Spoločnosť Tesla Motors spôsobila doslova revolúciu na poli elektrických vozidiel. Je vidieť, že zakladateľ spoločnosti (Elon Musk) nezaháľa a jeho vízie naberajú na kontúrach. Po troch vydarených kúskoch (Roadster, Model S a Model X) prichádza na scénu Tesla Model 3. V piatok, 28.7.2017, sa uskutočilo slávnostné odovzdávanie prvých 30-tich kusov Tesla Model 3. A to je len začiatok, pretože údajne na svoj Model 3 čaká už okolo 500 000 zákazníkov. Tesla Model 3 je podľa mňa vozidlo, ktoré, dovolím si tvrdiť, bude pre spoločnosť kľúčové. Možno sa pýtate prečo. Je to z toho dôvodu, že Model 3 by mal byť finančne dostupný pre širokú časť populácie, keďže cena by sa mala začínať od 35 000 dolárov (30 000 eur). Zaujímavosťou je, že projekt financovania výroby Modelu 3 je priamo závislý na predaji Modelu S a X. To znamená, že všetky financie z predaja týchto modelov putujú na výrobu menšieho súrodenca, Modelu 3.

Dizajn

Už pri prvom pohľade na Model 3 je jasné, že sa jedná o vozidlo patriace pod Tesla Motors. Charakteristické črty automobilky sú nepopierateľné. Musím priznať, že Model 3 vyzerá veľmi atraktívne. Na karosérii nenájdete snáď nič, čo by vás vyrušovalo. To má za následok aj výbornú hodnotu koeficientu odporu vzduchu Cd = 0,21. Dominantou prednej časti vozidla sú predné svetlomety, ktoré mne osobne trochu pripomínajú tie z Porsche Panamera. Pod nimi sa nachádza LED denné osvetlenie. Z profilu vidíme dynamické zvažovanie strechy smerom dole. Za príplatok si zákazníci môžu objednať strechu zo skla, ktorá je zároveň aj čelným a zadným oknom. Tento nápad sa mi veľmi páči a na fotkách to vyzerá veľmi dobre. Dynamicky sa zvažujúca strecha v nás môže vyvolať dojem, že vyšší členovia posádky by mohli mať problém s priestorom na hlavu. To by však mal byť len optický klam, pretože výrobcovia tvrdia, že aj človek vysoký 195 cm sa o svoju hlavu obávať nemusí. Okrem toho, v Modeli 3 využili netradičné riešenie s cieľom dosiahnuť komfort pre cestujúcich, a síce, že predné sedadlá posunuli viac dopredu, tým pádom by mali mať pasažieri na zadných sedadlách dostatok priestoru na nohy. Model 3 by tak mal komfortne odviezť päť dospelých cestujúcich. Výrobcovia dokonca tvrdia, že do auta sa zmestí aj dvojmetrový surf.

Atraktivita zadnej časti vozidla je umocnená krátkymi prevismi. Dominantou sú zadné reflektory rozdelené na dve časti, ich vnútorná časť sa bude otvárať s vekom batožinového priestoru.

Interiér

Anders Bell je meno, ktoré má na finálnej podobe interiéru Modelu 3 azda najväčšie zásluhy. Jedná sa o bývalého hlavného inžiniera automobilky Volvo, ktorý sa dohodol na spolupráci s Tesla Motors. Minimalistické interiéry sú v móde a inak to nie je ani tu. Nenájdete tu snáď ani jedno tlačidlo, okrem tých na volante. Interiér tak vyzerá veľmi dobre a futuristicky. Pred vodičom sa nachádza 3-ramenný volant s multifunkčným ovládaním, ktorým pravdepodobne bude možné ovládať aj head-up displej. Oproti Modelu S vidíme hlavnú zmenu v centrálnej časti palubnej dosky, kde už nie je displej zabudovaný do nej, ale na akomsi stojane. Keďže tu nie sú prítomné žiadne tlačidlá, všetko sa ovláda práve cez spomínaný displej, či skôr tablet o rozmere 15 palcov. Pod ním nájdete nenápadné odkladacie schránky napríklad na mobilný telefón, kľúče či nápoj. Samozrejme, nemôže chýbať ani opierka na lakeť.

Vzadu sa nachádzajú tri miesta na sedenie. Zadné sedadlá je taktiež možné sklopiť a zväčšiť tak batožinový priestor. Mimochodom, Model Tesla 3 disponuje batožinovým priestorom aj vpredu, aj vzadu. Tým pádom sa Model 3 stáva lídrom vo veľkosti batožinového priestoru (427 litrov) v porovnaní s vozidlami rovnakých rozmerov. A ak ste vášnivý cyklista a potrebujete odviezť bicykel, údajne ho do auta kľudne môžete dať aj bez demontáže (čo si ja osobne veľmi predstaviť neviem).

Dojazd a nabíjanie

Keďže sa jedná o elektromobil, určite ste zvedaví na maximálny dojazd. V modeli by mali byť použité batérie najnovšej generácie, ktoré by mali zaručiť maximálny dojazd na približne 345 km. Ak sa vám batéria vybije, môžete si ju dobiť aj v rýchlonabíjacej stanici Tesla Supercharger, kde budú mať prístup všetky tri  výbavy Modelu 3. Za túto službu si už ale budete musieť zaplatiť. Nabíjanie bude dostupné aj prostredníctvom zakúpených kreditov, ktoré si zákazník môže kúpiť online. Po pripojení nabíjačky k autu tak systém sám rozozná vozidlo a priradí k nemu účet majiteľa. Za zmienku stojí aj nový softvér, ktorý bude šoféra informovať o tom, kde sú nabíjacie stanice voľné. Okrem toho, Tesla bude stanice stavať na tých miestach, kde je po vozidle dopyt. Ak teda bude veľký dopyt po vozidle v nejakom meste alebo jeho okolí, Tesla Motors postaví nabíjaciu stanicu práve tam.

Jazdné vlastnosti a bezpečnosť

Ak ste fanúšikom rýchlosti, potom vás poteší údaj zrýchlenia z 0 -100 km/h za menej než 6 sekúnd už v základnej výbave Modelu 3. Neskôr by mala pribudnúť aj rýchlejšia verzia. Všetky verzie budú zatiaľ dodávané so zadným náhonom, neskôr by ale mal pribudnúť aj pohon so všetkými štyrmi kolesami. S rýchlosťou súvisí aj bezpečnosť. Na tej si dali výrobcovia obzvlášť záležať, keď Tesla Model 3 získala 5 hviezdičiek nielen v globále, ale z každej testovanej bezpečnostnej disciplíny. K dispozícii bude aj Autopilot hardware s množstvom bezpečnostných a asistenčných systémov. Časom by malo byť k dispozícii aj úplné autonómne riadenie vozidla.

Kúpa

Ak sa vám Tesla Model 3 páči a chcete si ho kúpiť, najprv je potrebné si ho nezáväzne rezervovať za poplatok 1000 eur. Nebojte sa, ak si to náhodou približne do 2 týždňov rozmyslíte, rezerváciu je možné zrušiť a požiadať o vrátenie peňazí.

Technické údaje:

Dĺžka: 4694 mm

Šírka: 1849 mm

Výška: 1443 mm

Rázvor: 2875 mm

Hmotnosť: od 1609 kg

Zrýchlenie z 0 – 96 km/h (0 – 60 mp/h): 5,6 s (základná verzia)

Maximálna rýchlosť: 208 km/h (základná verzia)

 

Výroba: Freemont (USA)

Konkurencia: Nissan Leaf, Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e), BMW 330e, Mercedes-Benz C350e

Cena: cca od 30 000 eur