Domov News TEST Ford Explorer PHEV – Skutočná Amerika u nás doma

TEST Ford Explorer PHEV – Skutočná Amerika u nás doma

V dobe čoraz prísnejších emisných noriem prichádza na náš trh veľké sedemmiestne SUV Ford Explorer. Pripadá vám to ako nezmysel? A možno práve teraz nastal ten správny čas pre plnohodnotnú Ameriku.

Pravdou však je, že Ford Explorer už v Európe bol, pred takmer dvomi desaťročiami, no nezožal veľký úspech. Dnes, kedy sme svedkami obmeny konvenčných karosérií za maskulentné crossovery, je situácia úplne iná. Veď kedysi nám stačilo BMW X5, teraz poznáme X7 a onedlho sa dočkáme aj X8. Príchod sedemmiestneho SUV od Fordu tak skôr pretrasie konkurenciou a ponúkne zaujímavú alternatívu.

Obávať sa nemusíte ani o výkon, Ford síce nepriniesol osemvalec, ale tak povediac s tým jednoducho vybabral. Naservíroval nám preplňovaný šesťvalec, dopovaný plug-in hybridným ústrojenstvom. Systémový výkon 336 kW a krútiaci moment 825 Nm ho totiž radia do kategórie vysokovýkonných SUV. Explorer sa však žiadnym spôsobom netvári ako hulvát, práve naopak, jeho dizajn je jednoduchý, ba priam až rodinný.

Je na ňom čo objavovať

Prednej časti, v našej výbave Platinum, dominuje masívna chrómová maska, ktorá sa mi osobne nepozdáva a zvolil by som skôr čiernu z verzie ST-Line. Tieto dve verzie sú zároveň jedinými výbavovými stupňami u nás. Vďaka zaujímavo tvarovanej bočnej siluete stúpajúcej nahor a negatívnemu C stĺpiku pôsobí Explorer kratšie aj napriek obrovským rozmerom. Atletický výzor umocňuje aj široký postoj či samotná štvorica skutočných koncoviek výfukovej sústavy. Samotné svetlomety pôsobia akoby disponovali pokročilou Matrix funkciou, bohužiaľ sa jedná len o jednoduchší adaptívny parabolický LED systém.

Vonkajšie rozmery nám už čo to prezrádzajú o priestore pre pasažierov, veď viac ako troj-metrový rázvor a šírka presahujúca dva metre sa nevidí často. Tri rady sedadiel pohodlne odvezú sedem cestujúcich a na posledné dve miesta sa zmestí aj dospelý muž (no rozhodne nie na dlhé trasy). Batožinový priestor vám v sedemmiestnom usporiadaní ešte stále ponúka 250 litrov. Pri sklopenom treťom rade rátajte s objemom 630 litrov po plato. V druhom rade nájdete trojicu plnohodnotých sedadiel, ktoré možno individuálne posúvať a nastavovať ich sklon.

Amerika kam sa len pozriete

Amerika na vás dýcha v každom rohu, masívne madlá pre nastupovanie, veľké odkladacie priestory a typické ovládače. Rovnako ako aj spracovanie a výber materiálov zodpovedá skôr americkým štandardom. Neznamená to však, že Explorer je nekvalitný, veď koniec koncov, palubovka je obšitá kožou a doplnená skutočným dreveným dekorom. Európsky luxus a precíznosť však nečakajte.

Dominantný vertikálny displej infotainmentu ponúka konvenčné menu od Fordu, zásadne prepracované spracovanie neočakávajte. Aj panel klimatizácie a vlastne všetko ostatné pripomína skôr minulú dekádu. No rozhodne to nemožno považovať za výčitku, práve naopak. Na svoje si prídu vyznávači konvenčných jednoduchých ovládacích prvkov. Jedinou zásadnou digitalizáciou je samotný prístrojový štít, ten ponúka totožné vypracovanie ako napríklad Kuga alebo Focus.

Vzduchový podvozok mu nechýba a príjemnou plavnosťou podvozku si vás podmaní aj na našich rozbitých cestách. Vysoká kultúra jazdného zážitku nestráca ani na 20 palcovom obutí. V kombinácii s vysokým výkonom a jednotlivými jazdnými režimami dokáže byť Explorer aj zábavným partnerom na dynamickú jazdu.

Kombinácia s 10-stupňovou automatickou prevodovkou nie je stopercentná. Na jednej strane je jej sprevodovanie príkladné a najmä na diaľnici oceníte jej schopnosť udržiavať nízke otáčky tak, aby sa spotreba držala vo veľmi rozumných číslach. Bohužiaľ jej reakcia na plynový pedál je oneskorená.

Hybridný pohon

Najväčším prekvapením bola práve spotreba a naladenie celej plug-in hybridnej sústavy. Benzínový šesťvalec pracuje s maximálnym pokojom a dáva o sebe vedieť len pri skutočne razantnom zošliapnutí plynového pedálu. V priemere si toto 2,5 tonové monštrum vypýta menej ako 10 litrov. Za relatívne nízku spotrebu vďačí Explorer práve hybridnej sústave, ktorá dokáže pracovať s elektromotorom aj po vybití akumulátora.

 

Jeho využiteľná kapacita predstavuje 10,7 kW a nabijete ho do štyroch hodín. Palubná nabíjačka disponuje nabíjacím výkonom 3,6 kW, no vzhľadom k parametrom sústavy to plne postačuje. Je pravda, že konkurencia ponúka aj vyššia výkon, rovnako je vyššia aj kapacita akumulátora. Plne nabitý Ford Explorer PHEV dokáže prejsť približne 30 až 40 kilometrov.

 

Pokiaľ hľadáte veľké rodinné SUV s pohonom oboch náprav, bohatou výbavou, poriadnym výkonom a zároveň chcete čo to ušetriť, Explorer môže byť zaujímavou alternatívou. Je presne na pomedzí vyššej a prémiovej triedy.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R6
Zdvihový objem 2 999 cm3
Max. systémový výkon 336 kW/457 k
Max. systémový krútiaci moment 825 Nm
Palivo Benzín
Pohon AWD
Prevodovka 10-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 5 049 mm
Šírka 2 004 mm
Výška 1 778 mm
Rázvor náprav 3 025 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 480 kg
Objem batožinového priestoru 250 – 1137 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,0 s
Rozmer pneumatík 255/55 R20
SPOTREBA (počas testu)
Elektromotor
Mesto: 28,6 kWh/100 km
Diaľnica: 30,4 kWh/100 km
Okresky: 27,3 kWh/100 km
Benzínový motor
Mesto 9,8 l/100 km
Diaľnica 10,5 l/100 km
Okresky 9,5 l/100 km
Hybrid
Mesto
Diaľnica
Okresky 8,7 l/100km
Dojazd EV 35 km
Maximálny nabíjací výkon 3,6 kW
Doba nabíjania 0 – 100% 230 min
Doba nabíjania 20 – 80% 120 min
CENA
Základná cena modelu 85 490
Základná cena testovanej verzie 85 490

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNový Peugeot 408: fastback, od ktorého neodtrhnete oči
Nasledujúci článokTrvalo to, no predsa. BMW M3 Touring je skutočnosťou