Mladistvé, dynamické, hravé, moderné, exkluzívne, prémiové, jedinečné…

Aj týmito prívlastkami by sme mohli charakterizovať prvý model v segmente malých SUV od legendárnej švédskej automobilky Volvo, ktoré bude niesť názov XC40. Volvo týmto modelom vstupuje do zatiaľ nepoznaných vôd, a preto sa dizajnéri rozhodli spraviť niečo celkom nové. Thomas Ingenlath, dizajnový šéf Volvo Cars tvrdí, že model XC40 má byť pre mladých, dynamických ľudí so záujmom o módu, dizajn, populárnu kultúru, ktorí sa chcú prejaviť spôsobom sebe vlastným a chcú, aby aj auto bolo ich odrazom osobnosti. Koniec koncov, aj dizajnéri tvrdia, že sa nechali inšpirovať hlavne módou, umením, architektúrou a modernou kultúrou. Aj preto bude pre model XC40 k dispozícii nezvyčajne široká paleta farieb a doplnkov.

Dizajn

Model vychádza z konceptu Volvo 40.1, ktorý bol svetu po prvý raz predstavený v máji 2016. Predná časť vozidla je inšpirovaná súčasnými modelmi ako XC90 či S90/V90. Vidíme to na maske chladiča a predných „thor hammer“ LED reflektoroch, ako ich sama automobilka nazýva. Z bočnej strany nás na koncepte zaujalo netradičné otváranie zadných dverí s posunutým C-stĺpikom. Podľa nás to pridáva na atraktivite a umocňuje to zámer odlišovať sa od ostatných. Na špionážnych fotografiách ale už vidíme klasické otváranie dverí a klasický C-stĺpik. Nechajme sa teda prekvapiť, s čím prídu zamestnanci automobilky. Zadná strana vozidla nesie charakteristické znaky modelového radu XC. Ak by výrobcovia ponechali zadné reflektory z konceptu 40.1, boli by sme veľmi radi, pretože vyzerajú veľmi atraktívne. Súdiac podľa špionážnych fotografii, by to nemuselo byť až také nereálne.

Interiér

Keďže dizajnéri nového modelu XC40 chceli docieliť jedinečnosť vozidla nielen v exteriéri, ale aj v interiéri, dôkazom toho je aj výber farebných kombinácii vo vnútri vozidla. Na výber budú napríkad koberčeky oranžovej farby Lava Orange a červené čalúnenie Oxide Red. Okrem toho bude na výber množstvo nových a osobitých obkladov materiálov, pri ktorých sa dizajnéri inšpirovali mestskou architektúrou a kartografiou. Interiér sa nesie v duchu starších súrodencov. Volant aj palubná doska je v podstate rovnaká. V jej strede dominuje  dotykový “tablet” s multimediálnym informačným systémom a navigáciou.

Technológie

Model XC40 bude postavený na úplne novej platforme CMA (Compact Modular Architecture), ktorá bola vytvorená hlavne pre menšie vozidlá a je vlastne zmenšenou verziou platformy SPA (Scalable Product Architecture). Ne nej sú postavené modely ako XC90, S90 alebo V90. To znamená, že majitelia vozidiel postavených na platforme CMA budú môcť využívať rovnaké technológie, pohonné jednotky, multimediálne systémy, klimatizáciu, dátovú sieť, ale aj bezpečnostné systémy.

Motorizácie

Model XC40 bude prvým, v ktorom švédska automobilka predstaví dlho sľubovaný zážihový alebo vznetový 1,5 litrový trojvalec s preplňovaním alebo bez neho. Samozrejme, na výber bude aj plug-in hybrid T5 Twin Engine. Pôjde o spoluprácu medzi trojvalcovým benzínovým motorom s výkonom 180 koní a elektromotorom s výkonom 74 koní. Motor bude spriahnutý s automatickou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Na čisto elektrický pohon by ste mali prejsť necelých 50 km.

Ak ste dúfali v pohon všetkých štyroch kolies, musíme vás sklamať. Zatiaľ bude motor poháňať iba predná náprava. Spotreba zatiaľ nie je známa, ale šéf oddelenia pohonných jednotiek Michael Fleiss vyhlásil, že ak nebudú najlepšími v triede, tak niekde spravili chybu. Myslíme si ale, že spotreba sa bude pohybovať na úrovni 4 l/100 km.

Model XC40 bude k dispozícii v troch výbavách: Momentum, R-Design a Inscription. Momentum bude orientovaný viac na módu a životný štýl, preto bude v tomto vyhotovení k dispozícii viac farieb a doplnkových vyhotovení. R-Design snáď nemusíme ani predstavovať, každému ja určite jasné, že sa jedná o vyhotovenie so športovými prvkami. Inscription sa zase bude niesť v znamení luxusu a prémiového pocitu.

Záver

Volvo si od modelu XC40 sľubuje naozaj veľa, veď malých SUV je na trhu čoraz viac. Ak bude vyzerať aspoň sčasti tak dobre ako koncept 40.1, sme si istí, že o ňu bude záujem. Dôležitú úlohu v predaji však bude zohrávať aj cena. Keďže sa jedná o prémiovú automobilku, je viac než pravdepodobné, že cena bude trochu vyššia ako u ostatných rodinných značiek. Taktiež sme ale zvedaví, ako sa jej bude dariť medzi ostatnými prémiovými konkurentmi. Uvidíme, akú politiku zvolia švédski pacovníci a modelu XC40 prajeme veľa úspechov!

Predaj: začiatok 2018
Výroba: Gent, Belgicko
Konkurencia: Audi Q3, BMW X1, Mercedes-Benz GLA, Toyota CH-R…