Domov News Slovensko sa môže stať mekkou batérii do elektromobilov. Ako to dosiahne?

Slovensko sa môže stať mekkou batérii do elektromobilov. Ako to dosiahne?

Zdroj: InoBat

Pri vlne čisto elektrických vozidiel sa čoraz viac naskytá otázka, ako je to vlastne s batériami, akým spôsobom sa vyrábajú, či naopak recyklujú.

Spoločnosť InoBat, ktorá pôsobí aj na Slovensku a zaoberá sa vývojom a vyrábaním batérii, ktoré môžeme nájsť aj v dnešných elektromobiloch. A práve v týchto dňoch zakladá novú divíziu InoBat Recycling, ktorá bude ako je z názvu jasné tieto batérie recyklovať.

Projekt bude založený v dvoch fázach

Tento rok začne spoločnosť budovať linku na fyzickú šrotáciu batérii, ktoré bude po ukončení ich životnosti sťahovať z trhu a následne recyklovať. V druhej fáze, ktorá bude prebiehať v nasledujúcich rokoch, sa bude budovať aj hydrometalurgická linka. Výsledkom má byť 95 -percentná miera spätného získavania kovov a zníženie výrobných nákladov o 35%. Taktiež si firma sľubuje zníženie produkcie CO2 o 20%.

Zdroj: InoBat

Novou generálnou riaditeľkou tejto divízie sa stala Marta Tomišová, ktorá má dlhoročné skúsenosti z leteckého a automobilového priemyslu. Ako sama uvádza, záleží jej na životnom prostredí a jej cieľom je napomôcť k ochrane životného prostredia pre ďalšie generácie. Teší ju, že je súčasťou spoločnosti InoBat, ktorá sa zapája do podpory obehového hospodárstva. Zelené batérie budú nielen vyrábať, ale aj recyklovať, a vďaka plánovanej recyklačnej linke budú môcť opätovne využívať kritické kovy pri výrobe ďalších batérii.

Kto je Marta Tomišová?

Marta Tomišová má dlhoročné skúsenosti, ktoré získala počas svojho pôsobenia v spoločnostiach, ako je Aerotech, či Van Leeuwen. Po návrate na Slovensko sa rozhodla nastúpiť so spoločnosti InoBat a venovať sa v plnej miere automobilovému priemyslu a to primárne v otázke ochrany životného prostredia. Ako ďalej uvádza, darmo by sme jazdili na ekologických autách, ak sú ich batérie vyrábané neekologicky. Táto oblasť potrebovala zmenu, ku ktorej sa rada pripája. Budú zavedené kvóty na obsah recyklovaných materiálov v batériách, výrobcovia budú musieť zabezpečiť ich zber na konci životnosti aj následnú recykláciu. Postupne sa tak vymenia staré, nepoužiteľné batéria za nové a pri ich výrobe sa zredukuje uhlíková stopa.

Zdroj: InoBat

Nielen ekológia, ale aj zníženie nákladov

Spoločnosť InoBat chce okrem recyklácie znížiť výrobné náklady. Pôjde o prelomové zelené batérie, ktorá budú šité na mieru budúcim zákazníkom. Ich výskum a vývoj bude prebiehať v novom centre vo Voderadoch s podporou umelej inteligencie a modernej High Throughput Platformy.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNový Mercedes triedy T má byť omnoho lepší, ako predchodca Citan
Nasledujúci článokPRVÁ JAZDA: Opel Mokka e, štýlový elektromobil s reálnym dojazdom