Domov TESTY Nové vozidlá Nepodceňujte prvú servisnú prehliadku. Odhaľuje viac, než čakáte

Nepodceňujte prvú servisnú prehliadku. Odhaľuje viac, než čakáte

Hyundai Santa Fe
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

V redakcii sme si prevzali nový Hyundai Santa Fe s full-hybridným pohonom na dlhodobý test. Ten podrobnejšie preverí všetky vlastnosti vozidla a odhalí jeho charakter v oveľa reálnejších podmienkach, ako tomu býva zvykom pri klasickom 7-dňovom teste. Keďže vozidlo sme si prevzali s nájazdom približne 15 000 km, jedna za našich prvých ciest viedla na garančnú prehliadku, ktorá je pre Hyundai stanovená práve na hranici 15 000 km.

Servis Hyundai Santa Fe: 15 000 km a už prvé prekvapenie

Na úvod každej servisnej prehliadky je potrebné nahliadnuť do servisného plánu, ktorý jasne definuje, čo všetko technik musí skontrolovať a aké komponenty sa budú meniť. Samozrejme, základom je výmena motorového oleja a olejového filtra. Pri moderných motoroch s priamym vstrekovaním má tento úkon veľký význam, špeciálne ak vozidlo jazdí často po meste, kde môže dochádzať k riedeniu oleja benzínom. Servisná prehliadka však zahŕňa aj kontrolu podvozkových komponentov. Hoci je auto prakticky nové, stále sa môžu objaviť nejaké odchýlky, ktoré získalo ešte z výroby, preto je dôležité venovať tejto časti zvýšenú pozornosť.

výmena oleja Hyundai Santa Fe
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pozornosť servisného technika sa upriamila aj na filtre. Výrobca síce stanovuje výmenu vzduchového filtra motora na hranicu 60 000 km, no v prašnom prostredí môže byť jeho skutočná životnosť výrazne kratšia. Kabínový filter bol v našom prípade už viditeľne znečistený, čo negatívne ovplyvňuje prietok vzduchu aj účinnosť klimatizácie, preto sme pristúpili k okamžitej výmene. Na výber máte rôzne úrovne filtrácie, od základnej až po bionickú, ktorá je vhodná pre alergikov.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Kontrola bŕzd a kabeláže

Zaujímavou témou je pri hybridných vozidlách brzdový systém. Rekuperácia totiž podstatne znižuje opotrebenie brzdových doštičiek, pretože auto často spomaľuje pomocou elektromotora. V praxi síce vydržia brzdové komponenty dlhšie, vzniká tu však opačný jav – kotúče sa menej čistia a môže sa na nich objavovať povrchová hrdza. Technik preto kontroloval rovnomernosť opotrebenia aj celkový stav brzdových častí. Súčasťou prehliadky bola aj výmena brzdovej kvapaliny, ktorá má interval 30 000 km.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Moderné vozidlá sú plné elektroniky, preto sa kontroluje aj kabeláž, konektory a poistkové skrinky. Najväčšie problémy v tejto oblasti môžu spôsobovať dotieravé hlodavce, ktoré si do motorového priestoru radi nájdu cestu. Pri hybridných pohonoch je dôležitou súčasťou kontroly aj pozornosť venovaná chladiacemu okruhu batérie a vysokonapäťovým káblom, ktoré sú označenou jasnou oranžovou farbou označených výraznou oranžovou farbou. Hyundai na trakčnú batériu poskytuje záruku 8 rokov.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Zaujímavým postrehom zo servisnej prehliadky je fakt, že novšie elektrifikované modely už netrpia na chronické vybíjanie malej 12V batérie. Namiesto alternátora ju totiž dobíja priamo vysokonapäťová batéria, čo eliminuje mnohé problémy, s ktorými sa stretávali majitelia najmä starších hybridov a elektromobilov. Autorizovaný servis využíva špecializovanú diagnostiku, ktorá dokáže vyčítať aj chyby, ktoré vodič už na displeji nevidí. To znamená, že žiadna porucha sa „nestratí“ a technik presne vie, kedy a za akých okolností vznikla.

diagnostika batérie Hyundai Santa Fe
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Výmena pneumatík a inštalácia ťažného zariadenia

Popri servise nás čakala aj príprava na zimnú sezónu v podobe prezutia pneumatík a na vozidlo sme si takisto dali nainštalovať aj ťažné zariadenie. Santa Fe ho nemalo z výroby, takže sme si vybrali poloautomatické zariadenie. Parametre ťahania doteraz neboli oslňujúce, ale nový modelový rok 2026 prinesie výrazné zlepšenia. Maximálna hmotnosť prívesu stúpne až na dve tony, čo bude zásadný posun oproti doterajším hodnotám. Tento nárast je spojený aj s vyšším systémovým výkonom full-hybridu, ktorý vzrastie z 215 na 239 koní.

Hyundai Santa Fe
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Zaujímavým riešením pri Santa Fe je umiestnenie rezervného kolesa. Pre zachovanie veľkého batožinového priestoru a praktického dvojitého dna sa rezerva nachádza pod autom, čo dnes už nebýva štandardom. V našom prípade išlo o plnohodnotné koleso, no po montáži ťažného zariadenia sme ho museli nahradiť iba dojazdovou verziou.

Celá prvá garančná prehliadka ukázala, že ide o krok, ktorý by žiadny majiteľ nového auta nemal podceňovať. Hoci vozidlo pôsobí nové a bezproblémové, vo výrobe aj v prvých kilometroch sa môže udiať množstvo drobností, o ktorých vodič nič netuší. Pravidelná výmena oleja, kontrola kľúčových komponentov a kompletná servisná história výrazne predlžujú životnosť vozidla, zvyšujú jeho spoľahlivosť a v neposlednom rade aj hodnotu pri budúcom predaji.

Servis Hyundai Santa Fe: 15 000 km a už prvé prekvapenie

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!