Mazda svojich priaznivcov príjemne prekvapila. Jej novinka, model MX-30, prináša doslova erupciu emócií. A nemyslíme len techniku pod kapotou.

Okamžite, ako sa na Mazdu MX-30 pozriete bude vám jasné, že toto je Mazda. Na svojom prvom aute do zásuvky totiž automobilka použila koncepciu dverí, ktorá sa spája s jej ikonickým športovým modelom RX-8. Áno, krátke zadné dvere sa otvárajú protismerne. Bude sa cez ne na zadné sedadlá nastupovať pohodlne? Keďže je MX-30 crossoverom, problém by s tým byť nemusel. Každopádne si za dizajn karosérie v Mazde zaslúžia pochvalu. Ničím neprezrádza, že toto auto jazdí na elektriku. Štýlovému crossoveru nechýbajú emócie, no ani príkladná materiálová kvalita. Pre poriadok dodajme, že karoséria má rozmery:  4 395 x 1795 x 1570 mm a rázvor 2 655 mm. Auto je určené do mesta, a tak si vystačí s pohonom kolies jednej nápravy. Elektromotor, ktorý automobilka pomenovala e-Skyactive, má maximálny výkon 106 kW (143 k), o dostatok energie sa postará akumulátor s kapacitou 35,5 kWh. Na jedno nabitie s ním auto dokáže absolvovať približne 210 kilometrov. Na mestské a prímestské jazdenie to stačí, ak by ste však s autom radi jazdili na dlhšie vzdialenosti, proti akumulátoru s vyššou kapacitou by ste určite nenamietali.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Emócie v kabíne

Ak by ste dopredu nevedeli, že je toto auto elektromobilom, z dizajnu karosérie to určite nevyčítate. Podobné pocity zažijete aj po nastúpení do vozidla. Prístrojová doska sa ničím nevymyká aktuálnemu štandardu značky, gigantický tablet do auta konštruktéri neprepašovali. Naopak, na zaujímavo vyvýšenej konzole vás očakáva páka voľby jazdného režimu. Je veľmi podobná tej, ktorá sa používa pri klasických automatických prevodovkách (P, R, N, D). Ekologickú orientáciu cítiť aj vo výbere materiálov. Veľmi zaujímavou voľbou je napríklad korok na dne poličiek v konzole medzi prednými sedadlami. Je tichý a príjemný na dotyk. Otázna je samozrejme životnosť. Možno však predpokladať, že bude vymeniteľný. Auto samozrejme dostalo najmodernejšiu multimediálnu výbavu a tiež bohatú zostavu prvkov aktívnej a pasívnej bezpečnosti.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Emócie na ceste

Nič dlžná svojej povesti nebude novinka ani v oblasti pocitu z jazdy. Automobilka totiž použila koncepciu distribúcie sily motora medzi kolesá, ktoré v štandardných modeloch poznáme pod označením G-Vectoring. V prípade modelu MX-30 sa volá electric G-Vectoring Control Plus (e-GVC Plus). Takže žiadny strach, v zákrutách bude toto auto zábavné minimálne tak, ako jeho benzínom napájaní bratranci.

Vlastná cesta

Mazda ide vlastnou cestou už dlho a ak, by to v prípade jej prvého elektromobilu bolo iné, prekvapilo by ma to. Jasne tak dáva najavo, že elektromobilitu nepovažuje za krátkodobý experiment, ale za budúcnosť. Na našom trhu by sa Mazda MX-30 mala objaviť v druhej polovici budúceho roka. A cena? Na tú si musíme ešte samozrejme počkať, očakávať však môžeme sumu na úrovni 35 000 €. Aktuálne si ju však môžte zarezervovať s cenou 34 400€.