Domov News TEST Mazda CX-5: SUV pre ktoré sa možno rozhodnúť rozumom i srdcom

TEST Mazda CX-5: SUV pre ktoré sa možno rozhodnúť rozumom i srdcom

CX-5

Mazda CX-5 je naozaj dobre vyladené SUV, v ktorom všetko funguje tak ako má. Má  relatívne rozumne nastavenú cenu vzhľadom k výbave, jazdí výborne a jej silnou stránkou je dôraz na vnímanú kvalitu. V tomto smere sa smelo môže porovnávať s prémiovými značkami.

Pokiaľ ide o vonkajší dizajn, tak Mazda CX-5 je presne ten typ  auta, ktoré dokáže zaujať aj bez zbytočného zdôrazňovania dynamiky a agresivity – je totiž predovšetkým elegantné.  Za tento dojem vďačí vyváženej kombinácii ostrejších hrán s „mäkšími“ oblúkmi, napojenie predných svetiel na masku chladiča je úplne plynulé, takže tá pôsobí ako monolit, pričom dôraz je kladený skôr na svetlá, než na extravagantné rebrovanie mriežky chladiča, ako pri niektorých konkurenčných modeloch.

CX-5

Aj vďaka tomu auto pôsobí opticky širším dojmom, ktorý umocňujú aj výrazné prelisy na prednej kapote, tiahnuce sa od stredu smerom k A-stĺpikom. Zadná časť je tvarovaná jednoduchšie, dominantným prvkom sú horizontálne a pomerne vysoko umiestnené svetlá so zaujímavým svetelným podpisom, tvoreným kombináciou centrálneho kruhu v horizontálnej línii svetlovodov.

Dobrý dojem máme aj z interiéru. Na niekoho možno môže pôsobiť trochu stroho a možno minimalisticky. Už po pár desiatkach minút však tento prístup začnete oceňovať, pretože prídete na chuť ergonómii. Z pohľadu vodiča je totiž mimoriadne prehľadný, všetky základné funkcie sú dostupné takmer okamžite – buď cez hardvérové ovládače, ktoré hrajú prím, alebo cez jednoduché a prehľadné menu displeja, v ktorom sa pohybujete ovládačom v stredovom tuneli. Ono – ide to aj dotykom, ale na to nie je ideálne umiestnený a navyše dotykové ovládanie je k dispozícii len ak auto stojí.

CX-5

V kabíne cítiť dôraz na vnímanú kvalitu, ktorý bol evidentne pre dizajnérov dôležitejší, než snaha prvoplánovo ohúriť nejakými lacnými extravagantnými výstrednosťami. Z hľadiska kvality spracovania sa Mazda CX-5 môže bez problému porovnávať s podstatne drahšími prémiovými značkami.

Centrálne umiestnený infotainmentový displej neoslní uhlopriečkou, no testovaná Mazda je dôkazom toho, že hodnotiť auto podľa počtu a veľkosti obrazoviek je trochu jednoduchý, napíšme rovno – hlúpy – prístup. Každý ďalší – a hlavne väčší – displej v aute je zväčša rozptyľujúcim prvkom, ktorý odvádza vašu pozornosť od toho najdôležitejšieho – šoférovania. V Mazde CX-5 sa však naň možno sústrediť absolútne, pretože, ako sme už spomenuli, takmer okamžite intuitívne viete, kde čo je a ako sa to nastavuje, zapína alebo vypína. A to je oveľa dôležitejšie.

Aby sme však predošlým popisom nevyvolali dojem, že ide o nejaké „oldschoolové“ auto. Práve naopak – mám množstvo moderných technológií, zbytočne ich však nezdôrazňuje. V závislosti od výbavy môžete mať farebný head-up displej, adaptívny tempomat, digitálny prístrojový štít, bezkľúčové ovládanie, bezdotykové otváranie kufra, adaptívne svetlomety, vyhrievané a ventilované sedadlá, audio Bose s desiatimi reproduktormi a podporou Android Auto a Apple CarPlay a predovšetkým mimoriadne silnú bezpečnostnú výbavu s množstvom rôznych poloautomatických a automatických asistentov, na ktorej si Mazda zakladá takmer rovnako, ako na spoľahlivosti.

Z hľadiska vnútorného priestoru je to vo svojej kategórii slušný priemer, týka sa to priestoru vpredu, vzadu a taktiež 500-litrového kufra. Pri ňom možno vysloviť jednu z mála výhrad, smerujúcich k tomuto autu – nakladacia hrana je relatívne vysoko.

Naftový motor s objemom 2,2 litra a výkonom mierne nad hranicou 180 koní je v spojení s automatom pre toto auto naozaj dobrou voľbou. Poskytuje mu veľmi dobrú dynamiku pri zachovaní rozumnej spotreby, pohybujúcej sa v priemere mierne nad 6-litrovou hranicou. Zaujímavejšia je však tá dynamika. Samozrejme, v tomto prevedení nie je Mazda CX-5 športovým SUV a podvozok je tiež naladený skôr komforte, pritom však toto auto, aj vzhľadom na vyššie ťažisko, je naozaj nadštandardne stabilné aj pri ostrejších prejazdoch zákrut.

Faktom však je, že 445 Nm dostupných od dvetisíc otáčok naozaj pri jazde cítiť, motor však zaberá veľmi kontinuálne prakticky od štartu. Automat má pritom „len“ šesť stupňov, ale z nášho pohľadu viac ani netreba, sprevodovanie je naozaj dobré, rovnako ako aj hladké radenie.

Mazda CX-5 je SUV, na ktoré sa test nepíše úplne jednoducho. Celkový dojem z neho totiž možno zhrnúť do konštatovania, že toto je presne auto, v ktorom všetko funguje tak, ako má. Nie sú na ňom žiadne zbytočné extravagantnosti, ktoré by bolo možné kritizovať, no v žiadnom smere ani zásadne nevyniká nad ostatnými konkurentmi. Je naozaj veľmi dobre zladené, technologicky aj dizajnovo. A k tomu užívateľsky mimoriadne priateľské, na jeho ovládanie si zvyknete temer okamžite a po pár hodinách už budete mať pocit, akoby ste v ňom už jazdili temer “odjakživa”. A toto je vec, ktorú možno tvrdiť naozaj len o pár modeloch v tomto, inak konkurenčne mimoriadne nabitom, segmente.

Technické údaje
Mazda CX-5 Skyactive D-184
Usporiadanie a počet valcov radový 4-valec
Zdvihový objem 2191 cm3
Max. výkon 136 kW/184k pri 4000 ot.
Max. krútiaci moment 445 Nm pri 2000 ot.
Palivo nafta
Pohon 4WD
Prevodovka AT6
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 550 mm
Šírka 1 840 mm
Výška 1 680 mm
Rázvor náprav 2 700 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 746 – 1 820 kg
Objem batožinového priestoru 506 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,6 s
Max. rýchlosť 208 km/h
SPOTREBA
Kombinovaná (NEDC) 5,6 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 26 320 eur
Základná cena testovanej verzie 40 020 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokFelicia Fun: Malý voľnočasový pickup je dnes už kuriozitou
Nasledujúci článokToyota dokazuje svoju dominanciu na trhu 15 miliónmi predaných hybridov
Pracujem ako motoristický a technologický novinár už 17 rokov. Počas nich som spolupracoval s denníkom Národná obroda, časopisom Brejk, portálom Autoserver a najdlhšie, vyše 14 rokov, s týždenníkom Plus 7 dní. Zároveň som prispieval do niekoľkých odborných médií a som členom slovenskej poroty Auta roku. V oblasti automotive ma zaujímajú hlavne nové technológie a ekonomické trendy.