Bentley stvorilo Bentaygu a tá dokáže ísť cez 300 km/h. BMW však stvorilo taktiež monštrózne SUV s V12 pod kapotou a to už zopár rokov dozadu.

BMW X5 E53 uzrelo svetlo sveta na konci minulého tisícročia – v roku 1999. Všetky varianty, ktoré vyšli z továrne mali pohon všetkých štyroch kolies a zväčša šesť a osemvalcové motory. V rovnakom roku však vyhrali závodné prototypy V12 LMR dvanásť hodinovku v Sebringu a 24h Le Mans. Pre BMW toto boli nepreskúmané vody a vznikol tak koncept BMW X5 Le Mans. Toto SUV tak môžeme považovať za matku výkonných SUV bavorskej automobilky.

Nešlo o „klasickú“ športovú placku s radovým šesťvalcovým trojlitrovým motorom z X5 ale o vcelku novú platformu. Konštruktéri vzali BMW X5 a doslova narvali do neho vidlicový dvanásťvalec S70/2 V12 LMR. Prepracovanejší motor sa nachádzal pod kapotou legendárneho BMW 850 CSi. Oproti verzii, ktorá sa ukrývala osmičkovej rade, mala X5-ka štyri ventily na valec a variabilné časovanie ventilov.

V závodných automobiloch však bolo sanie osadené restriktorom (trubica, ktorá sa vkladala do turbodmýchadla) ako stanovovali pravidlá, takže na zadnú nápravu smeroval výkon 580 koní a to znamenalo maximálnu rýchlosť 342 km/h. BMW X5 Le Mans však túto „pomôcku“ nemala a výkon sa tak dostal na hodnotu 710 koní a krútiaci moment na 720 N.m. Tento výkon bol prenášaný na obe nápravy pomocou manuálnej prevodovky. V dnešnej dobe je táto X5-ka vyslovene unikátom, či už vďaka výkonu alebo manuálnej prevodovke.

Na porovnanie k tomuto ultra-SUV svojej doby môže poslúžiť BRABUS M V12, ktorý sme Vám pred istým časom predstavili. V tomto ML-ku sa nachádzal výkon 428 kW / 582 koní, no disponovalo väčším krútiacim momentom a to až 772 N.m.

Verzia X5 Le Mans mala dvojnásobný výkon oproti najsilnejšej cestnej verzii, ktorá v sebe ukrývala 4,8-litrovú V8 s výkonom 355 koní. Aerodynamika sa však veľmi nezlepšila, no maximálna rýchlosť sa aj tak vyšplhala na hranicu 311 km/h. Dnes s pomedzi rôznych SUV je schopné takouto rýchlosťou svišťať jedine Bentley Bentayga.

U X5-ky to však úpravy neskončili motorom. Podvozok sa znížil o 30 milimetrov, bol tuhší a pevnejší a to len preto, aby bolo schopné ísť inak než len rovno. Bolo osadené na masívnych pneumatikách s rozmermi 275/40 ZR20 vpredu a 315/35 ZR20 vzadu. Rozloženie váhy automobilu bolo taktiež skoro ideálne a to 51:49. Bavori túto beštiu poslali aj na Nürburgring, kde zajazdili meraný okruh s výsledným časom 7:49,97. Toto SUV tak bolo o 25 sekúnd rýchlejšie než BMW Z8 a takmer o 10 sekúnd lepšie než Porsche Cayenne Turbo S (7:59,74).

Koncept zaujal nie jedného automobilového fanúšika. Unikátne tmavé kolesá boli začiatkom 21.storočia nevídanou vecou a interiér, ktorý bol kedysi praktický a päťmiestny, dostal miesto luxusných a pohodlných kožených sedačiek závodné škrupiny. Nenachádzajú sa však len v prednej rade ale aj na mieste, kde bola voľakedy zadná lavica. Všade sa nachádza kopa hliníku, no rádio tu nenájdete. Namiesto neho sa tu nachádzajú ďalšie tri extra budíky.

Produkcia žiaľ nikdy nebola v pláne, takže jediný vyrobený kus ostáva majetkom BMW. To, či sa tento klenot nachádza v múzeu BMW Welt v Mníchove nevieme, no ak budete mať cestu do tohto múzea, určite sa skočte na tento skvost pozrieť. Nikdy neviete a možno sa Vám naskytne šanca, kde tento dvanásťvalec prebudíte. Z videa nižšie je jasné, že o veľmi kultivovaný zvuk nejde.

Pre porovnanie už spomenutý Brabus M V12 >>>tu<<<.