Domov News KIA v roku 2023: predstavenie EV9, facelift Sorenta a… Naozaj urobia TOTO?

KIA v roku 2023: predstavenie EV9, facelift Sorenta a… Naozaj urobia TOTO?

Kórejská automobilka KIA má v pláne v tomto roku vynoviť dva modely, predstaviť veľké elektrické SUV a ukončiť výrobu dvoch vozidiel.

Sorento a Picanto prejdú faceliftom

Dva absolútne protipóly modelového portfólia značky prejdú tento rok kozmetickou obmenou. Tak ako Hyundai, ani KIA nemá v pláne skončiť s výrobou malých vozidiel typu Picanto, no model Rio by však vedel o tom povedať viac. Podľa špionážnych záberov sa uprostred tohto roka chystá kórejská automobilka predstaviť modernizovanú „mestskú kabelku“. Picanto momentálne začína na slovenskom trhu s cenovkou od 11.690 €, čo je o 840 € viac než jeho dvojča Hyundai i10. Autá sú takmer identické, no aj tak rozdielne. Závisí už len na danom vodičovi, ktoré autíčko mu viac vyhovuje.

KIA Sorento generácie MQ4 je tu s nami od roku 2020. Čas neúprosne beží, čo si uvedomuje aj automobilka a koncom tohto roka bude odhalená jeho faceliftovaná verzia. Facelift donedávna vlajkovej lode je asi aj na mieste, nakoľko jeho platformový brat, Hyundai Santa Fe, prišiel pred dvoma rokmi. Otázkou samozrejme budú aj čakacie doby. Tie sa pri aktuálnej situácii a dopyte po tomto modeli hýbu v rozmedzí 12-20 mesiacov v závislosti od typu výbavy a pohonného ústrojenstva. Je to naozaj škoda, že výroba trvá tak dlho a potenciál vozidla ostáva zakopaný. Sorento je totiž jedno z najpohodlnejších vozidiel svojej triedy a motoristom má rozhodne čo ponúknuť.

Absolútna novinka KIA EV9

Prednedávnom koncept, čoskoro realita. KIA EV9 je jedným z najočakávanejších elektromobilov tohto roka. Podľa slov tvorcov tento model spraví naozaj obrovskú revolúciu vo veľkých elektrických SUV. Vývoj vozidla je takmer na konci a aktuálne prebiehajú posledné testy v najnáročnejších terénoch. Overuje sa spoľahlivosť pohonu 4×4 a takisto brodenie v riekach.

Doteraz zverejnené špionážne fotografie s maskovaním karosérie ukazujú, že proporcie vozidla sú takmer identické s tými, ktoré boli prezentované na jeseň roka 2021 na koncept EV9 v Los Angeles. Paradoxom je to, že chystaná novinka bude stáť na identickej platforme E-GMP ako už aktuálny model KIA EV6. S tým rozdielom, že pôjde o 5-metrové vozidlo, ktoré ponúkne až 7 miest na sedenie.

KIA EV9 by mala disponovať 100 kWh batériou a využívať bude 800 V sieť. Čakanie na nabíjacích staniciach sa tak stane doslova niekoľko minútovou záležitosťou. Samotná KIA potvrdila, že dojazd tohto vozidla prekročí hranicu 500 kilometrov. Špekuluje sa aj o verzii GT, ktorá by mohla dosiahnuť výkon 650 koní a zrýchliť z 0 na 100 km/h pod 5 sekúnd. EV9 sa tak po modeloch Stinger a EV6 GT stane zrejme novou vlajkovou loďou kórejskej automobilky. Tento model ponúkne obrovskú spŕšku technologických noviniek a konkurencia bude mať čo robiť, aby sa naň dotiahla.

Smutný koniec pre Rio a Stinger

Ruku na srdce. Ak sa povie, že hľadáte malé mestské vozidlo, ktoré má denne spraviť do 60 kilometrov, medzi top 3 sa jednoznačne nachádza KIA Rio. Model Rio je jedným z najdlhšie pôsobiacich vozidiel značky KIA na našom trhu. Prvá generácia uzrela svetlo sveta ešte v roku 1999 a s menšími obmenami vydržalo toto mestské vozidlo na cestách dodnes. Rio (inde označované aj ako Pride) sa vyrábalo v benzínovej aj dieselovej verzii. Taktiež bol ako trojdverový hatch, sedan, či dokonca aj ako kombík. Časom však všetko prejde a Rio si spieva svoju poslednú pesničku. Koniec výroby je pre Európu a Austráliu naplánovaný na tento rok.

Ešte smutnejšia správa však zasiahla petrolheadov. Z ponuky tento rok odchádza aj ikonický Stinger, ktorý postavil svetovo uznávaný Albert Biermann. Dôsledok vypadnutia z ponuky na európskom trhu je zrejme jasný – 844 predaných kusov za rok 2022 naproti americkému, kde sa ich predalo 7.809 kusov. Celosvetovo však ide taktiež o pokles predajnosti o cca 5.000 kusov vozidiel za rok. Kórejská automobilka týmto autom chcela preraziť na trhu vysoko výkonných vozidiel, no žiaľ, automobil nebol tak úspešný, ako sa čakalo. Predsa len, cena okolo 60 tisíc nie je tak lákavá za 3,3-litrový šesťvalec od Kie, aj keď bol vyvíjaný pod taktovkou mena Biermann. V tejto cenovej relácii záujemcovia zrejme uprednostňovali menej jazdené prémiové značky ako BMW, Mercedes, či Audi.

Prvotný Stinger mal pred uvedením na trh odjazdených cez 1.000 okruhových kilometrov s plným plynom na kórejskom okruhu Yeongam a cez 10.000 okruhových kilometrov v Zelenom pekle. Je naozaj škoda, že jedno z najdokonalejších áut kórejskej automobilky končí bez adekvátneho spaľovacieho nástupcu, aj keď rebríčkovo je nástupcom KIA EV6 GT, ktorá je historicky najvýkonnejším vozidlom tejto automobilky.

KIA EV6 GT: má 585 koní a BMW i4 M50 zožerie na raňajky

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.8 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokKým ľudia čakajú na nové auto viac ako rok, predajcovia jazdeniek sa topia v peniazoch
Nasledujúci článokLegendárna Impreza WRC Colina McRae hľadá majiteľa