Indian Motorcycle, prvá americká motocyklová spoločnosť, oslavuje tento rok 10 rokov od svojho úspešného návratu na český a slovenský trh. Tento míľnik sa rozhodli poriadne osláviť a pripomenúť si ho niečím veľmi špeciálnym, a to projektom Indian FTR-R Fast Arrow.
Značka Indian Motorcycle priváža v posledných rokoch do motocyklového sveta úplne nové trendy, a to predovšetkým vďaka dvom úplne novým kategóriám motocyklových pretekov: King of the Baggers & Super Hooligan. Vzhľadom na ich atraktivitu a celosvetovú sledovanosť bolo len otázkou času, kedy sa tieto preteky presunú aj do Európy. To sa podarilo v minulom roku a tento rok sa spoločnosť Indian Motorcycle Česká republika rozhodla byť pri tom. Na základe tohto rozhodnutia vznikol úplne unikátny projekt pretekárskeho motocykla, ktorý vo všetkých ohľadoch poukazuje na to, že je to motorka na pretekanie pre každého.
Prepracovaný model FTR R Carbon
Na začiatku projektu FTR-R Fast Arrow bolo hneď niekoľko cieľov. Tvorcovia chceli poukázať na atraktivitu a špičkové jazdné vlastnosti motocyklov Indian FTR a predviesť, že táto motorka je už v základe postavená zo špičkových komponentov a nie je potrebné ju nejako zásadne upravovať. Projekt je zároveň ukážkou, že pretekársky prototyp amerického motocykla sa dá postaviť aj uprostred Európy a v spolupráci s lokálnymi firmami a výrobcami.
Ako základ projektu FTR-R Fast Arrow poslúžil najľahší a najšportovejší model FTR R Carbon. Ten bol celý rozobraný a postupne postavený nanovo. Pri každom diele sa však riešila jeho hmotnosť a účel. Veľká časť z nich bola odľahčená a veľa dielov sa na motocykel už ani nevrátilo.
Za návrhom celkového designu stojí Aleš Exler a spoločnosť RideRace. Poniklovaný rám a kyvnú vidlicu má na svedomí Michal Vrbacký z FSB Brno. Pôvodný podvozok Öhlins bol prestavaný presne podľa priania a potrieb pilota firmou Vangelas Racing z Brna. Rovnako tak bol upravený pôvodný brzdový systém. A pretože každý motocykel, s ktorým chce jeho jazdec byť obratnejší v zákrutách, potrebuje ľahšie kolesá, padla voľba na Titax Racing Wheels. To sú aktuálne najľahšie a najpevnejšie kované kolesá pre FTR na svete, ktoré sa vyrábajú na Slovensku. Vďaka nim robí celková úspora rotačných hmôt cez 10 kg.
Odľahčený motor
Aby bol motor počas pretekov viac ako konkurencieschopný, musel prejsť dielňou Strapina Racing motorového inžiniera Pavla Strapinu, ktorý vykonal všetky úpravy podľa technických regulí pre Super Hooligan. Celý motor bol rozobraný a znovu zostavený, avšak vďaka sérii úprav je o 12 kg ľahší. Pri ďalšom ladení motora sa potom pracovalo s pôvodnou riadiacou jednotkou, o ktorej naladenie a úplne nové mapy sa postarali v spoločnosti Motoshop DNX z Hodonína.
Výfukový systém ladený predovšetkým na maximálny výkon a krútiaci moment sa vyvíjal viac ako dva mesiace u českých výfukárov RP Tuning z Neslovíc. Okrem vyššieho výkonu priniesol tento systém aj ďalšiu znateľnú úsporu hmotnosti. Kit otvoreného závodného sania potom bol veľkým prekvapením. Ako podporu projektu ho dodali priamo vývojári továrenského tímu Indian Motorcycle Racing (S&S, USA). Je určený iba pre továrenské špeciály a bežne nepredajný. Kvôli vyššiemu zaťaženiu má motor veľký prídavný olejový chladič a výrazne vyšší výkon si vyžiadal aj použitie závodného spojkového kitu značky Rekluse.
Kto sa naň posadí?
Použité kovové diely boli odľahčené a upravené u Funk Soul Brothers v Brne a dostali novú odolnú povrchovú úpravu od Aeron CZ. Drobné duralové a karbónové diely sú potom dielom legendárnych brnenských MCR café Racers. Závodné prepákovanie bolo vyvinuté a vyrobené v ARP Racing Parts vo Veľkom Meziříčí, systém rýchloradenia a blipper k tomuto kompletu vyvinul Ing. Mirek Rollinger zo Shifting ContRoll v Kuřimi a sedlo presne podľa špecifikácie jazdca vyrobili v Milita Seats v Pucove. Finálny kabát projektu FTR-R Fast Arrow má na svedomí airbrush štúdio Flat’n’Roll Customs z Černuci, hydrografiku Pugner Design z Doks a celú stavbu a montáž vykonali v dielňach Indian Motorcycle Česká republika v Prahe.
Ako pilot tohto motocykla bol vybraný Marek Červený No. 45, špičkový český pretekár a mnohokrát korunovaný kráľ Road Racingu. Táto voľba bola logická aj preto, že sám Marek je úspešným konštruktérom víťazných závodných motocyklov a na stavbe špeciálu sa priamo podieľal.
Technické parametre:
FTR-R Fast Arrow
Objem motora: 1 203 cm3
Výkon: 153 koní
Krútiaci moment: 148 Nm
Objem nádrže: 13 l
Hmotnosť: 176 kg (-45 kg oproti originálnemu modelu)