Pohon zadnej nápravy, dlhá kapota, agresívny no pritom stále konzervatívny vzhľad. Nie, nie je to BMW ani iná nemecká prémia, je to kórejská Kia Stinger.

Auto, ktoré by sme mohli pokojne nazvať honosným názvom Gran Coupe. Veď predsa svoje prsty má v ňom aj bývalý šéf divízie BMW M, Albert Biermann. Za jeho úchvatným dizajnom tiež stoja nemeckí dizajnéri. Myslím si, že takmer každý bol ohúrený, keď Kia Stinger uzrela svetlo sveta. Odstupom času môžeme dokonca tvrdiť aj o predajnom úspechu modelu. Minimálne v Amerike či v arabských krajinách. Kia Stinger je jednoducho alternatívou k nemeckej prémii. Nie je tak drahý, no rozhodne ani lacný.

Drvivá väčšina zákazníkov sa po zhliadnutí konfigurátora rozhodne pre dve najvyššie výbavy, či už GT-Line alebo GT. Ani sa nečudujeme, kedže vzhľad predných svetlometov je diametrálne odlišný a full-LED svetlomety predsa len dotvárajú výrazný ráz prednej časti. V ponuke máte vrcholnú benzínovú verziu 3.3 T-GDi, čiže vidlicový šesťvalec s výkonom 370 k (272 kW) a 510 Nm. Pokračujeme benzínovým dvojlitrovým štvorvalcom 2.0 T-GDi s výkonom 255 koní a krútiacim momentom 353 Nm. No a pomyselný základ tvorí naftový štvorvalec 2.2 CRDi s výkonom 200 k (147 kW) a krútiacim momentom na úrovni 440 Nm. Práve posledný spomínaný a zároveň jediný naftový agregát v ponuke sme v našom modrom Stingri testovali. Mimochodom, všetky motorizácie sú spojené výhradne s 8-stupňovým dvojspojkovým automatom.

Náš konkrétny Stinger bol v konfigurácii so spomínaným naftovým 2.2 CRDi s pohonom všetkých štyroch kolies a vo výbave GT-Line. Čiže konfigurácia, ktorú si zvolí pravdepodobne väčšina slovenských zákazníkov. Spotreba je vzhľadom na veľkosť a váhu auta prijateľná a auto vás nezožerie tak ako V6. No čaro šesťvalca vám dieselový štvorvalec nenahradí.

Musím sa priznať, že Kia Stinger ma v skutku dosť oslovila. Bude to pravdepodobne jej vzhľadom, ktorý si vyžaduje pozornosť od okolitej verejnosti. A pritom si stále zachováva nadhľad, určitú eleganciu a konzervatívnosť. Čo nás privádza aj k účelu tohto auta. Prejsť dlhú trasu z bodu A do bodu B, v čo najkratšom možnom čase, pri zachovaní komfortu všetkých štyroch pasažierov (päť by bolo veľa) a samozrejme s primeranou spotrebou.

Náš Stinger mal už čo to nalietané, konkrétne niečo cez 20-tisíc kilometrov. Takže sa zameriame aj na vlastnosti auta po zábehu, respektíve ojazdení, keďže jeden novinársky kilometer sú ako tri bežné. Vybral som sa na bežnú cestu slovenského podnikateľa, Bratislava – Košice južnou trasou cez Rimavskú Sobotu. To je presne 400 km a bežný šofér to zvládne za 4 až 4,5 hodiny.

Auto prebrané, stláčam otváranie na diaľkovom ovládači. Už tu, hneď v úvode, sa vám Kia Stinger snaží povedať, že ona nie je len taká hocijaká Kia, kľúče totiž vyzerajú ako spínač odpaľovacieho zariadenia medzikontinentálnych rakiet. Otváram kufor, samozrejme elektrický v štýle liftback, 406 litrov ako hodnota objemu síce papierovo neznie ohromne, no priestoru ponúkne dostatok. Odložím si sako dozadu na háčik a rovno sa posadím, sedák je dostatočne dlhý aj pre mňa (mám 188 cm) priestor na nohy predo mnou je tiež dostatočný, avšak línia strechy klesajúcej smerom nadol si vyberá svoju daň. No nie je to katastrofické.

Konečne si sadám na miesto vodiča, elektrické sedadlo a volant sa mi prisunú k sebe a ja si už len zvolím do pamäti svoju ideálnu polohu. Rozhliadnem sa a hneď začnem rozmýšľať. Okej tak toto si zobrali z Audi, á jasné tieto výduchy a výplne dverí to je jasný Mercedes, no a tento ovládač mi pripomína Porsche či BMW. Pravdou však je že interiér je vypracovaný z veľmi kvalitných materiálov, rovnako nechýba ani množstvo komfortnej výbavy. Celkový dojem prémie vám naruší až infotainment a jeho grafické vypracovanie. Rovnaké ako v každej Kii či Hyundaii, ktoré navyše pôsobí už trochu zastaralo. Keď už spomíname ten Hyundai, tak Stinger má technický základ v modely Genesis G70, ktorý sa, mimochodom, na európsky trh ešte len chystá! Rázvor 2905 mm hovorí za všetko.

Bežnou diaľničnou rýchlosťou, rýchlosťou Slováka, sa rútim po R1, predbehnem Porsche Cayman, no a o pár metrov ďalej už vidím ako ma prenasleduje. Neskôr sa k nám pridal ešte Touareg a CLS, ideme spoločne serpentínami R1-ky a konečne pociťujem agilnosť Stingera a jeho perfektnú ovládateľnosť aj napriek vyššej hmotnosti. Na čele nemeckej kolóny som ja, kórejský šíp. Aerodynamický hluk absolútne minimálny, zapínam súpravu 15-člennej sústavy reproduktorov Harman Kardon, hrajú perfektne no neviem si pomôcť. Nie je to ten istý zvuk ako pri BMW. Priemerná spotreba len tesne míňa 8 litrov.

Za Zvolenom sa odo mňa odpája aj posledný zástupca nemeckej automobilky. Na rozlúčku si ešte pekne zablikáme. Predné svetlomety majú prekvapivý dosvit a automatické prepínanie medzi diaľkovými a stretávacími svetlami je perfektne vyladené. Schádzam z diaľnice vypínam adaptívny tempomat, ktorý držal auto v pruhu bez zaváhania aj počas toho ako som si potreboval otvoriť fľašu. Nabieham na typickú slovenskú okresnú cestu, rozbitú, desaťkrát zaplátanú, úzku a plnú poľnohospodárskych vozidiel.

Stinger ponúka komfort v každom jazdnom režime, tlmiče sú pomerne dosť mäkké aj v športovom režime. Rozbitú cestu príliš nevnímam. Akcelerácia je vynikajúca, ale odporúčam prejsť do manuálneho režimu prevodovky. 8-stupňový automat mi svojou činnosťou nepríde až tak dôsledne vyladený ako tvrdia ostatní. Diesel relatívne staršej konštrukcie 2.2 CRDi má na dnešné pomery trochu surový prejav, no nepreniká do kabíny až tak radikálne. Na nerovnostiach počujem aj čudné vŕzganie/pukanie vzadu. Identifikoval som to ako netesnosť izolácie zadných dverí. Tieto poznatky už budú asi dôsledkom vyššieho nájazdu.

Dorazil som do Košíc, priemerná spotreba ukazuje 7,6 l/100 km. Veľmi slušná hodnota, úsmev na tvári a nízka úroveň fyzickej únavy naznačujú maximálnu spokojnosť s diaľničným krížnikom menom USS Stinger!

Vzhľadom k množstvu recenzii na Stinger sme sa rozhodli vám priniesť aspoň trochu inú, jedinečnú recenziu. 🙂

Zdroje: Kia | startstop.sk