startstop

Veľký prehľad automobilových noviniek na rok 2023

Rok 2023 sa bude niesť v znamení pokračujúcej elektrifikácie kľúčových modelov jednotlivých automobiliek. Máme pred sebou niekoľko dôležitých premiér a aj v roku 2023 vám budeme prinášať informácie o všetkom podstatnom.

Niektoré novinky, ktoré prídu v roku 2023 aj na slovenský automobilový trh už poznáme, niektoré sú zatiaľ zahalené len rúškom tajomstva. V takom prípade pracujeme v texte s viacerými špekuláciami a odhadmi, konečné fakty môžu byť samozrejme odlišné. To isté platí aj o fotografiách, ktoré sú vytvorené na základe odhadov a pozorovaní zakamuflovaných vozidiel počas testovania v bežnej premávke.

AUDI Q6 E-TRON
Zdroj: Carscoops

Jednou z najvýznamnejších premiér značky Audi na rok 2023 je elektrické SUV s označením Q6 e-tron. Podľa dostupných informácií by automobil mal prísť aj vo verziách Sportback, SQ6 aj RS Q6. Dizajnovo pravdepodobne pôjde o evolúciu modelu Q4 e-tron. Očakáva sa však, že predné svetlomety budú užšie. Falošná predná maska bude ukrývať senzory a radary asistenčných systémov. Svetelná technika bude schopná premietať na cestu rôzne symboly pomáhajúce vodičovi pri navigácii. Pravdepodobná je aj individualizácia svetelného podpisu predných i zadných svetiel.

Automobil bude stáť na koncernovej podvozkovej platforme PPE, na ktorej bude stáť aj budúca generácia Porsche Cayenne alebo Macan EV. Táto platforma podporuje 800 V elektrickú sieť a maximálny jednosmerný nabíjací výkon 270 kW. Základné verzie budú vybavené jedným elektromotor umiestneným na zadnej náprave, výkonnejšie varianty dostanú dva elektromotory. Zabudnúť by sa nemalo na vzduchové pruženie s adaptívnymi tlmičmi. Najväčšia batéria by mohla mať kapacitu až 100 kWh, vďaka dobrej aerodynamike karosérie by vozidlo s takto veľkou batériou mohlo na jedno nabitie prejsť aj viac než 650 km. Menšie batérie by umožňovali dojazd približne 450 km.

Nová platforma PPE umožňuje navrhnúť vozidlo s výrazne priestrannejším interiérom, ako to bolo doteraz. Profitovať by z toho mali zadní pasažieri aj veľkosť batožinového priestoru. Špionážne zábery zahraničných motoristických médií z interiéru odhalili, že Q6 e-tron bude zrejme obsahovať veľkú plávajúcu dotykovú obrazovku informačno-zábavného systému, ktorá vyzerá odlišné ako súčasné elektrické SUV od značky Audi. Na premiéru Audi Q6 e-tron pravdepodobne nebudeme čakať dlho, mohla by prebehnúť už v januári. Neskôr v priebehu roka by faceliftom malo prejsť SUV Q8, keďže ono je na trhu už od roku 2018.

AUDI A4
Zdroj: Auto Zeitung

V roku 2023 príde nová generácia radu A4. Stáť bude na podvozkovej platforme MLB a dizajnovo bude oveľa odvážnejšia. Dostane čisto spaľovacie motory, hybridy aj plug-in hybridné kombinácie. Očakáva sa aj príchod verzie S4 a RS4. Otázka visí nad ich pohonmi. Buď si zachovajú benzínové motory, aby sa vyrovnali BMW alebo podobne ako Mercedes pôjde Audi cestou spojenia štvorvalcového benzínového motora s elektromotorom. Rozmerovo bude približne rovnaké ako súčasný model. Samozrejmosťou je príchod kombi verzie Avant. V neskoršej fáze predaja by portfólio modelov mala obohatiť elektrická verzia e-tron, ktorá však už bude postavená na platforme PPE. Oficiálna premiéra by sa mohla odohrať vo februári alebo v marci.

BMW M2

Vizuál BMW M2 poznáme už od októbra, začne sa však predávať až v apríli. Novinka je v porovnaní s minulou generáciou je o 119 mm dlhšia (4.580 mm), 16 mm širšia (1.887 mm) a 11 mm nižšia (1.403 mm). Rázvor kolies oproti minulej generácií narástol o 54 mm (2.747 mm). Pod kapotou sa nachádza dobre známy 3,0-litrový šesťvalec M TwinPower Turbo s maximálnym výkonom 338 kW / 460 koní. Maximálny krútiaci moment dosahuje hodnotu 550 Nm. Motor je spriahnutý s osemstupňovou prevodovkou M Steptronic, no k dispozícií bude aj šesťstupňová manuálna prevodovka. Automat zvládne šprint z pokoja na 100 km/h v priebehu 4,1 sekundy, manuálu to trvá o 0,2 sekundy dlhšie. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h, no vie sa odblokovať na 285 km/h. Základná cena sa bude pohybovať na hranici 72.000 eur.

BMW 5/i5

Technika úplne nového BMW radu 5 bude vychádzať z radu 7. Dizajnovo však budú tieto modely odlišné. Ponuku motorov budú tvoriť čisto spaľovacie aj elektrifikované pohonné jednotky vrátane čisto elektrickej verzie označenej i5. Potvrdený je tiež príchod kombi s názvom Touring. BMW stále eviduje dopyt po vysokovýkonných vozidlách, preto je na programe dňa aj verzia M5 a možno aj M5 Touring. Pravdepodobne však už pôjde o plug-in hybrid. Premiéra automobilu by sa mala odohrať v druhej polovici roka.

BMW X2/iX2
Zdroj: latestcarnews.net

Model X2 bavorskej značky je tu s nami už piaty rok. Od jeho predstavenia v roku 2017 si prešiel faceliftom a stále mnohých trápi otázka, či ide o SUV alebo o hatchback. BMW ho označuje svojsky, ako SAC (Sports Activity Coupe). Tento kúsok aj napriek svojim kompaktným rozmerom prináša pomerne slušný vnútorný priestor. Limitom môže byť miesto na zadných sedadlách v prípade plug-in hybridného modelu X2e, ktorý sme mali aj v našom redakčnom teste. BMW X2 bol doteraz tým výstrednejším kúskom v portfóliu BMW, no zdá sa, že expresívnejší dizajn budú mať aj ostatné modely. Preto uvidíme, aký smerom sa uberie BMW v prípade pokračovateľa rodu X2. Mohlo by ísť napríklad o kombináciu dizajnu X7 a iX. Techniku bude zdieľať s nedávno predstaveným modelom X1. Tešiť sa tak môžeme na podstatnejšie kvalitnejší a prémiovejší interiér. Súčasne s predstavením X2 je naplánované aj odhalenie elektrického variantu iX2.

CITROEN C4 X

Prvé SUV-kupé značky Citroen bolo predstavené už v lete 2022, ale až v roku 2023 sa dostane na cesty. V závislosti od trhu budú k dispozícii kombinácie 3-valcového preplňovaného benzínového motora PureTech s priamym vstrekovaním a prevodovky. PureTech 100 so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, PureTech 130 s 8-stupňovou automatickou prevodovkou doplní turbodiesel BlueHDi 130 s 8-stupňovým automatom. No na mnohých európskych trhoch, akými sú napríklad Rakúsko, Belgicko, Nemecko, Luxembursko, Holandsko, Portugalsko, Spojené kráľovstvo či severské krajiny, bude Citroën ponúkať výhradne elektrický ë-C4 X s dojazdom 360 km.

Elektrická hnacia sústava s výkonom 100 kW (136 koní) a krútiacim momentom 260 Nm udelí vozidlu štandardnú dynamiku. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h potrvá 9,5 sekundy, najvyššia rýchlosť bude 150 km/h. Akumulátor s kapacitou 50 kWh bude možné dobíjať výkonom najviac 100 kW. Vozidlá budú vybavené štyrmi USB zásuvkami na dobíjanie telefónu alebo tabletu. Cestujúci na sedadle spolujazdca môže využiť systém Citroën Smart Pad Support, výsuvný držiak zabudovaný do palubnej dosky a určený na uchytenie tabletu. Zadné sedadlá môžu byť vyhrievané, zatiaľ čo predné sedadlá môžu byť tiež vyhrievané a vybavené masážnou funkciou. Pohodlnú jazdu zabezpečí tiež systém odpruženia s progresívnymi hydraulickými tlmičmi.

CUPRA TAVASCAN

Produkčnú podobu konkurenta pre Škodu Enyaq by sme mohli zhliadnuť ešte ku koncu roka 2023. Cupra verí, že trend SUV-kupé bude čoraz obľúbenejší a že na trhu sa vytvorí priestor pre ďalší podobný automobil. Dramatický dizajn, matné farby, bronzové doplnky karosérie, či veľké 22-palcové kolesá budú typické dizajnové riešenia, ktorým sa bude Tavascan snažiť zapôsobiť na potencionálnych kupujúcich. Čo sa týka pohonu, očakávať môžeme podobnú techniku ako má Enyaq alebo ID.5. Teda výkon 300 koní, 77 kWh batériu, dojazd okolo 450 km a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy.

DACIA JOGGER HYBRID 140

Prvú hybridnú Daciu v dejinách bude možné objednať už od januára. Prvé vozidlá sa k zákazníkom dostanú v marci. Slovenská cena ešte zatiaľ nie je známa, ale vo Francúzsku sa bude predávať od 24.600 eur. Pohon vychádza napríklad z hybridnej Arkany, hovoríme o atmosférickom štvorvalci s objemom 1,6 litra, ktorému budú asistovať dva elektromotory. Auto ponúkne systémový výkon 140 koní a krútiaci moment 144 Nm. Dojazd v kombinovanom cykle bude až 900 km. Dacia na batériu poskytne záruku 8 rokov/160 000 km. Zároveň to bude jediný Jogger s automatickou prevodovkou.

FIAT PANDA

Nová generácia Fiatu Panda bude vychádzať z konceptu Centoventi. Silným tromfom tohto automobilu by mala byť dostupná cena. Panda by mala doraziť s benzínovým motorom, no k dispozícii bude aj čisto elektrická verzia. Súčasná Panda sa predáva už dlhých 11 rokov. Panda štvrtej generácie by mala byť postavená na rovnakej podvozkovej platforme eCMP, na ktorej stojí napríklad aj nedávno predstavený Jeep Avenger. V prípade elektrickej verzie sa diskutuje o použití 60 alebo 80 kW elektromotora a batériami s kapacitami 40 resp. 50 kWh. To by mohlo vystačiť na dojazd približne 400 km. V prípade, že by nová Panda neprišla na trh so spaľovacím motorom, je pravdepodobné, že súčasný model by zostal vo výrobe až do roku 2026. Nová Panda by sa mala vyrábať v Srbsku.

Panda bude tiež ťažiť z nového spoločného podniku Stellantisu a Foxconnu. Spoločnosť Mobile Drive vyvinie úplne nové digitálne kokpity a elektrická Panda by mohla dostať ich základnú verziu. Nové technologické oddelenie bude zodpovedné za vývoj platforiem infotainmentu, telematiky a cloudových služieb. Softvérové ​​inovácie by mali zahŕňať 5G komunikáciu, aplikácie založené na umelej inteligencii, vylepšené služby OTA, možnosti elektronického obchodu a integráciu inteligentných kokpitov.

FORD MODEL-E
Zdroj: AutoExpress

Úplne nový elektrické SUV značky Ford bude postavené na platforme MEB od koncernu Volkswagen. Vyrábať sa bude v Kolíne nad Rýnom, kde nahradí končiaci model Fiesta. Ford do transformácie výrobu investuje čiastku 1,5 miliardy eur. Novinka bude rozmerovo príbuzná s Volkswagenom ID.4. Architektúra MEB pojme maximálne 77 kWh batériu a Ford tvrdí, že jeho automobil dokáže prejsť 500 kilometrov na jedno nabitie. Túto platformu je možné použiť pre konfigurácie s pohonom zadných alebo všetkých kolies. Podľa typu pohonu môžeme očakávať výkon od 146 do 295 koní. Názov vozidla zatiaľ ešte Ford nepotvrdil. Dizajn automobilu sa bude niesť v znamení robustnosti, vysokej línie kapoty, novým podpisom LED osvetlenia a uzavretou mriežkou chladiča. Nové SUV by nám mohlo poskytnúť prvý pohľad na úplne nový elektrický dizajnový jazyk automobilky Ford. Veľkostne sa zaradí nad Mustang Mach E.

HONDA CR-V

V roku 2023 sa konečne dočkáme novej generácie Hondy CR-V. O jej vzhľade máme už konkrétne predstavy, pretože variant určený pre americký trh už poznáme. Oproti predchodcovi novinka narástla v dĺžke o 80 mm na finálnych 4.703 mm. Šírka je na hodnote 1.866 mm a rázvor kolies na úrovni 2.701 mm. Okrem celkovej výšky vozidlo narástlo vo všetkých smeroch. To bude znamenať viac komfortu a priestoru pre pasažierov či už vpredu alebo vzadu. CR-V tak už nebude kompaktným, ale plnohodnotným SUV. Priestor medzi HR-V a CR-V neskôr vyplní model ZR-V. V Európe bude k dispozícií iba hybrid e:HEV. Tu Honda vsádza na overený 2,0-litrový motor spojený s dvoma elektromotormi so systémovým výkonom 204 koní. Možnosťou voľby bude náhon buď prednej, alebo oboch náprav. O roztáčanie zadnej časti vozidla sa bude starať elektromotor, takže tu bude absentovať kardan a medzinápravová spojka.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

HYUNDAI KONA

Hyundai pred Vianocami zverejnil prvé oficiálne fotografie novej generácie svojho populárneho mestského crossoveru. Nový Hyundai Kona je podstatne väčší ako doteraz. Novinka narástla na dĺžku 4 355 mm, čo je o 150 mm viac ako predchádzajúca generácia. V porovnaní s odchádzajúcim modelom je nová Kona o 25 mm širšia a má o 60 mm dlhší rázvor osí kolies. Čistá, no pritom výrazná predná časť je charakteristická použitím parametrických pixelových svetlometov začlenených do úzkeho horizontálneho pásu. Táto forma sa stane poznávacím znakom budúcich elektromobilov značky Hyundai.

V kabíne sa nachádza horizontálne členená palubná doska obsahujúca 12,3-palcový displej multimediálneho systému, ktorý tvorí s virtuálnym kokpitom jeden harmonický súbor. Volič automatickej prevodovky sa zo stredového tunela presunul na stĺpik volantu, čím v priestore medzi vodičom a spolujazdcom vzniklo viac miesta na odkladanie vecí každodennej potreby. Hyundai Kona si zachováva ovládanie klimatizácie prostredníctvom tlačidiel a otočných ovládačov. Športová verzia N už kvôli emisným normám nevznikne.

HYUNDAI IONIQ 5 N
Zdroj: ARENAEV

Prvý elektrický trhač asfaltu z divízie N dorazí do showroomov už v roku 2023. Pre Hyundai to bude nová kapitola v doteraz úspešnom príbehu športových vozidiel s logami N. IONIQ 5 N bude mať nižšiu svetlú výšku, typický športový bodykit a bude oveľa výkonnejší ako doterajšie benzínové modely N. Očakávame, že výkon elektrického motora bude atakovať hranicu až 600 koní. Čo sa týka zvuku, Hyundai vyvíja tzv. N sound. Uvidíme teda, aký sluchový zážitok IONIQ 5 N poskytne. Sesterská KIA EV6 GT má 585 koní a z 0 na 100 km/h zrýchli za 3,5 sekundy. Vzhľadom k tomu, že ambíciou divízie N je zostať na vrchole juhokórejskej produkcie vysokovýkonných vozidiel, dynamické parametre športového IONIQU by mohli byť ešte o čosi lepšie. Hyundai údajne pracuje virtuálnej manuálnej prevodovke, simulácii otrasov a vibrácií pri radení a simulovanom obmedzovači otáčok. Batéria bude mať pravdepodobne kapacitu 77,4 kWh.

LAMBORGHINI TORMENTA
Zdroj: Supercar Blondie

Hovorí sa, že nástupca Aventadoru dostane meno Tormenta. Pôjde o hybrid spájajúci atmosférický dvanásťvalcový benzínový motor s menším elektromotorom a malou batériou. Elektrická sila tu bude pôsobiť skôr ako dynamická podpora benzínového motora, no kapacita batérie by mala umožniť primeraný nehlučný dojazd v zastavaných územiach. Čo sa týka zvuku, ľudia z Lamborghini tvrdia, že nový model bude hlasnejší ako Aventador. Zaujímavosťou je, že aj keď vozidlo ešte na vlastné oči nikto mimo automobilky nevidel, Lamborghini už eviduje viac než 3000 objednávok. Premiéra automobilu sa očakáva niekedy na jar.

KIA EV9

Do marca určite spoznáme vizuálnu stránku elektrickej vlajkovej lode značky KIA. Nový model EV9 bude postavený na platforme E-GMP, na ktorej stojí aj súčasný model EV6. Pôjde o takmer 5-metrové SUV, ktoré ponúkne 7 miest na sedenie. Automobil bude využívať 800 V sieť. Nabíjací výkon bude vrcholiť hodnotou 350 kW. Aj napriek veľkej kapacite akumulátora bude teda nabíjanie záležitosťou niekoľkých desiatok minút. Akumulátor bude musieť byť veľký, nakoľko KIA už niekoľkokrát deklarovala, že dojazd tohto SUV by mal prekročiť hranicu 500 km. Pravdepodobne sa dočkáme aj vrcholnej verzie GT, ktorej výkon by mohol atakovať hranicu 650 koní. S takto potentným pohonných ústrojenstvom by KIA EV9 mohla zrýchliť z 0 na 100 km/h pod 5 sekúnd. Ďalej môžeme očakávať aktualizácie softvéru vzduchom a pokročilé asistenčné systémy.

Pripomeňme si, že koncept EV9 mal zabudované solárne panely, elektricky vysúvateľné strešné lyžiny, kamery namiesto spätných zrkadiel, bezrámové okná či združenú obrazovku prístrojového panelu a infotainmentu s uhlopriečkou až 27 palcov. Uvidíme, ktoré z týchto riešení sa dostanú do sériovej podoby, počítať pravdepodobne nemôžeme s absenciou B-stĺpika, proti sebe otvárajúcimi sa dverami či futuristickým tvarom volantu. Na jeseň by faceliftom mohli prejsť modely Picanto a Sorento.

MAZDA MX-30

Začiatkom roka sa očakáva na autosalóne v Bruseli predstavenie modelu MX-30 v plug-in hybridnej verzii s wankelovým motorom ako generátorom elektrickej energie. Štýlový mestský crossover, ktorý v čisto elektrickej verzii trpí na nedostatočne použiteľný dojazd, by mal s takouto konfiguráciou prejsť až 400 km. Výhody takéhoto spaľovacieho motora v plug-in hybride sú zrejmé. Wankel je tichší, ľahší a má kompaktnejšie rozmery. Môžeme teda očakávať, že Mazda túto dlho vyvíjanú koncepciu neskôr použije aj v ďalších svojich plug-in hybridoch.

MERCEDES-BENZ TRIEDY E
Zdroj: KOLESA.RU

Úhlavný rival BMW radu 5 sa novej generácie dočká takisto v roku 2023. Mercedes-Benz triedy E má pomerne zaujímavú úlohu v hierarchii nemeckej značky. Aj napriek tomu, že poznáme jeho elektrický ekvivalent v podobe modelu EQE, plní „Éčko“ stále svoju rolu obľúbeného modelu. Aj napriek konkurencii a stratégii samotného Mercedesu elektrifikovať všetky modely, nové „Éčko“ by malo prísť s mild-hybridnými, plug-in hybridnými ale aj naftovými agregátmi. Medzistupeň medzi triedou C a najluxusnejšou triedou S by sa nemal nijak vymykať aktuálnemu dizajnovému jazyku Mercedesu. Práve naopak, potvrdí dizajn uhladeného a štýlového auta s modernými prvkami v exteriéri, ale aj v interiéri. A vďaka novej platforme Mercedes MRA2 dostane nová trieda E väčšie množstvo možností pohonu. Otázkou zostáva, či Mercedes do Éčka zakomponuje obrazovky Hyperscreen z elektrických modelov radu EQ, alebo bude kabína vyhotovená v štýle aktuálnej triedy S.

MG4 ELECTRIC

MG4 Electric je prvým modelom značky stojaci na modulárnej platforme MSP. Jeho dĺžka je 4 287 mm, šírka 2 060 mm a výška 1 504 mm. Na trh sa dostane v dvoch verziách. Prvou je verzia so štandardným elektromotorom s výkonom 125 kW, respektíve 170 koní. Tento model ukladá svoju energiu do lítium-železo-fosfátovej batérie s kapacitou 51 kWh. Podľa údajov WLTP by mal tento model prejsť na jedno nabitie 350 kilometrov.

Druhý variant má silnejší elektromotor s výkonom 150 kW, teda 204 koní a nikel-kobalt-mangánovú batériu s kapacitou 64 kWh. Tento variant zvládne na jedno nabitie prejsť až 450 kilometrov. Slabšiu batériu môžete nabíjať 6,6 kW striedavým prúdom a jednosmerným prúdom až 117 kW. V prípade silnejšej verzie je rýchlosť nabíjania striedavým prúdom 11 kW a jednosmerným prúdom 135 kW. Základná cena vozidla by sa na slovenskom trhu mala pohybovať pod hranicou 30 tisíc eur.

ŠKODA SUPERB
Zdroj: KOLESA.RU

Škoda Superb patrí medzi stálice našich ciest. Škodovka proste vie, čo ponúknuť svojim zákazníkom a v modeli Superb dostanú pomerne slušnú hodnotu za svoje peniaze. Aktuálna tretia generácia po facelifte sa pomaly ale isto blíži ku svojmu koncu a jej náhrada už klope na dvere. Spoločne so súrodeneckým modelom VW Passat sa bude štvrtá generácia Škody Superb vyrábať v Bratislave. Superb si vo svojej štvrtej generácii zanechá platformu s označením MQB. Očakáva sa, že štvrtá generácia so sebou prinesie väčšiu mieru elektrifikácie. Súčasná generácia má v ponuke benzínové, naftové ale aj hybridné motory. Superb by sa mal aj naďalej vyrábať v dvoch karosárskych verziách Liftback a Combi.

Všeobecne sa predpokladá, že najväčšími zmenami si prejde samotný interiér a použité technológie. Do kabíny Superbu by si mohla nájsť cestu veľká 13-palcová obrazovka z Enyaqu. Čo sa týka pohonov, Superb by sa mal stále predávať s naftovými jednotkami, benzínovými mild-hybridmi a na vrchole budú stáť plug-in hybridné schopné prejsť v elektrickom režime až 100 km. Okrem Superbu sa v roku 2023 dočkáme novej generácie Kodiaqa a faceliftom prejdú modely Scala a Kamiq.

VOLKSWAGEN ID.7
Zdroj: TopElectricSUV

Už o pár dní na technologickej výstave v Las Vegas by sme mohli objaviť úplne nový Volkswagen ID.7. Pôjde o sériovú verziu konceptu ID.Aero. Elegantný elektrický automobil s nízkym koeficientom odporu vzduchu karosérie by mohol ponúknuť dojazd na úrovni až 700 km. Automobil bude stáť už na aktualizovanej platforme MEB+, ktorá umožní nielen dlhší dojazd, ale aj rýchlejšie nabíjanie s výkonom až 200 kW. Podobne ako napríklad model ID.5 bude ID.7 na výber s jedným alebo dvoma elektromotormi. Neskôr sa očakáva aj príchod variantu GTX.

Exit mobile version