralda Böhma nemá jeho Honda NSX číslo v cenníku zberateľských automobilov. Jej skutočná hodnota leží niekde úplne inde, v rovine osobnej a nehmotnej. Tento stroj je hmatateľným a funkčným spojením so vzťahom s jeho otcom, ktorý mu ho kedysi venoval ako ocenenie a dôveru do jeho budúcnosti.

Napriek astronomickému nájazdu a neustálemu rastu trhovej hodnoty týchto ikonických áut sa Harald nechystá svoju NSX nikdy predať. „Nech ukáže tachometer čokoľvek, toto auto ma prežije,“ hovorí s istotou. Jeho rozhodnutie nie je založené na finančnom výpočte, ale na osobnom sľube. Auto sa stalo súčasťou životného príbehu, a také veci sa nepredávajú za žiadnu cenu.

Keď hovorí o tejto osobnej, citovej väzbe, jeho hlas nadobudne pokojný a úctivý tón. Je zrejmé, že za každou kariérnou cestou, za každým letným výletom k jazeru a za každým kilometrom na tachometri stojí aj tichá myšlienka vďačnosti. Vtedy prestáva byť Honda NSX len výnimočným automobilom. Stáva sa živým pamätníkom, verným spoločníkom a trvalým odkazom, ktorý sa nedá ohodnotiť peniazmi, ale iba zážitkami a časom, ktorý s ním strávil.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Honda NSX pripomína, prečo autá milujeme

Príbeh Haralda a jeho NSX je najlepšou odpoveďou na otázku, čo robí z auta legendu. Legendy totiž nerastú v garážach. Rastú na cestách. V každej jazde do práce, v každej zimnej ceste, ktorú prekonajú bez zaváhania. Jeho červená NSX nie je len o rekordných kilometroch. Je to praktický dôkaz, že vynikajúce inžinierstvo a každodenná láska vedia vytvoriť niečo nezničiteľné. Keď sa k dokonalej konštrukcii pripojí majiteľ, ktorý ho jazdí s cituplnou rukou a udržiava ho u najlepšieho špecialistu sveta, kilometre sa stanú len číslami. A z čísel sa stane milión príbehov a milión spomienok.

Honda NSX
Foto: startstop.sk, Adam Recký

Milión kilometrov? Pre tento stroj a toto partnerstvo je to len otázka času. A my sme presvedčení, že jedného dňa tento konkrétny kus svoje zaslúžené miesto nájde aj v múzeu – nie ako mŕtvy exponát, ale ako najlepší dôkaz toho, že dobré autá sú stavané na to, aby žili.

V ten deň sa na to bude Harald pozerať s tým istým pokojným úsmevom, akým nám dovolil nahliadnuť do svojho príbehu. Za túto dôveru a za jedinečný zážitok mu chceme poďakovať: Harald, vielen herzlichen Dank. Ukázal ste nám, čo znamená mať auto skutočne rád.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!