Domov Poradňa Praktický test ukázal, aký je najlepší tlak v pneumatikách pri jazde na...

Praktický test ukázal, aký je najlepší tlak v pneumatikách pri jazde na snehu

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ak viete, že počas svojej cesty absolvujete väčšiu porciu kilometrov na snehu, je dobré na to pripraviť aj pneumatiky. Treba však tlak v pneumatikách zvýšiť alebo znížiť? Praktický test ukázal, aké budú mať pneumatiky vlastnosti pri rôznych tlakoch.

Teória hovorí jasne. Vylepšiť priľnavosť pneumatík a ovládanie vozidla na snehu pomôže úprava tlaku v pneumatikách. Existujú však dva tábory ľudí, ktorí presadzujú protichodné riešenia. Je lepšie pneumatiky prifúknuť alebo vzduch ubrať? Jedna skupina odporúča tlak v pneumatikách zvýšiť. Argumentujú, že sa tým zníži veľkosť kontaktnej plochy, čím sa zvýšiť tlak na ploche, s ktorou je pneumatika v kontakte s povrchom cesty, čo by práve na snehu malo zvýšiť priľnavosť. Zástancovia vypúšťania vzduchu z pneumatík zasa tvrdia, že sa tým naopak zväčšuje veľkosť kontaktnej plochy, čím sa väčšia časť pneumatiky dostáva do kontaktu so zemou a tak ponúka väčšiu priľnavosť.

Dva protichodné prístupy ale zrejme nebudú rovnako účinné, všakže? Ako to teda je a ktorý prístup najviac prispieva k optimálnemu výkonu vozidla na snehu, sa rozhodli zodpovedať tvorcovia z Tire Reviews. Vzali zimnú pneumatiku Pirelli a s VW Golf prešli sériou testov. Hodnotili jej trakciu na snehu, brzdenie na snehu, ovládateľnosť na snehu, trakciu na ľade a brzdenie na ľade. Najprv začali s tlakom 50 psi (3,45 bar) a postupne ho znižovali o 10 psi (0,69 bar), až kým nedosiahli 10 psi (0,69 bar).

Foto: Polestar

Lepšie jazdné vlastnosti s nižším tlakom

Praktické testy ukázali, že v prípade zrýchlenia na snehu bol nižší tlak v pneumatikách výhodnejší. Zrýchlenie z 5 na 35 km/h s pneumatikami s tlakom 50 psi trvalo 5,65 sekundy, zatiaľ čo pneumatiky s tlakom 10 psi to zvládli za 4,69 sekundy. Podstatné bolo, že každý krok nadol smerom k podhusteniu pneumatík zlepšoval zrýchlenie. Brzdné testy ukázali podobný trend a to isté platilo aj o ovládateľnosti, no pneumatiky nafúkané na 10 psi už boli skutočne príliš málo na optimálnu ovládateľnosť. Na ľade boli tiež dosahované lepšie výsledky s podhustenými pneumatikami, no opäť, tlak 10 psi bol už skutočne príliš nízky a zrýchlenie sa náhle zhoršilo.

Na druhej strane brzdenie na ľade bolo trochu zvláštne. Napriek všeobecnému trendu nižšieho tlaku v pneumatikách vedúceho k kratšej brzdnej dráhe, pneumatiky s tlakom 30 psi dopadli najhoršie. Prečo je to tak a prečo sa zrýchlenie pri 10 psi zhoršilo, ale brzdenie sa zlepšilo, nie je jasné. Podľa zverejneného testu sa zdá, že nižší tlak v pneumatikách pomôže ovládateľnosti vozidla viac, ale netreba to s vypúšťaním vzduchu príliš preháňať. Pokiaľ sa opäť s vozidlom dostanete na asfaltovú cestu, vďaka prenosnému kompresoru už za 30 € môžete pneumatiky opäť rýchlo a pohodlne dofúkať.

What's the BEST Tire Pressure in Snow? 10 to 50 PSI Scientifically Tested

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.8 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJJalopnik
Predchádzajúci článokPrichádza najsilnejšia a zároveň posledná Alpina
Nasledujúci článokTrpké priznanie šéfa AMG: Kvôli TOMUTO sme stratili zákazníkov
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.