Technológie sa menia a spolu s nimi aj všetky odvetvia bežného života, ktoré s nimi súvisia. Výnimkou nie je ani automobilový priemysel. Európska únia totiž prišla s novými pravidlami. Čoskoro budú niektoré prvky bezpečnosti ako povinná výbava všetkých automobilov.

Na úvod článku musíme poznamenať, že povinná výbava v tomto zmysle neznamená rezervné koleso, zdvihák, lekárnička a podobne, ale prvky výbavy automobilov, zväčša súvisiace s bezpečnosťou, ktoré budú musieť výrobcovia od 1. septembra 2022 povinne montovať do každého nového auta. Predovšetkým ide o asistenčné systémy, ktoré majú za úlohu spraviť cestovanie automobilom znova o čosi bezpečnejším. Ak sa však chceme púšťať do konšpiračných teórií, môžeme tento krok považovať ako začiatok tvrdého presadzovania plne autonómnych vozidiel… O čo konkrétne ide?

V prvom rade sú to bezpečnostné prvky výbavy, ktoré niektoré (prémiové) značky poskytujú v štandarde už v súčasnosti, iné zasa tieto systémy ponúkajú za príplatok. Napríklad také autonómne brzdenie – asistent, ktorý dokáže za určitých zdravie alebo život ohrozujúcich podmienok prevziať brzdenie (respektíve posilniť brzdný účinok) za vodiča – bude povinne v štandardnej výbave všetkých áut homologizovaných od budúceho roka. Autá musia krízovú situáciu zvládanuť až do rýchlosti 60 kilometrov za hodinu.

Aký je náš názor? 

Bezpochyby ak takýto systém zachráni čo i len jeden ľudský život alebo ochráni chodcu pred doživotnou invaliditou, tak má zmysel. Pochopiť sa teda dá aj úmysel EÚ montovať tento prvok do všetkých predaných vozidiel. No ako je to snáď so všetkým v živote, neexistujú dobré stránky bez tých zlých.

Hlavným problémom takéhoto systému je, že do značnej miery ovplyvňuje psychiku vodiča. To znamená, že vodič si jednoducho zvykne na to, že ak sa počas šoférovania prihodí niečo nečakané, ako napríklad nepozorný chodec, ktorý náhle vstúpi do dráhy, tak to auto jednoducho vyrieši zaňho. Avšak rovnako ako ľudský faktor, ani technika nie je vždy stopercentná. Systém autonómneho brzdenia sa totiž spolieha na celý rad senzorov a radarov, ktoré napríklad v zime nemusia fungovať stopercentne. Stačí sneh, blato, lístie, hmyz alebo iná nečistota, ktorá znefunkční radar a zrazu je v tom vodič sám bez toho, aby si to vôbec uvedomoval…

Aká je situácia vo svete?

Zaujímavosťou je, že za veľkou mlákou sa podľa informácií americkej agentúry NHTSA až 20 výrobcov zaviazalo poskytovať autonómne brzdenie od 1. septembra 2022 štandardne. Bez akéhokoľvek tvrdého nariadenia tamojšej inštitúcie, na rozdiel od starej dobrej Európy.

Spomeňme aj Indiu, ktorá je notoricky známa tým, že tam bezpečnosť v automobilovej doprave nehrá veľkú rolu. No aj to sa má zmeniť. Indické ministerstvo dopravy si dalo za cieľ znížiť obrovskú úmrtnosť na cestách a vyžaduje stále viac pasívnych, ale aj aktívnych prvkov bezpečnosti. Spomeňte si napríklad na test indickej Dacie Lodgy v porovnaní s jej európskym súrodencom:

Indická Dacia Lodgy nedostala v crash testoch ani jednu hviezdičku!

Zdroje: autoforum | startstop.sk