Bezpečnosť pri preprave najmenších pasažierov je dôležitá pre každého rodiča. Nikto z nás si nechce ani len predstaviť, čo môže nastať v prípade, ak dieťa cestuje nepripútané a bez autosedačky. Riziko fatálnych následkov detí nepripútaných vo vozidle počas jazdy je v priemere až sedemkrát častejšie ako pri tých, ktoré sú pripútané.
Pokiaľ máte deti, absolútne najdôležitejšou prioritou je ich bezpečnosť. Tá závisí do veľkej miery od použitej autosedačky, ktorú musia mať všetky deti do veku 12 rokov (alebo do výšky 150 cm). Pri výbere sú smerodajné údaje ako vek dieťaťa, jeho výška (norma i-Size) a hmotnosť.
Na otázku, prečo detskú autosedačku používať, existuje odpoveď, ktorá ďalší komentár nepotrebuje: deti, ktoré nie sú počas nehody zaistené v autosedačke, zomierajú v priemere až sedemkrát častejšie ako tie, ktoré sú pripútané. Pre malé dieťa môže byť fatálna už nehoda v rýchlosti 15 km/h, takže ku tragédii môže pokojne dôjsť už keď vychádzate z parkovacieho miesta. Fyziku rozhodne neoklamete – spoliehať sa na to, že dieťa budete mať na kolenách a ochránite ho rukami je holý nezmysel.
Mnoho ľudí sa pozerá v inzerátoch po použitých autosedačkách. Samozrejme kvôli cene.
V takom prípade rozhodne nezaobstarávajte sedačku, ktorá je zjavne mechanicky poškodená. Konkrétny typ si určite overte na internete, aké sú s ňou skúsenosti a ako napríklad vyhovela v rôznych záťažových testoch. Aj pre nákup použitej sedačky by mali platiť rovnaké kritériá, teda predovšetkým ľahká manipulácia, ľahké čistenie aj údržba a tiež homologizácia, teda či vyhovuje najnovším normám a bezpečnostným štandardom.
Takéto štandardy majú podobu alfanumerického kódu. Najnovšia norma je ECE R129 – i-Size. Táto norma už nepoužíva rozdelenie do kategórií podľa hmotnosti ako to bolo doteraz pri norme ECE R44, ktorá však platí i naďalej. Sedačky sa po novom vyberajú podľa výšky dieťaťa a deti do veku 15 mesiacov majú byť prepravované zásadne proti smeru jazdy. Dôvodom je lepšia ochrana hlavy. Ďalej deti do 125 centimetrov výšky už nesmú používať takzvaný podsedák bez opierky chrbta. Ten totiž pre menšie deti nezabezpečuje správne uchytenie bezpečnostného pásu a opierka chrbta navyše zlepšuje ochranu dieťaťa pri vystrelení bočných airbagov.
Neriskujte, nepodceňujte výber autosedačky
Podčiarknuté a zrátané – norma i-Size znamená rozhodne bezpečnejšie sedačky – okrem vyššie spomínaných dôvodov aj preto, že pri ich testovaní sa už zohľadňuje nielen predný a zadný, ale aj bočný náraz. A ideálna je kúpa originálnych sedačiek i-Size – nielen preto, že automobiloví výrobcovia garantujú ich nadštandardnú kvalitu, ale aj preto, že sú prispôsobené sedadlám priamo v ich autách. Mnohé sedačky i-Size majú totiž pomerne širokú základňu, ktorá sa nevojde na každé sedadlo. Ako príklad môžeme použiť napríklad originálnu sedačku Audi Dualfix i-Size.
Tú možno využiť pre novorodencov a nemusíte ju meniť, pokiaľ dieťa nepresiahne vek približne štyri roky. Je to dané tým, že má polstrovanú vložku pre novorodencov, vhodnú pre deti do výšky 60 cm. Neskôr je možné túto podložku vybrať a používať autosedačku ďalej. Dá sa ale namontovať iba do upevňovacích bodov ISOFIX a zároveň sa dá bez opätovnej demontáže a montáže otáčať o 360°. To znamená, že ju ľahko otočíte smerom k dverám, čím uľahčuje vloženie dieťaťa do autosedačky a jeho opätovné vybratie. Využíva aj inteligentnú ochranu proti bočnému nárazu (SICT), ktorú netreba aktivovať a je vybavená opornou tyčou, zabraňujúcou jej prevráteniu pri nehode. Navyše môže byť tiež polohovaná o 8°, čím sa dokáže prispôsobiť operadlu sedadla a dieťa má tak viac priestoru na nohy.
Ideálna pre všetkých
Deti, ktoré ešte nevedia samostatne sedieť, vozíme v klasickom vajíčku (škrupinovej autosedačke), ktoré sa umiestňuje proti smeru jazdy. To je dôležité preto, aby telo a hlavne krk dieťaťa mali v prípade kolízie najlepšiu možnú oporu. Tento typ autosedačky možno mať aj na prednom sedadle, no nesmiete zabudnúť vypnúť airbag spolujazdca. Pokiaľ je dieťa staršie než 15 mesiacov, možno už využiť sedačky umiestnené v smere jazdy.
Samozrejme, sedačka nerastie s dieťaťom do nekonečna. Keď vyrastie, treba ju vymeniť. Aj pri dobrej vôli rátajte s tým, že pokiaľ bude vaše dieťa môcť sedieť v aute aj bez sedačky, vystriedate minimálne dve.
Môžete najskôr použiť univerzálnu, vhodnú približne do štyroch rokov. Takou je napríklad vyššie spomínaná Originálna autosedačka Dualfix i-Size Audi. Neskôr mnohí siahnu po univerzálnej autosedačke, ktorá sa prispôsobuje dieťaťu až do jeho 12 rokov. V prípade Audi môžete takto využiť originálnu sedačku Kidfix XP. Tá je vhodná pre deti s hmotnosťou od 15 do 36 kg, resp. vo veku približne od 3,5 do 12 rokov. Má inteligentné vedenie bezpečnostného pásu, jednoducho nastaviteľnú opierku hlavy a nastaviteľné operadlo. Pri starších deťoch z nej môžete urobiť podsedák.
Všetky detské autosedačky, aby boli schválené a odporúčané pre predaj v rámci Európskej únie, musia mať homologizačný štítok, ktorý obsahuje základné údaje o sedačke, jej výrobcovi a o tom, pre aké deti a vozidlá je určená. Teda je na ňom hlavne medzinárodná homologizačná značka a číslo schválenia. To je dôležité, pretože autosedačky s homologizačným štítkom prešli tzv. dynamickými testami (a hlavne im vyhoveli), pri ktorých sa simuluje náraz spredu, zozadu, prevrátenie vozidla a po novom aj bočný náraz.
Preverte si certifikát
Niektorí výrobcovia idú pri testovaní nad rámec týchto požiadaviek, napríklad detské autosedačky Audi sa podrobujú nielen dynamickým skúškam pri crash-testoch, pri schvaľovacích testoch poverených skúšobní, ale aj dlhodobým testom odolnosti a klimatickým testom, aby sa zabezpečilo splnenie vysokých kvalitatívnych nárokov tejto značky. Taktiež vyššie spomínané autosedačky spĺňajú štandard Oeko-Tex zameraný na kvalitné textílie bez škodlivín. A v prípade, ak bude jazda pre dieťa náročná, poťah autosedačky je možné sňať a vyprať.
Pri preprave detí to autosedačkou nekončí. Existujú minimálne dve dobré veci, ktoré sa oplatí si prikúpiť. Jednou je ochranná podložka pod sedačku, ktorá bráni mechanickému poškodeniu poťahov a praktickou pomôckou je tiež prídavné zrkadielko, ktoré máte umiestnené najčastejšie pod stredovým spätným zrkadlom – môžete ho nasmerovať priamo na dieťa a kontrolovať ho bezpečne bez toho, aby ste museli otáčať hlavu dozadu.