Gyro-X, trochu ako auto, trochu ako vesmírna loď, trochu ako motorka. Ako vôbec funguje takéto čudo s dvoma kolesami?

Dizajn tohto je auta je tak trochu… znepokojujúci. Pripomína síce hviezdnu loď zo Star Wars, ale Gyro-X bol reálnym vynálezom z neskorých 60-tych rokov. Ako ale môže vôbec jazdiť na dvoch kolesách? Auto udržiava rovnováhu vďaka gyroskopu, ktorý zabral polovicu priestoru na palube.

Nadšenci spaľovania a vzrušenia z jazdy by si pravdepodobne takéto niečo v živote nekúpili. Alebo áno? Tento prototyp bol totižto vyrobený práve pre entuziastov rýchlosti a adrenalínu. Existuje však citeľný rozdiel medzi radosťou zo štyroch kolies, a medzi strachom zo sedenia na motorke. A tou zlatou strednou cestou malo byť toto plašidlo.

Gyro-X bol vyvinutý v šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Jeho tvorcovia si mysleli, že takto bude o niekoľko desaťročí vyzerať budúcnosť motorizácie. Použitím veľkého gyroskopu v nose vozidla sa karoséria vyvažuje a dokonca pri zaparkovaní vysunie dvojicu pomocných kolies. To všetko znie bláznivo na to, aby to bola pravda.

Video nižšie dokazuje, že tento stroj sa naozaj dokáže pohybovať a že myšlienka inžinierov bola skutočne odvážna:

Kto za takýto vynález môže? Vozidlo sa narodilo z myšlienok Alexa Tremulisa a Thomasa Summersa, bývalého riaditeľa dizajnérskeho oddelenia Fordu a gyroskopového inžiniera, ktorý pomohol vytvoriť raketové navigačné systémy. Kombinácia týchto dvoch múdrych hláv vytvorila niečo, čo už tak skoro zrejme neuvidíme.

Hlavnou myšlienkou ich gyroskopického auta bola lepšia stabilita ako konvenčné vozidlá. Zároveň by malo efektívnejšiu aerodynamiku a pri 50 percentnej šírke vozidla nebol potrebný až tak veľký priestor pri parkovaní. S určitými peniazmi od investorov pár vytvoril prototyp, pri ktorom sa potýkali s problémami so zdokonalením technológie. Ak by tento projekt dotiahli do konca, v 70. rokoch by podali návrh na konkurz na výrobu tohto auta a pravdepodobne by sa začalo sériovo vyrábať.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

O niekoľko desaťročí neskôr sa skvost v podobe Gyro-X objavil Jeff Lane. V aute chýbalo to hlavné – gyroskop. Na aute bolo navyše tretie koleso, aby sa udržalo vzpriamene. Po šiestich rokoch rekonštrukcie a získavania náhradných dielov sa šialený pretekár vrátil na cesty a zúčastňuje sa rôznych prehliadok a podujatí.

Bohužiaľ, pôvodné nedostatky sa nedali odstrániť, a preto auto neletí ani teraz nadzvukovou rýchlosťou. Maximálka vozidla je približne 48 kilometrov za hodinu, a aj to musí mať vodič smrť v očiach. Aj napriek svojej nestabilite je však skvelou ukážkou zvláštnosti ktorá môže vzniknúť, keď sa myšlienka chce stať realitou. Našťastie to nebola tá pravá vízia budúcnosti.

Diskusia