Domov News Navštívili sme BMW múzeum v Mníchove. Pre fanúšika je ako stvorené.

Navštívili sme BMW múzeum v Mníchove. Pre fanúšika je ako stvorené.

Automobilka BMW postavila v Mníchove múzeum ešte v roku 1973. Medzi rokmi 2004 a 2008 prebiehala rekonštrukcia a dnes, v roku 2019 sme sa naň boli pozrieť aj my. Ako fanúšikov automobilky nás uchvátili jednak ikony, ktoré tu môžete vidieť a tiež moderná stavba. 

BMW WELT na začiatok

Celý náš výlet sme započali vo veľmi úzkom podzemnom parkovisku v budove BMW WELT (hlavná predajňa a zároveň nádherný showroom).

S pomerne rozmernou X5-kou sme z času na čas zažívali miernu klaustrofóbiu avšak bez problémov sme našli behom niekoľkých minút široké miesto a auto zaparkovali. Parkovné po približne 3 hodinovom výlete stále niečo okolo 5€. Pokiaľ chcete navštíviť múzeum autom, jednoznačne odporúčame túto garáž. Výťahom sa dostanete do predajne BMW WELT, ktorá je zážitkom sama o sebe a do múzea prejdete cez malý mostík.

Najnovšie modely BMW, Rolls Royce či Mini

Deň pred našou návštevou BMW oficiálne odhalilo modernizovaný rad 7. Koniec koncov, po ceste do Mníchova nás jeho maskovaná verzia predbiehala na nádhernom rovnom diaľničnom úseku asi 250km/h rýchlosťou. Samozrejme, v hlavnom showroome už bola táto novinka predstavená bez maskovania a poviem vám, že naživo vyzerá ešte omnoho lepšie ako na fotkách. Nebolo to ale všetko.

Samozrejmosťou bola aj nová 8-mička či jej otvorená verzia bez strechy. Sadnúť sme si mohli aj do novej X5-ky, Z4-ky alebo úplne trojky.

Vidieť všetky novo predstavené modely takto pokope momentálne nemáte šancu ani u našich najlepších predajcov. Z rodiny elektromobilov nás zaujal i8 Spyder či inštalácia jedného z konceptov. Samozrejme tu boli rôzne inštalácie s rozšírenou realitou a podobne. BMW vie zapôsobiť na muža, ženu, dieťa či starú mamu. Každý si na tomto mieste našiel svoje.

Okrem iného tu boli vystavené aj modely Rolls Royce, ktorý spadá práve pod BMW. Naživo sme mohli vidieť Cullinan a sadnúť sme si mohli do nového Phantoma (museli sme si ale vystáť radu). Značka Mini má svoje miesto v centrálne časti budovy a automobily sú postupne zaparkované aj v malom obchodíku so suvenírmi. Okrem toho tu sú aj dve kaviarne či reštaurácia. V BMW WELT prebieha aj predaj vozidiel. Ten síce z poschodia môžete vidieť na veľkej ploche priamo nad obchodom a reštauráciou ale stále je separovaný. Návštevník sa môže len pozerať ako zákazník nakupuje.

BMW MUSEUM je príjemným prepojením minulosti a budúcnosti

Akonáhle si prezriete celý BMW WELT, ktorého návšteva je samozrejme zadarmo, môžete prejsť cez vyššie avizovaný mostík do múzea. To už je spoplatnené sumou 9€ pre dospelých a 6€ pre deti. Múzeum je plné zaujímavých exponátov. Nie je to len o starších modeloch. Rôzne kompozície miestností vás vnesú cez všetko od konštrukcie, cez dizajn, pretekársku minulosť až po motory a elektrickú budúcnosť.

Pekne poporiadku…

Nakoľko vieme, že sa do tohto impozantného múzea nedostane každý, pokúsime sa vám aspoň sprostredkovať, čo sme v ňom videli pomocou textu a fotografií.

Potom, čo do múzea vôbec vkročíte, na ľavej strane vás prekvapí inštalácia, ktorú ste kedysi mohli vidieť aj v reklame. Vznikla pri príležitosti predstavenia modelu BMW 5 F10 v roku 2008 (teda v rok, kedy múzeum prešlo rekonštrukciou a bolo opäť otvorené). Pokiaľ sa na ňu budete pozerať zo 3 minúty uvidíte hneď niekoľko zaujímavých skeletov vozidiel od historických modelov až po súčasné či po modely budúcnosti. Je to jedna z najzaujímavejších častí múzea.

The new BMW 5 Series Sedan - kinetic sculpture trailer

Pokračujeme k stene, v ktorej sú cez niekoľko podlaží za sklom skryté motorky. Impozantné! BMW nevyrába iba automobily a v minulosti nevyrábalo len motorky. V jednej z miestností si všímame motory, ktoré patrili začiatkom minulého storočia do lietadiel. Prvá časť múzea je teda ladená skôr do minulosti, k pôvodným produktom značky. Pokiaľ budeme pokračovať ďalej, dostaneme sa napríklad do miestnosti, v ktorej sa rozoberá konštrukcia a materiály použité vo vozidlách. Na stene je zavesený skelet BMW M6 z roku 2005 či BMW i3. Ľudia môžu mať lepšiu predstavu ako vyzerá “hrubá konštrukcia” možno aj ich vozidla.

Cez veľké dvere sa dostávame na miesto, kde je znázornená jedna z pretekárskych minulostí automobilky. Spoločnosť svoje expozície neustále obmieňa a tak pokiaľ niekedy do múzea pôjdete vy, je možné, že tu budú vystavené iné exponáty. My sme tu videli závodný automobil a historickú formulu.

Rovnako je tu ešte jedna časť, ktorá sa venuje moto-športu. Tu môžeme vidieť závodné špeciály z divízie M. Legendy ako M3 E30 či E46 sú tu naskladané vedľa seba.

Samé trojky…

Najpredávanejším modelom automobilky je pochopiteľne rad 3. BMW sa rozhodlo uctiť si tento model formou jednej rozsiahlej miestnosti, kde sa nachádzali všetky generácie a predchodcovia až po e91. Veríme, že automobilka by sem rada zakomponovala aj novšie modely ale nebolo miesto. Nevadí, vyzeralo to nádherne. Nové modely sme predsa len mohli vidieť v BMW WELT.

V múzeu sa viac oplatí pozrieť si minulosť. Rovno vám poviem, že vidieť generáciu e46 alebo e36 v top stave (pravdepodobne sa jedná o nikdy nejazdené alebo do poslednej skrutky zreštaurované vozidlá) bol obrovský zážitok. Týchto vozidiel samozrejme chodí po naších cestách dodnes nespočetné množstvo. Stav je ale žalostný.

Počuli ste už o BMW 700?

Jedna z miestností odkazujúca na minulosť a reklamno-propagačné materiály skrýva skvost, BMW 700 z roku 1964. Zaujímavý model, o ktorom sme sami nikdy nepočuli. Váha tohto viac ako 50 rokov starého kupé bola len 690kg a objem motora potom 700 kubických centimetrov.

Pýtate sa na výkon? Zasmejete sa ale toto BMW malo z prvých rokov produkcie len 22kw (30 koní). Neskôr prešiel motor vylepšením a disponoval výkonom 30kw (40koní). Toto auto teda príliš živé nebolo. Bolo ale veľmi ľahké a veríme tomu, že dokázalo priniesť radosť z jazdy. Koniec koncov vyzeralo nádherne a veríme tomu, že v 60-tých rokoch minulého storočia si našlo zákazníkov najmä pri nežnejšom pohlaví. Postavilo sa ich dokopy okolo 188 tisíc. Koľko ale prežilo dodnes nevieme.

Dizajnové centrum

Dokonalé jazdné vlastnosti idú ruka v ruke s nádherným dizajnom, ktorý vzniká práve v Mníchove. Ten poslednou dobou zastupuje bývalý šéfdizajnér zo Škody, Jozef Kabaň. V múzeu sa nachádza aj sekcia dizajnu, kde prostredníctvom novej generácie radu 3 bol znázornený postup práce. Naživo tu bol napríklad hlinený model alebo model interiéru tohto vozidla.

V druhej miestnosti venovanej aj dizajnu bol zase skrytý koncept vozidla i8, ktorý sa nazýva ako BMW Vision Efficient Dynamics z roku 2009. Okrem toho tu bola zaujímavá motorka “Concept 6”. Nádhernú modrú farbu reprezentovalo BMW 3.0 CSI z roku 1971.

V takomto nádhernom stave musí mať táto legenda obrovskú hodnotu. Pre predstavu, v roku 1971 dokázalo toto Bavorské kupé ponúknuť výkon 200 koní a automatickú trojstupňovú prevodovku (na výber bol aj manuál).

Proces tvorby vozidla bol zaznamenaný takýmto hlineným modelom. Ten vzniká ako finálny návrh produkčného vozidla. Interiér je kombináciou tvarov a fotiek, ktoré znázorňujú jednotlivé panely. Napríklad výduch klimatizácie, navigačný systém a podobne.

  

Na záver trochu ekológie…

V BMW múzeu je veru ekológií venovaná dosť veľká časť. Je to smer, ktorým sa budú následujúce roky automobilky vyberať a v Mníchove na tom už niekoľko rokov pilne pracujú. Nahliadnuť sme mohli napríklad na zaujímavý koncept z roku 1991, ktorý BMW označovalo ako E1 a na elektrickú energiu dokázal údajne prejsť až 200km. Škoda, že toto auto nemalo samostatný podstavec ale bolo vystavené prakticky len “v stene”. Tak či onak, pre milovníkov histórie, bolo toto BMW svojho času asi v každom časopise.

Ekológia je situovaná v strešnej časti múzea, do ktorej sa dostávame pomocou stúpajúcej podlahy natočenej do špirály. Na stenách vidíme rôzne plagáty a vysvetlivky, ako sa BMW v minulosti angažovalo v ekológií a ako sa prakticky už od začiatku 90-tých rokov snažilo nájsť alternatívu k spaľovaciemu motoru.

Cesta do súčasnosti. 

Postupne prechádzame k modelu i3, ktorý tu má aj svoj koncept či nikdy nevyrábanú 3-dverovú verziu. Vyskúšať si tu môžete dokonca váhu jednej karbónovej časti konštrukcie aby ste zistili, aké je vozidlo po konštrukčnej stránke ľahučké. BMW si dalo záležať aj na časti s interiérom, kde poukázalo na to, čo všetko sa dá recyklovať a čo všetko zároveň už dnes dokáže použiť v interiéry modelu i3. Všetko od dverovvých tapacíro, cez sedačky až po palubnú dosku je vyrobené z recyklovaných materiálov.

Bolo tu toho naozaj požehnane a na to aby sme si všetko podrobne prešli by sme potrebovali rádovo niekoľko hodín. Vo vyššej časti bol potom napríklad koncept i8 či verzia na vodíkový pohon.

Taktiež tu bol rozbor konštrukcie tohto modelu a vo finále sme mohli vidieť koncept BMW i Inside Future, ktorý bol predstavený ešte v roku 2017 na CES v Las Vegas. Nádherný dizajn síce nereprezentoval žiadne konkrétne “auto budúcnosti” ale ukazoval to, ako asi budeme v budúcnosti cestovať a čo všetko na nás bude na palube vozidla čakať.

Samozrejme, to čo sme vám teraz opísali bol len zlomok toho, čo všetko v tomto múzeu môžete vidieť. Na jeden článok toho bolo jednoducho moc. Tak či onak dúfame, že sa vám naša “exkurzia” páčila a ak náhodou budete niekedy v Mníchove alebo v jeho blízkosti, nezabudnite toto impozantné múzeum navštíviť osobne a vidieť to na vlastné oči!

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNový Renault Megane R.S. Trophy, slovenské ceny drzého konkurenta!
Nasledujúci článokKIA XCeed koncept, vynikne nový crossover na ženevskom autosalóne?