Pod trojpísmenovým označením automobilky z Mníchova si motoristi predstavujú autá s pohonom “správnej”, teda zadnej nápravy, radové šesťvalcové motory, ktoré milujú otáčky a benzín a nezameniteľný zážitok z jazdy. Doba sa však mení rovnako rýchlo ako preferencie zákazníkov. Počet zarytých petroheadov oproti bežným zákazníkom klesá a firmy, ktoré sa chcú udržať na trhu musia prispôsobovať svoje produkty zákazníkom.

Podobný osud postihol aj “jednotkový bavorák”. Keď sa pozrieme na trh hatchbackov, do ktorého jasne patrí, zistíme že aj dizajnovo menej nápadné verzie s najslabšími motorizáciami sa v istom aspekte odlišujú od všetkých svojich konkurentov. Hmm… Čo to asi môže byť? Ak ste si mysleli, že terajšie BMW radu 1 je zadnokolka, mali ste pravdu. V ponuke sú za príplatok aj verzie s pohonom oboch náprav, ktoré nesú označenie xDrive. Ponúkne vám takéto niečo napríklad Ford? Honda? Kia? Alebo v našich končinách častokrát velebený Volkswagen? Ťažko, aj to sotva. Všetky tieto automobilky ponúkajú svoje hatchbacky s pohonom buď prednej nápravy alebo v niektorých prípadoch aj pohonom všetkých štyroch kolies.

Pokiaľ ste fanúšikom nášho portálu už dlhšiu dobu, možno ste si nedávno všimli článok o tom, ako nová generácia tohto auta nedostane radový šesťvalec v najvýkonnejšej verzií. Preto BMW čokoro privedie na trh zlatý klinec éry hatchbackov s pohonom zadnej nápravy a radovým šesťvalcom v podobe BMW M140i Finale Edition. Ak je absencia šesťvalcového preplňovaného agregátu pre vás zdrvujúca správa, teraz vám odporúčam zastaviť čítať, zobrať si pohár vody a pohodlne sa usadiť. Nastávajúca generácia BMW radu 1 bude totiž prednokolka.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Dámy a páni, je to tak. BMW si už nemôže dovoliť vytvárať “triedu v triede”, čo znamená že ich modely sa budú výrazne odlišovať od konkurentov. Na to, aby bavorská automobilka dokázala udržať krok s ostatnými nemeckými konkurentmi, konkrétne s novým Mercedesom triedy A a očakávaným Audi A3 musí urobiť značné zmeny. Viem si predstaviť myšlienky, ktoré sa momentálne môžu víriť hlavou priaznivcom značky BMW, ale treba pochopiť to, že automobilka túto zmenu neurobila len tak, “pre srandu králikov”. Mala k tomu viacero dobrých dôvodov.

Prečo?!

Prvým dôvodom je zväčšenie vnútorného priestoru. V tejto kategórií “jednotka” už dlho zaostávala aj za lacnejšími, neprémiovými konkurentmi. Nedostatok miesta na to, aby sa toto auto dalo označiť za praktické spôsobuje špecifické navrhnutie karosérie. Vďaka nemu môže mať aktuálne “jednotka” pod kapotou aj trojlitový motor, ktorý posiela silu na zadné kolesá. Zadné kolesá – tu je ďalší problém. Kvôli pohonu na zadnú nápravu pociťujú hlavne zadní pasažieri deficit priestoru v oblasti nôh. Ďalším dôvodom je minimalizácia výrobných nákladov. Analytici odhadujú, že použiť “setup” s naprieč uloženým motorom dokáže ušetriť až 660 eur na každom vyrobenom kuse.

Ako som už spomínal vyššie, ďalším faktorom sú zákazníci. Podľa populárneho zákazníckeho prieskumu, až 80% majiteľov BMW radu 1 si myslelo, že ich auto má pohon prednej nápravy. Iný prieskum zase ukázal, že zákazníkom záleží skôr na vnútornom priestore a praktickosti a skvelé jazdné vlastnosti ich až tak netrápia. Podľa týchto údajov je očividné, prečo sa BMW rozhodlo ísť práve touto cestou.

Nová generácia hatchbacku od BMW bude stáť na platforme s názvom FAAR, čo je vylepšená verzia platformy UKL, na ktorej je postavené napríklad BMW X1 alebo Mini Cooper. Táto platforma navyše poskytuje vozidlu možnosť hybridného alebo elektrického pohonu, ktorý sa stáva v dnešných časoch čoraz populárnejším.

Ponuka motorov

Základnou pohonnou jednotkou bude 1.5-litrový preplňovaný benzínový trojvalec, ktorý bude mať pravdepodobne nad 110 konských síl. Silnejšou alternatívou bude dvojlitrový turbobenzín a pre “spotrebárov” príde aj klasický, taktiež dvojlitrový turbodiesel. Silnejšie motory budete schopní dostať aj s pohonom xDrive. Vrchol bude predstavovať verzia M130iX s benzínovým dvojlitrom o výkone 300 koní a pohonom všetkých štyroch kolies. Aj napriek emisným normám a zákazom vjazdu dieslových áut do niektorých európskych metropol, diesel zatiaľ neumiera. Svedčí o tom naftová alternatíva M135dX, ktorá má ponúknuť podobný zážitok z jazdy ako jej benzínový brat, avšak s menšou spotrebou paliva.

Ohľadom tvaru a vizáže auta sa zatiaľ len špekuluje na základe špionážnych fotografií. Tie naznačujú menej výraznú zadnú časť vozidla s výfukovými koncovkami ako pri BMW X4. Z ponuky zmizne trojdverová varianta, ostane iba praktickejšia, päťdverová.

Tento ťah zo strany BMW považujem za racionálny a dobre premyslený. Fakt, že hatchback s pohonom zadnej nápravy sa o pár rokov stane vyhľadávaným kúskom na bazároch podľa mňa nie je taký limitujúci, ako keby muselo BMW škrtnúť z ponuky iný model alebo rapídne zvýšiť ceny. Pre milovníkov kompaktných zadnokoliek pretrvávajú v ponuke modely Z4 a “dvojka” aj so šesťvalcovými motormi.

Zdroje: auto.cz | startstop.sk