Dnes sa čoraz častejšie spomína filter pevných častíc,  načo vlastne slúži?

Filter pevných častíc je známy aj pod názvom DPF filter (Diesel Particulate Filter). Jedná sa o zariadenie filtrujúce pevné častice výfukových plynov vznetových, respektíve dieselových motorov. Filter pracuje s viac ako 80% efektivitou, za istých podmienok sa ale jeho účinnosť blíži až k hranici 100%.

Čoraz väčší tlak svetových metropol na reguláciu emisií ovplyvnil aj automobilové veľmoci. Kauza Dieselgate vám je určite známa. Preslávila sa ňou nemecká automobilová spoločnosť Volkswagen, ktorej dôsledkom tejto kauzy klesol predaj dieselových áut o niekoľko percent, nielen v Európe, ale aj v Amerike. Dokonca sa uvažovalo nad tým, že v niektorých nemeckých metropolách zakážu vstup starších dieselových áut do centier miest. Jedná sa najmä o autá, ktoré nespĺňajú emisné normy 1 až 5.

Z histórie DPF filtrov

Vzhľadom na vzniknutú situáciu sa majitelia motorových vozidiel museli prispôsobiť sprísňujúcim sa emisným normám Euro. Začali sa zavádzať filtre pevných častíc do dieselových motorových vozidiel. V roku 1980 boli zavádzané do stavebných strojov, ako napríklad bagre a v roku 1985 sa začali zavádzať do automobilov. V roku 2000 Peugeot a Citroën ako prvé automobilky začali montovať tieto filtre do všetkých dieselových automobilov. Od roku 2018 je vo Veľkej Británii povinné jazdiť s týmto filtrom. Ak sa pri kontrole zistí, že v automobile nie je DPF filter, majiteľovi motorového vozidla hrozí pokuta až 1000 libier.

Otvorený alebo uzavretý?

Filtračný systém môže byť v dvojakom prevedení: buď otvorený, alebo uzavretý. Otvorený systém bol dodatočne montovaný najmä do úžitkových vozidiel, ktoré potrebovali splniť limity Euro 4. Uzavretý systém je štandardnou súčasťou všetkých dieselov s emisnou normou Euro 5. Prevedenie filtrov môže byť odlišné, funkcia je ale spoločná pre všetky. V podstate tiež platí to, že uzavretý filtračný systém je oveľa účinnejší (takmer 100%) ako otvorený (účinnosť do 50%).

Ďalšie sprísňovanie podmienok a čistenie DPF filtra

Ktovie, ako sa situácia v budúcnosti vyvinie. Z roka na rok rastie počet áut na cestách a kompetentní sa to snažia znížiť aj zdieľanými automobilmi, či poskytnutými zľavami na hromadnú dopravu. Určité však je, že ak sa neznížia hodnoty pevných častíc výfukových plynov, životné prostredie utrpí veľkú ujmu a v konečnom dôsledku na to doplatíme len my ľudia.

Ak váš DPF filter nefunguje tak ako má, môže byť zanesený. Akonáhle zistíte, že DPF filter je zanesený, konajte a dajte si ho vyčistiť. Ak túto situáciu podceníte, ohrozíte svoje auto a môže sa stať, že váš ešte stále funkčný automobil môže byť zrazu nefunkčný.