Domov Lifestyle Sú dnešné auta skutočne drahšie? Škoda Superb v roku 2001 stála aj...

Sú dnešné auta skutočne drahšie? Škoda Superb v roku 2001 stála aj viac ako 70 000€

Sú autá každoročne drahšie? Vo všeobecnosti panuje také presvedčenie, no prípad Škody Superb z roku 2001 hovorí o niečom úplne inom…

Škoda Superb je vrcholom ponuky mladoboleslavskej automobilky už viac ako 20 rokov. Superb sa vždy tešil mimoriadnej obľube na česko-slovenských cestách a hoci prvá generácia bola v podstate Volkswagen Passat generácie B5, s ďalšími generáciami sa postupne dopracoval k vlastnej identite. Aktuálna tretia generácia dokonca predbehla súrodenecký a hierarchicky vyššie postavený Volkswagen Passat aj na domácom nemeckom trhu.

Kým dnešná doba nepraje veľkoobjemovým a viacvalcovým motorom, prvá generácia Superbu sa ponúkala aj s vidlicovými šesťvalcami. Dnes je vrcholom motorovej ponuky turbo-štvorvalec 2.0 TSI s výkonom 206 kW (280 koní) spojený so 7-stupňovou DSG prevodovkou a pohonom všetkých 4 kolies Haldex. V najvyššej výbave Laurin&Klement zaň Škodovka pýta približne od 45-tisíc eur. Zdá sa vám to veľa za Škodovku? Pozrime sa teda, za aké peniaze sa pred 20 rokmi predávala prvá generácia modelu.

Cenník pochádza z roku 2001 a uvedené sú v ňom české dobové ceny, ktoré sme v poslednom stĺpci tabuľky upravili o infláciu k aktuálnemu dátumu a následne previedli na ekvivalent v eurách. Výsledok určite prekvapí nejedného nostalgika.

Výbava Classic

Úplný základ bola výbava Classic, ktorá bola dostupná s dvoma benzínovými a jedným naftovým motorom. Výbava nebola vyslovene chudobná, no chýbali jej veci, ktoré sú v dnešnej dobe samozrejmosťou. Štandardom bola manuálna klimatizácia, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, elektrické okná a spätná zrkadlá, 4 reproduktory, palubný počítač, 4 airbagy, 16-palcové oceľové disky či centrálne zamykanie s diaľkovým ovládačom. Chýbal napríklad tempomat a navigácia či elektrické predné sedadlá sa k výbave nedali dokúpiť vôbec.

Motor Výkon (kW/k) Cena (Kč) Cena (EUR)
2.0 85/116 689.900 39.500
1.8 T 110/150 736.900 42.200
1.9 TDI PD 96/130 782.900 44.900

 

Výbava Comfort

Stredná výbava je zaujímavejšia najmä širšou paletou motorov: zmizol atmosférický benzínový dvojliter, no pribudli vidlicové šesťvalce, a to ako zážihové, tak aj vznetové. Rovnako tak bolo možné priplatiť si aj za automatickú prevodovku Tiptronic (A).

Comfort priniesol v základe o 16-palcové zliatinové disky, kazetové autorádio, či známy detail s odkladacím priestorom pre dáždniky vo výplni dverí.

Motor Výkon (kW/k) Cena (Kč) Cena (EUR)
1.8 T 110/150 819.900 47.000
2.8 V6 30V 142/193 924.900 53.000
2.8 V6 30V (A) 142/193 998.900 57.200
1.9 TDI PD 96/130 859.900 49.200
2.5 TDI V6 114/155 1.004.900 57.600
2.5 TDI V6 (A) 114/155 1.061.900 60.900

 

Výbava Elegance

Vrcholom v roku 2001 bola výbava Elegance, ktorá bola už ale pomerne dobre vybavená aj na dnešnú dobu: 17-palcové zliatinové disky, drevený dekor, automatická klimatizácia, elektricky nastaviteľné a vyhrievané predné sedadlá, rádio s CD prehrávačom alebo tempomat. Najdrahší príplatok bol za navigačný systém: 95.500 Kč, teda dnešných približne 5.500 eur.

Zaujímavosťou je, že vrcholový benzínový šesťvalec bol výrazne lacnejší oproti vrcholovému dieselu. Nuž, iná doba.

Motor Výkon (kW/k) Cena (Kč) Cena (EUR)
1.8 T 110/150 956.900 54.900
2.8 V6 30V 142/193 1.067.900 61.200
2.8 V6 30V (A) 142/193 1.141.900 65.500
1.9 TDI PD 96/130 1.002.900 57.500
2.5 TDI V6 114/155 1.147.900 65.800
2.5 TDI V6 (A) 114/155 1.204.900 69.000

 

Čo z toho vyplýva? Môže sa to zdať ako hoax, no pravdou je, že autá sú dnes omnoho dostupnejšie v porovnaní so začiatkom tisícročia. Inflácia zohľadňuje do istej miery aj výšku platov v regióne, z čoho môžeme usúdiť, že ľudia v priemere zarábajú na nové auto kratšie ako pred 20 rokmi. To je ale už na iný článok…

Zdroj: autoforum / auto.cz / auto-preisliste / startstop

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.9 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSlovenské Auto roka 2021 má svojho výhercu, koho by ste chceli vy?
Nasledujúci článokABT Sportsline a Škoda Scala Edition S – naozaj okulahodiace spojenie