Sú autá každoročne drahšie? Vo všeobecnosti panuje také presvedčenie, no prípad Škody Superb z roku 2001 hovorí o niečom úplne inom…

Škoda Superb je vrcholom ponuky mladoboleslavskej automobilky už viac ako 20 rokov. Superb sa vždy tešil mimoriadnej obľube na česko-slovenských cestách a hoci prvá generácia bola v podstate Volkswagen Passat generácie B5, s ďalšími generáciami sa postupne dopracoval k vlastnej identite. Aktuálna tretia generácia dokonca predbehla súrodenecký a hierarchicky vyššie postavený Volkswagen Passat aj na domácom nemeckom trhu.

Kým dnešná doba nepraje veľkoobjemovým a viacvalcovým motorom, prvá generácia Superbu sa ponúkala aj s vidlicovými šesťvalcami. Dnes je vrcholom motorovej ponuky turbo-štvorvalec 2.0 TSI s výkonom 206 kW (280 koní) spojený so 7-stupňovou DSG prevodovkou a pohonom všetkých 4 kolies Haldex. V najvyššej výbave Laurin&Klement zaň Škodovka pýta približne od 45-tisíc eur. Zdá sa vám to veľa za Škodovku? Pozrime sa teda, za aké peniaze sa pred 20 rokmi predávala prvá generácia modelu.

Cenník pochádza z roku 2001 a uvedené sú v ňom české dobové ceny, ktoré sme v poslednom stĺpci tabuľky upravili o infláciu k aktuálnemu dátumu a následne previedli na ekvivalent v eurách. Výsledok určite prekvapí nejedného nostalgika.

Výbava Classic

Úplný základ bola výbava Classic, ktorá bola dostupná s dvoma benzínovými a jedným naftovým motorom. Výbava nebola vyslovene chudobná, no chýbali jej veci, ktoré sú v dnešnej dobe samozrejmosťou. Štandardom bola manuálna klimatizácia, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, elektrické okná a spätná zrkadlá, 4 reproduktory, palubný počítač, 4 airbagy, 16-palcové oceľové disky či centrálne zamykanie s diaľkovým ovládačom. Chýbal napríklad tempomat a navigácia či elektrické predné sedadlá sa k výbave nedali dokúpiť vôbec.

Motor Výkon (kW/k) Cena (Kč) Cena (EUR)
2.0 85/116 689.900 39.500
1.8 T 110/150 736.900 42.200
1.9 TDI PD 96/130 782.900 44.900

 

Výbava Comfort

Stredná výbava je zaujímavejšia najmä širšou paletou motorov: zmizol atmosférický benzínový dvojliter, no pribudli vidlicové šesťvalce, a to ako zážihové, tak aj vznetové. Rovnako tak bolo možné priplatiť si aj za automatickú prevodovku Tiptronic (A).

Comfort priniesol v základe o 16-palcové zliatinové disky, kazetové autorádio, či známy detail s odkladacím priestorom pre dáždniky vo výplni dverí.

Motor Výkon (kW/k) Cena (Kč) Cena (EUR)
1.8 T 110/150 819.900 47.000
2.8 V6 30V 142/193 924.900 53.000
2.8 V6 30V (A) 142/193 998.900 57.200
1.9 TDI PD 96/130 859.900 49.200
2.5 TDI V6 114/155 1.004.900 57.600
2.5 TDI V6 (A) 114/155 1.061.900 60.900

 

Výbava Elegance

Vrcholom v roku 2001 bola výbava Elegance, ktorá bola už ale pomerne dobre vybavená aj na dnešnú dobu: 17-palcové zliatinové disky, drevený dekor, automatická klimatizácia, elektricky nastaviteľné a vyhrievané predné sedadlá, rádio s CD prehrávačom alebo tempomat. Najdrahší príplatok bol za navigačný systém: 95.500 Kč, teda dnešných približne 5.500 eur.

Zaujímavosťou je, že vrcholový benzínový šesťvalec bol výrazne lacnejší oproti vrcholovému dieselu. Nuž, iná doba.

Motor Výkon (kW/k) Cena (Kč) Cena (EUR)
1.8 T 110/150 956.900 54.900
2.8 V6 30V 142/193 1.067.900 61.200
2.8 V6 30V (A) 142/193 1.141.900 65.500
1.9 TDI PD 96/130 1.002.900 57.500
2.5 TDI V6 114/155 1.147.900 65.800
2.5 TDI V6 (A) 114/155 1.204.900 69.000

 

Čo z toho vyplýva? Môže sa to zdať ako hoax, no pravdou je, že autá sú dnes omnoho dostupnejšie v porovnaní so začiatkom tisícročia. Inflácia zohľadňuje do istej miery aj výšku platov v regióne, z čoho môžeme usúdiť, že ľudia v priemere zarábajú na nové auto kratšie ako pred 20 rokmi. To je ale už na iný článok…

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Zdroj: autoforum / auto.cz / auto-preisliste / startstop

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.9 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!