Aktuálny trend v podobe plug-in hybridov a elektro vozidiel stále rastie, no viete o možnostiach nabíjania takýchto áut? Verejných staníc je množstvo, no infraštruktúra a rozsiahlosť je väčšinou tŕňom v oku mnohých.

Nabíjanie vozidiel na verejných miestach je zväčša drahšie ako domáce nabíjanie a takisto aj z časového hľadiska je o čosi menej praktickejšie. Málokde nájdete verejnú dobíjaciu stanicu, ktorá Vám auto dobije grátis. Zväčša ide o súkromníkov, prípadne o dílerstvá, ktoré majú tieto dobíjacie stanice určené pre svojich zákazníkov.

Môže sa stať, že v niektorých obchodných domoch nájdete nabíjačku zdarma, no rýchlosť dobíjania je iba zlomok kW. Pokiaľ sa jedná o rýchlonabíjačky, tie sú z 99% spoplatnené.

Niekedy je to strata času

Zrejme najväčším negatívom pri plug-in hybride a čistom elektromobile je čas potrebný na nabíjanie. Pokiaľ neviete o nabíjačkách, ktoré podporujú rýchle nabíjanie a natrafíte na takú, ktorá má slabý prúd a aj Vaše auto je vybavené pomalým dobíjacím dokom, tak na dobíjacom mieste môžete stráviť doslova aj niekoľko hodín.

Dobíjanie ovplyvňuje hneď niekoľko faktorov. Prvým faktorom je výkon nabíjacieho zdroja, druhým je výkon palubnej nabíjačky, tretím je schopnosť batérie dobíjať, štvrtým kapacita batérie a v neposlednom rade, piatym faktorom je typ prúdu akým nabíjate vozidlo.

Nabíjanie jednosmerným alebo striedavým prúdom?

Pokiaľ využívate nabíjaciu stanicu s jednosmerným prúdom, batérie sa dokáže nabiť priamo výkonom od 44 kW a viac. Tu sa však už bavíme o rýchlonabíjačke. Pri tomto type nabíjania dokáže auto nabiť z nuly na 80% v priebehu necelej pol hodiny. Tieto typy dobíjacích staníc nenájdete však ešte všade.

V niektorých kútoch Slovenska natrafíte na rýchlonabíjacie stanice s kapacitou 350 kW. S takýmto prúdom vozidlo dokáže byť nabité za pár minút aj na 400 km. Problémom je však to, že zatiaľ žiadne vozidlo nedokáže tento výkon využiť.

Z 95% percent sa dostanete na nabíjačku, ktorá disponuje práve striedavým prúdom. Tento typ prúdu prechádza cez palubnú nabíjačku a tým pádom sa nabíja aj samotná batéria. Týmto spôsobom nabíjania sa dokáže dobiť cca 50 až 100 km cesty za hodinu.

Dlhšie než tankovanie benzínu

Áno, toto je presne odpoveď, ktorú väčšina ľudí spomenie, keď sa hovorí o súboji elektro vs spaľovací motor. Najväčšou nevýhodou domácej nabíjačky je „prvotný vklad“, no ten sa časom vracia a dokáže do budúcna ušetriť veľké množstvo peňazí.

Veľkým plusom domáceho nabíjania z wallboxu je aj bezpečnosť pre používateľa ale aj pre samotný elektromobil. Vnútorná infraštruktúra prúdu je zaistená vďaka komunikácií medzi vozidlo a stanicou. Inštalácia takéhoto wallboxu je jednoduchá a môžete ho namontovať do garáže, prípadne pod svoj prístrešok. Samozrejme pri takomto vybavení domu je potrebné všetko prekonzultovať a zistiť v akom technickom stave je dom.

Taktiež pred inštaláciou wallboxu je potrebné to skonzultovať aj s elektrikármi, aby boli posilnené elektrické siete. Ak chcete dosiahnuť dvojnásobný výkon, musíte zabezpečiť aj trojfázovú 32 A / 400 V zásuvku. Takéto nabíjanie samozrejme nie je najrýchlejšie, no postačuje na to, ak vozidlo chcete nabíjať cez noc.

2 eurá na 100 kilometrov?

Podľa internetovej stránky 2eura.sk je tomu naozaj tak. Treba zobrať do úvahy, že zväčša elektromobily dosahujú priemernej spotreby na hranici 20 kWh / 100 km a cena za odber elektrickej energie je 0,0541 € za kWh. Stránka vychádza z reálnych hodnôt zákazníkov, ktorí ročne najazdili okolo 30 tisíc kilometrov a výsledná cena bola 1,12 € na 100 km.

Pre elektromobiloch je zatiaľ najväčšou bariérou cena, ktorá je zväčša vyššia oproti autám so spaľovacím motorom. Na lámanie chleba však dôjde pri servise. Tu dokážete ušetriť minimálne 2.000 € po dobu piatich rokov, nakoľko na elektrovozidle nie je potrebné meniť nič. Maximálne tak brzdové platničky. Pokiaľ ste stihli štátnu dotáciu, máte 8.000 € vo vačku ani sa nenazdáte. Priemerne po 5tich rokoch užívania to vychádza na ušetrených tisíc eur na rok. To už aj stojí za zváženie, nie?

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJ2eura.sk
Predchádzajúci článokBaojun RC-5: Čínsky konkurent Octavie je obrovský predajný hit
Nasledujúci článokAudi e-tron GT oficiálne: Stovka za 3,3 sekundy a dojazd takmer 500 km