O parkovaní v Bratislave sme sa rozprávali s Mgr. Petrom Bublom z oddelenia komunikácie a marketingu kancelárie primátora. Aké novinky a investície magistrát pripravuje?

Na magistráte hlavného mesta sa na parkovacej politike intenzívne pracuje. Som rád, že riešenie hľadajú nielen pre domácich, ale aj pre motoristov dochádzajúcich do hlavného mesta za prácou. Inej cesty nakoniec ani niet. Aký je teda súčasný stav a aké plány má magistrát na najbližšie obdobie?

Plánuje mesto vybudovanie záchytných parkovísk s napojením na MHD?

Okrem dvoch záchytných parkovísk, ktoré evidujeme – Incheba a AVION – boli tento rok vytvorené dočasné záchytné parkoviská z dôvodu dopravných obmedzení, ktoré mesto zažíva – Zlaté piesky, cintorín Vrakuňa alebo na Baltskej ul. v Podunajských Biskupiciach. Treba povedať, že využívanie týchto dočasných záchytných parkovísk hodnotíme ako slabé. Jeden z dôvodov vidíme aj v tom, že pokiaľ v Bratislave nie je regulované parkovanie, vodiči nemajú motiváciu odstaviť auto na týchto parkoviskách.

Platí, že k prípravám na parkovaciu politiku patrí aj príprava dopravnej infraštruktúry vrátane budovania záchytných parkovísk. Rovnako chceme zabezpečiť výrazné zlepšenie v kvalite a dostupnosti verejnej dopravy – majú vzniknúť desiatky kilometrov nových bus pruhov, do 40 križovatiek s preferenciou MHD, dopravný podnik nakúpi vyše 80 nových autobusov.

Koľko ich má byť a kde majú byť umiestnené?

Do spustenia parkovacej politiky by malo vzniknúť 12 záchytných parkovísk mimo Bratislavy (v spolupráci s BSK a okolitými obcami) a ďalšie parkoviská v Bratislave tak, aby sme nimi mali pokrytý každý smer do Bratislavy. Aktuálne pracujeme na príprave záchytných parkovísk pre lokality Rača, Petržalka, Podunajské Biskupice. Sme vo fáze prípravy na obstarávanie štúdií alebo projektovej dokumentácie. Rovnako spolupracujeme v tejto téme aj s MČ Staré Mesto, Nové Mesto, Karlova Ves a  ďalšími. Je naším cieľom, aby záchytné parkoviská boli vybudované do spustenia parkovacej politiky (2021).

Aká je ich plánovaná celková kapacita? Existuje už harmonogram ich výstavby?

Zatiaľ sme vo fáze prípravy na obstarávanie štúdií alebo projektovej dokumentácie. Výstavbu je v tejto chvíli ťažké odhadovať (aj vzhľadom na súvisiace procesy, ktoré samotnej výstavbe musia predchádzať). Rovnako tak náklady budú závisieť od konkrétnych projektov, presnejšia čísla vyjdú zo štúdií. V každom prípade je naším cieľom, aby záchytné parkoviská boli vybudované do spustenia parkovacej politiky.

Vybudovanie metra je v Bratislave asi nereálne. Neplánujete však rozvoj siete električiek, ktoré sú z pohľadu imúnnosti voči dopravným zápcham asi najlepšou alternatívou?

Plánujeme a už na tom aj robíme. Okrem modernizácie Karloveskej radiály, na ktorej sa aktuálne pracuje, sme rozbehli projekty na predĺženie električkových radiál – Ružinovskej a Dúbravskej a preverenie trate do Podunajských Biskupíc. Počítame tiež s električkovou traťou v zóne Chalupkova.

Metro v meste je v každom prípade užitočné. Jeho naprojektovanie, finančné zabezpečenie a postavenie by však bola otázka dlhých rokov, ak nie desaťročí. Problém s dopravou je ale v Bratislave akútny už dnes a my musíme všetku energiu a kapacity využiť na to, aby nám pod náporom zvyšujúceho sa počtu áut mesto úplne neskolabovalo. Treba sa preto rýchlo sústrediť najmä na rozvoj nosného dopravného systému, ktorým je v podmienkach Bratislavy električka a venovať sa príprave a rozširovaniu tratí.

Plánujete pri budovaní záchytných parkovísk žiadať o podporu štátne inštitúcie, ktoré sú veľkým zamestnávateľom? (Logiku by to rozhodne malo.)

Áno, oslovovať v tejto veci budeme tak štátne inštitúcie ako aj veľkých zamestnávateľov, ktorí pôsobia na území hlavného mesta.

Ďakujeme za rozhovor.

Bratislava dostala novú ŠPZ, prvé kombinácie BT už jazdia v uliciach!