Pred narodením dieťaťa rieši väčšina rodičov zásadnú otázku: Akú autosedačku kúpiť? Trh ponúka desiatky modelov, od lacných a menej bezpečných, až po špičkové produkty overené nezávislými testami. No samotný výber je len začiatok – omnoho väčším problémom je, že až 52 % detí je do sedačky pripútaných nesprávne.
O bezpečnosti detí v autách sme sa rozprávali s Ivanom Ščepkom, špecialistom na autosedačky zo spoločnosti CYBEX. Upozorňuje, že rodičia často robia vážne chyby už pri kúpe, ale aj pri bežnom používaní.
Výber správnej autosedačky a nezávislé testy ako základ
Jedným z dôležitých kritérií pri výbere kvalitnej autosedačky sú výsledky nezávislých bezpečnostných testov, napríklad ADAC, ktoré skúmajú nie len crash testy, ale aj správnosť pripútania, prítomnosť nebezpečných látok či komfort dieťaťa. „Tieto testy sa robia v štyroch nezávislých laboratóriách a sú dobrým ukazovateľom kvality,“ vysvetľuje Ščepka.
ISOFIX ako istota
Mnoho rodičov si nevie zodpovedať otázku, či budú sedačku používať s ISOFIX základňou alebo bez nej. Z hľadiska bezpečnosti je ISOFIX systém jasnou výhodou – minimalizuje riziko chýb pri inštalácii sedačky a zjednodušuje manipuláciu. Niektoré sedačky navyše ponúkajú aj polohovanie pre väčší komfort dieťaťa, vrátane „vajíčok“ s tromi polohami (napr. aj na spánok v kočíku).

Vajíčko ako najbezpečnejšia voľba
Pri malých deťoch je vajíčko neprekonateľné – aj preto, že hlava dieťaťa tvorí až 25 % jeho hmotnosti a krčné svaly nie sú dostatočne vyvinuté. Renomovaní výrobcovia (napr. CYBEX) ponúkajú modely až do výšky 87 cm, čo pokryje zhruba prvý rok a pol života dieťaťa.
Protismer jazdy je základ
Po tejto fáze nasleduje kritická voľba: ponechať dieťa v protismere jazdy (čo je odporúčané aspoň do 4 rokov), alebo použiť špeciálnu sedačku s airbagom CYBEX Anoris T2 i-Size Plus, ktorá umožňuje bezpečné sedenie v smere jazdy. „Rodičia často otočia sedačku príliš skoro – až 80 % z nich to robí predčasne, čo zníži bezpečnosť autosedačky a detí v nej až o 50 %,“ varuje odborník.

Podsedák? Nikdy
Zákon povoľuje jazdiť v autosedačke do výšky 150 cm. Dôležitým aspektom je bočná ochrana, ktorú podsedáky neponúkajú. „Podsedák nemá opierku hlavy ani ochranu pri bočnom náraze – určite ho neodporúčam,“ hovorí Ščepka.
Nepodceňujte pásy
Častým problémom sú uvoľnené alebo nesprávne vedené bezpečnostné pásy. Platí jednoduché pravidlo: pás má byť taký tesný, že pod neho ledva vložíte dva prsty. (maximálne 1 cm). A nikdy nesmie byť prekrútený. V prípade nehody ide všetka energia práve do miesta prekrútenia a nerozloží sa na celú plochu pásu, čo dieťaťu môže spôsobiť vážne zranenia.

Predné sedadlo až ako posledná možnosť
Autosedačka patrí dozadu. Na predné sedadlo ju odporúča odborník dávať len výnimočne. Rovnako dôležité je sledovať výšku opierky hlavy, a to nielen u detí od 100 do 150 cm. Časté chyby v tomto veku? Deti sa zapínajú samy – často zle, neúplne alebo vôbec. Rodičia by ich preto mali vždy skontrolovať.
Používať návod a nekupovať z druhej ruky
Ščepka apeluje, aby si rodičia prečítali návod a nikdy nekupovali autosedačku z druhej ruky. Nie je možné zistiť, či už nebola v aute po nehode – aj malý náraz v 15 km/h môže spôsobiť mikrotrhliny, ktoré sú voľným okom neviditeľné. To môže pri ďalšej nehode rozhodnúť o zdraví alebo živote dieťaťa.

Záver? Nešetrite na nesprávnom mieste
Autosedačky sú bezúdržbové (okrem poťahov) a vydržia roky. Rozdiel medzi kvalitnou a pochybnou autosedačkou môže byť 100 eur. „Ale za tú stovku navyše kupujete bezpečie svojho dieťaťa. To nie je obchod, na ktorom sa má šetriť,“ dodáva Ivan Ščepka. Ak chcete, aby vaše dieťa cestovalo naozaj bezpečne, odporúčame zájsť do špecializovanej predajne, kde vám pomôžu vybrať sedačku nielen podľa veku a výšky dieťaťa, ale aj podľa typu vášho auta. Na Slovensku sú ideálnym miestom predajne Aladdin v Bratislave a Hlohovci, ktoré sa na kvalitné detské autosedačky špecializujú.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame