Už je to raz tak. Emisné normy spolu s čím ďalej závažnejšími enviromentálnymi výzvami tlačia na automobilový priemysel čoraz tvrdšie a tvrdšie. Iste ste spozorovali úbytok veľkých atmosférických motorov, ktoré boli nahradené menšími, preplňovanými agregátmi. Podobný osud postihne aj BMW M140i. Na počesť tohto ostrého hatchbacku BMW potvrdilo vydanie špeciálnej edície BMW M140i Finale Edition.

Tento malý ostrý hatchback od bavorskej automobilky začína svoju cestu ako model M135i, predstavený v júli 2012. Pod kapotou ukrýval niečo, o čom žiadny z jeho konkurentov ani nesníval. Trojlitrový preplňovaný šesťvalec s označením N55, ktorý je známy najmä na tuningovej scéne, s výkonom 235 alebo 240 kW a krútiacim momentom 450 Nm. Bol dostupný ako päť- alebo trojdverový hatchback. Mal viac sily ako napríklad VW Golf R a Ford Focus RS a navyše si zákazník mohol vybrať, či chce svoje BMW M135i, respektíve M140i ako zadokolku alebo s pohonom všetkých štyroch kolies xDrive.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Od roku 2016 bolo M135i-čko zamenené za silnejšiu, a podľa môjho subjektívneho názoru, omnoho krajšiu verziu M140i. Šesťvalec N55 bol nahradený modernejším motorom s označením B58 a podobnými parametrami. Ten produkuje 250 kilowatov a 500 Nm, ktoré posiela na zadné alebo všetky štyri kolesá rovnako ako jeho predchodca. V ponuke bola šesťstupňová manuálna prevodovka (bohužiaľ, na Slovensku dostupná nie je) alebo osemstupňový automat, ktorý s pohonom xDrive zvláda šprint z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy. Nový kúsok môže byť váš už od 44 900 €. S kúpou však veľmi nečakajte, pretože dlho sa už predávať nebude.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Ako už všetci dobre vieme – nič netrvá večne. Aj napriek úspechu tohto modelu bude BMW M140i tak, ako ho poznáme čoskoro stiahnuté z trhu a nahradné novou generáciou. Preto BMW Australia ako prvé oznámilo, že na počesť tohto auta vydá limitovanú (a zároveň aj poslednú) edíciu s názvom BMW M140i Finale Edition. Pôjde o klasickú M140i s pohonom zadnej nápravy a legendárny šesťvalcom od BMW. Je nám ľúto absencie manuálnej prevodovky, ktorá by šoférovi ponúkala ešte väčší pocit výnimočnosti a prepojenia s autom.

V čom je iná?

Limitovanú edíciu budete môcť rozoznať vďaka zatmaveným predým a zadným svetlometom, lesklou čiernou mriežkou chladiča, koncovkám výfukov v čiernej chrómovej farbe a špeciálnym označením. Pod 18-palcovými diskami sa budú ukrývať už štandardne M brzy s modrými strmeňmi, ktoré sa budú spoločne s adaptívnymi M tlmičmi starať o nezameniteľné jazdné vlastnosti. V interiéri nebude chýbať zvukový systém Harman Kardon, 8,8-palcová dotyková obrazovka infotainmentu, či funkcia bezdrôtového nabíjania telefónu. O pohodlie sa postarajú sedačky potiahnuté kožou Dakota a zadné a predné parkovacie senzory.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Cena tejto limitovanej edície bude približne o 3000 dolárov viac ako cena obyčanjej M140i. Do showroomov sa dostane v marci 2019.

Čo bude ďalej?

Podľa dostupných informácií, nadchádzajúca generácia “jednotky” bude postavená na platfome, kotrú už zdieľajú modely MINI a BMW X1. Poháňaná bude predná náprava, na zadnokolku zabudnite. Nástupca modelu M140i môže niesť názov M130xi a pravdepodobne dostane dvojlitrový motor z BMW X2 M35i s výkonom 302 koní a pohonom xDrive.

Zdroje: BMWBLOG | Autoevolution | Car Throttle | startstop.sk