Autosalón v Los Angeles prináša množstvo zaujímavých noviniek. Rovno dve si priniesla nie veľmi známa americká automobilka Rivian. 

Počuli ste už o automobike menom Rivian? Ak nie, nezúfajte, nie ste sami. Samotná automobilka ešte nemá na svedomí žiadne produkčné autá, vlastní niekoľko vývojových centier a len jeden výrobný závod v meste Normane v štáte Illinois. No na autosalón v Los Angeles si pripravila hneď 2 prototypy, ktoré podľa automobilky predznamenajú budúcnosť SUV a pick-upov.

Automobilka Rivian ukázala svetu svoje dva prototypy: R1T, 5-miestny pick-up, ktorý oficiálne debutoval pár dní pred autosalónom v Los Angeles, a elektrické 7-miestne SUV R1S. Obe vozidlá majú na jedno nabitie poskytovať zaujímavý dojazd 410 míľ (necelých 660 kilometrov) a dokážu sa brodiť vo vode hlbokej až 1 meter. Ale nepredbiehajme.

“Predstavujeme dve vozidlá, ktoré prinesú revolúciu do segmentu pickupov a SUV,” povedal zakladateľ a výkonný riaditeľ automobilky RJ Scaringe a dodal, že spoločnosť vozidlá vyvíjala úplne “od podlahy”.

Základom oboch vozidiel je “skateboardová platforma”, ako ju spoločnosť nazýva. To znamená, že v podlahe áut sa nachádza akumulátor, elektromotory, ale aj zavesenie kolies a pruženie či teplotný manažment batérií. Vďaka tejto architektúre majú autá priniesť nízke ťažisko, čo sa má odzrkadliť v agilite a jazdných vlastnostiach. Rázvor SUV dosahuje 3.075 mm, šírka 1.710 mm, výška 1.815 mm a svetlá výška od 205 do 365 milimetrov a celková dĺžka je 5.040 metra. Pick-up je o niečo väčší: rázvor kolies 3.450 mm, dĺžka 5.475 mm a svetlá výška od 200 do 360 mm. Váha oboch vozidiel je len niečo cez 2,6 tony.

Obe vozidlá majú mať rovnaký pohon: štyri elektromotory, každý s výkonom 147 kW (200 k). K dispozícii ale budú tri výkonové verzie: 300 kW (408 k), 522 kW (710 k) a 562 kW (764 k) s maximálnym krútiacim momentom až 1.120 Nm. Automobilka uvádza, že najvýkonnejšia verzia zvládne stovku za 3 sekundy a 160 km/h (100 mph) za menej ako 7 sekúnd. Rivian tvrdí, že vďaka tomuto pohonnému ústrojenstvu má pick-up zvládnuť ťahať 5-tonový príves.

A čo batérie? Najslabšia verzia sa bude spoliehať na batériu s kapacitou 105 kWh, čo jej má zaručiť dojazd viac ako 230 míľ (370 kilometrov), najvýkonnejšia verzia má bateriu s kapacitou 135 kWh a dojazd 310 míľ (500 km) a prostredná výkonová verzia má najväčšiu batériu – s kapacitou až 180 kWh a dojazdom vyše 410 míľ, teda 660 km.

 

Čo sa týka interiéru, Rivian stavil na prémiovosť. Palubnej doske dominujú veľké displeje: ten priamo pred vodičom má uhlopriečku 12,3 palca a infotainment v strede palubnej dosky až 15,6 palca. Rivian uvádza, že obe autá sú pripravené na autonómnu jazdu 3. úrovne, čo znamená, že vodič teoreticky nemusí neustále sledovať dianie na ceste.

Obe autá si môžete nezáväzne objednať už teraz, ak zložíte vratnú zálohu vo výške 1.000 dolárov. Cena pick-upu R1T štartuje na sume 61.500 dolárov (54-tisíc eur) a SUV R1S na sume 65.000 dolárov (57.500 eur). Ceny nezahŕňajú dane. Prvé kusy majú z výrobnej linky v USA zísť v roku 2020.

Pohon budúcnosti: Hybridy, elektromobily alebo palivové články?

Zdroje: teslamagazínautoevolutionstartstop.sk