Každý automobilový fanúšik dobre pozná históriu BMW M.. teda aspoň sčasti. Čo sa však dialo na počiatku tohto odvetvia športových vozidiel nemeckej automobilky? Počuli ste už o BMW 530 MLE?

Kvázi začiatky, respektíve prvé vozidlá BMW Motorsport by vedel vymenovať zrejme nejeden z vás, a to ani nemusíte byť fanúšikom BMW. Modely ako BMW M1 alebo M535i E12 sú dobre známe. Tie však vznikali v 80-tych rokoch minulého storočia. Model, ktorý sa časom vyvíjal, bol taktiež osadený emblémom M, no taktiež aj trojčíslím za ním. Boli však dodané ešte dve písmenká a vozidlo sa nezrodilo v Bavorsku a taktiež ani v západnom bloku. Poznáte BMW 530 MLE?

Jeho domovom je Južná Afrika. BMW dokončilo továreň, montážnu halu v Rosslyne v Gauntegu pred 50-timi rokmi, no dodnes tam vznikne približne 55 000 áut ročne. Samozrejme pre miestny trh. BMW-čka tam pretekali aj v miestnych šampionátoch, a práve pri tejto príležitosti vzniklo 530 MLE. Skratka znamená Motorsport Limited Edition. Sezóna v roku 1976 dala základ modelovému radu E12, prvej generácie a slávnu M1 s motorom v strede tieto neoficiálne „emká“ predbehli o dva roky. Pradávne päťkové rady pôvodne nepretekali, takže aj v tomto smere sú svojim spôsobom výnimočné.

Korene vozidla samozrejme môžeme hľadať v Spolkovej republike Nemecko, keďže za pôvod môžeme ďakovať Jochenovi Neerpaschovi, ktorý BMW Motorsport založil. Jochen Neerpasch bol bývalým pretekárom Porsche a manažérom pretekárskeho tímu Ford ME. Do Mníchova sa dostal vďaka Hansovi-Joachimovi Stuckovi. Neerpasch má na rukách aj ostatné počiny päťkovej rady ako M 3.0, 3.0i, 3.3i atď. Práce na 530 MLE sa však konali na juhu Afriky.

Civilizovanejšie verzie, resp. homologizované špeciály sa objavili aj v showroomoch. Boli výhradne biele s červenými lemami blatníka, chýbať nemohla trikolóra BMW Motorsport. Charakteristikou tohto vozidla bolo aj nízke predné lipko, zadný spojler a kolesá značky Mahle. V roku 1976 vzniklo 110 kusov Type 1, rok 1977 priniesol o sedem kusov viac modelu Type 2. Vyrobených bolo celkom 227 exemplárov. Druhá fáza výroby sa spočiatku neplánovala, no pre vysoký záujem na čiernom kontinente sa BMW Africa rozhodlo pokračovať vo výrobe.

Pod kapotou si svoje miesto našiel karburátorový šesťvalec s objemom 3,0-litra. Ten bol známy z kupéčka E9. Postupnými úpravami sa z neho podarilo vytlačiť 147 kW (200 koní) a 277 Nm. Z pokoja na hranicu 100 km/h sa toto vozidlo dostalo v priebehu 9,3 sekundy a maximálna rýchlosť sa ustálila na 208 km/h.

Iba trom vozidlám 530 MLE sa podarilo vyhrať tri tituly juhoafrickej série upravených produkčných vozidiel za sebou v rokoch 1976 – 1978. Ich kariéra sa skončila v roku 1985, no BMW tento počin považuje za najúspešnejšiu závodnú „päťku“ všetkých čias. Po svete behá iba pár BMW 530 MLE. Po rokoch pátrania sa však podarilo nájsť jubilejný stý vyrobený kus tohto vozidla s výrobným číslom 770100.

Toto konkrétne vozidlo vlastnil pretekár a manažér Peter Kaye-Eddie. Do renovácie, ktorú zastrešuje juhoafrická pobočka BMW (tá vozidlo odkúpila), sa púšťajú ľudia, ktorí stáli pri jeho zrode. Ich mená nie sú tak slávne a známe, no každý z nich vystupuje vo videu priloženom nižšie. Držíme palce, nech vám to vyjde!

Zdroje: Carthrottlestartstop.sk