Sú autá každoročne drahšie? Vo všeobecnosti panuje také presvedčenie, no prípad Škody Superb z roku 2001 hovorí o niečom úplne inom…
Škoda Superb je vrcholom ponuky mladoboleslavskej automobilky už viac ako 20 rokov. Superb sa vždy tešil mimoriadnej obľube na česko-slovenských cestách a hoci prvá generácia bola v podstate Volkswagen Passat generácie B5, s ďalšími generáciami sa postupne dopracoval k vlastnej identite. Aktuálna tretia generácia dokonca predbehla súrodenecký a hierarchicky vyššie postavený Volkswagen Passat aj na domácom nemeckom trhu.
Kým dnešná doba nepraje veľkoobjemovým a viacvalcovým motorom, prvá generácia Superbu sa ponúkala aj s vidlicovými šesťvalcami. Dnes je vrcholom motorovej ponuky turbo-štvorvalec 2.0 TSI s výkonom 206 kW (280 koní) spojený so 7-stupňovou DSG prevodovkou a pohonom všetkých 4 kolies Haldex. V najvyššej výbave Laurin&Klement zaň Škodovka pýta približne od 45-tisíc eur. Zdá sa vám to veľa za Škodovku? Pozrime sa teda, za aké peniaze sa pred 20 rokmi predávala prvá generácia modelu.
Cenník pochádza z roku 2001 a uvedené sú v ňom české dobové ceny, ktoré sme v poslednom stĺpci tabuľky upravili o infláciu k aktuálnemu dátumu a následne previedli na ekvivalent v eurách. Výsledok určite prekvapí nejedného nostalgika.
Výbava Classic
Úplný základ bola výbava Classic, ktorá bola dostupná s dvoma benzínovými a jedným naftovým motorom. Výbava nebola vyslovene chudobná, no chýbali jej veci, ktoré sú v dnešnej dobe samozrejmosťou. Štandardom bola manuálna klimatizácia, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, elektrické okná a spätná zrkadlá, 4 reproduktory, palubný počítač, 4 airbagy, 16-palcové oceľové disky či centrálne zamykanie s diaľkovým ovládačom. Chýbal napríklad tempomat a navigácia či elektrické predné sedadlá sa k výbave nedali dokúpiť vôbec.
Motor | Výkon (kW/k) | Cena (Kč) | Cena (EUR) |
2.0 | 85/116 | 689.900 | 39.500 |
1.8 T | 110/150 | 736.900 | 42.200 |
1.9 TDI PD | 96/130 | 782.900 | 44.900 |
Výbava Comfort
Stredná výbava je zaujímavejšia najmä širšou paletou motorov: zmizol atmosférický benzínový dvojliter, no pribudli vidlicové šesťvalce, a to ako zážihové, tak aj vznetové. Rovnako tak bolo možné priplatiť si aj za automatickú prevodovku Tiptronic (A).
Comfort priniesol v základe o 16-palcové zliatinové disky, kazetové autorádio, či známy detail s odkladacím priestorom pre dáždniky vo výplni dverí.
Motor | Výkon (kW/k) | Cena (Kč) | Cena (EUR) |
1.8 T | 110/150 | 819.900 | 47.000 |
2.8 V6 30V | 142/193 | 924.900 | 53.000 |
2.8 V6 30V (A) | 142/193 | 998.900 | 57.200 |
1.9 TDI PD | 96/130 | 859.900 | 49.200 |
2.5 TDI V6 | 114/155 | 1.004.900 | 57.600 |
2.5 TDI V6 (A) | 114/155 | 1.061.900 | 60.900 |
Výbava Elegance
Vrcholom v roku 2001 bola výbava Elegance, ktorá bola už ale pomerne dobre vybavená aj na dnešnú dobu: 17-palcové zliatinové disky, drevený dekor, automatická klimatizácia, elektricky nastaviteľné a vyhrievané predné sedadlá, rádio s CD prehrávačom alebo tempomat. Najdrahší príplatok bol za navigačný systém: 95.500 Kč, teda dnešných približne 5.500 eur.
Zaujímavosťou je, že vrcholový benzínový šesťvalec bol výrazne lacnejší oproti vrcholovému dieselu. Nuž, iná doba.
Motor | Výkon (kW/k) | Cena (Kč) | Cena (EUR) |
1.8 T | 110/150 | 956.900 | 54.900 |
2.8 V6 30V | 142/193 | 1.067.900 | 61.200 |
2.8 V6 30V (A) | 142/193 | 1.141.900 | 65.500 |
1.9 TDI PD | 96/130 | 1.002.900 | 57.500 |
2.5 TDI V6 | 114/155 | 1.147.900 | 65.800 |
2.5 TDI V6 (A) | 114/155 | 1.204.900 | 69.000 |
Čo z toho vyplýva? Môže sa to zdať ako hoax, no pravdou je, že autá sú dnes omnoho dostupnejšie v porovnaní so začiatkom tisícročia. Inflácia zohľadňuje do istej miery aj výšku platov v regióne, z čoho môžeme usúdiť, že ľudia v priemere zarábajú na nové auto kratšie ako pred 20 rokmi. To je ale už na iný článok…
Zdroj: autoforum / auto.cz / auto-preisliste / startstop