Domov Poradňa Ako správne vybrať a vymeniť brzdovú kvapalinu? Poradíme vám

Ako správne vybrať a vymeniť brzdovú kvapalinu? Poradíme vám

repair disc brake - hand brake, which have been replaced in the workshop or in the auto repair shop

Všetci vieme, že brzdový systém patrí medzi najdôležitejšie systémy v každom vozidle. Aby tento systém fungoval správne, musí – okrem iného – mať dokonale funkčnú pracovnú kvapalinu. V tomto prípade hovoríme samozrejme o brzdovej kvapaline. Všetky potrebné informácie o jej používaní, správnom výbere, intervaloch výmeny, atď. nájdete v tomto článku.

Čo je to brzdová kvapalina?

Brzdová kvapalina je pracovná hydraulická kvapalina brzdového systému, ktorá je schopná prenášať silu zo zošliapnutia brzdového pedála na aktivačné prvky brzdového systému – teda brzdové platničky, ktoré tlačia na brzdové kotúče, a spôsobujú tak spomalenie alebo úplné zastavenie vozidla. Brzdová kvapalina, rovnako ako aj brzdové potrubie, v ktorom táto kvapalina prúdi, musia byť schopné zniesť vysoký tlak, keďže brzdový systém vozidla pracuje pod vysokou záťažou, a častokrát aj pri vysokých teplotách.

Hlavnou požiadavkou pre brzdovú kvapalinu je, aby bola kompatibilná s vašim autom. Existujú totiž rôzne typy týchto pracovných látok, a obvykle sa označujú napríklad DOT3 alebo DOT4. Každý typ má iné vlastnosti a používa sa na iné účely. Pozrite sa, aké brzdové kvapaliny sú k dispozícii pre automobily na autodoc.sk. Vo všeobecnosti platí, že dnes je najpoužívanejším typom kvapalina DOT4. Hlavnými komponentmi týchto hydraulických kvapalín sú buď silikóny a minerálne oleje, ale častejšie sa používajú rôzne typy glykolov, ktoré majú lepšie vlastnosti.

Výmena brzdovej kvapaliny – intervaly a cena

Ako každá pracovná kvapalina, tak aj brzdová kvapalina sa musí v aute občas vymeniť. Intervaly výmeny obvykle určuje výrobca vozidla, a to buď podľa počtu najazdených kilometrov alebo na základe časových intervalov. Najčastejšie sa uvádza 2-ročný interval. Určite však nič nepokazíte tým, ak brzdovú kvapalinu vymeníte pri každej výmene hlavných brzdových komponentov, teda brzdových platničiek a kotúčov. Samotná brzdová kvapalina nie je drahá, a postup výmeny nie je náročný, preto ho netreba zbytočne odkladať.

Brzdová kvapalina sa mení najmä vtedy, ak sa v nej vyskytuje príliš veľa vody alebo vzduchu. Ako sa sem tieto látky dostanú? Väčšinou je to dôsledkom prehrievania brzdového systému. Brzdová kvapalina má svoj určitý bod varu. Ak je auto nadmerne zaťažované prudkým alebo kontinuálnym brzdením, a musí napríklad prevážať ťažký náklad, brzdy sa prehrejú omnoho rýchlejšie. Keď sa prekročí bod varu brzdovej kvapaliny, začnú v nej vznikať vzduchové bubliny a objaví sa tu aj kondenzácia. Vplyvom toho sa znižuje účinnosť brzdenia, čo je jasným signálom pre výmenu brzdovej kvapaliny.

Čo sa týka ceny výmeny, jedná sa o pomerne dôležitý úkon, takže priplatiť si zaň je určite na mieste. Avšak je potrebné vedieť, kde je ten správny cenový limit. Ak sa pustíte do svojpomocnej výmeny, zaplatiť bude potrebné iba za samotnú novú kvapalinu. Tá sa pohybuje v rozmedzí od 10 do 20 eur. V autoservise si budete musieť zaplatiť aj služby profesionálov. Celý proces výmeny by nemal trvať viac ako 1 hodinu, čiže zaplatíte za jednu hodinu práce automechanika. Celkovo by vás tento úkon nemal vyjsť na viac ako 50 eur.

Výber a samotná výmena brzdovej kvapaliny

Okrem zohľadnenia správneho typu kvapaliny je potrebné pozrieť sa aj na ďalšie vlastnosti tejto pracovnej látky, akými sú napríklad bod varu alebo viskozita. Prečítajte si, ako si vybrať správnu brzdovú kvapalinu na alza.sk nájdete napríklad v rôznych návodoch alebo priamo od výrobcu vášho auta, ktorý si môže určovať aj iné špeciálne požiadavky (napríklad preferovanú značku produktu určenú pre vaše vozidlo).

Ak by ste si chceli vymeniť brzdovú kvapalinu svojpomocne, budete k tomu potrebovať základné nástroje a základné znalosti ohľadom opravy áut. Ak budete potrebovať pomoc od odborníkov, ďalšie informácie o výmene brzdovej kvapaliny nájdete na autodoc.sk. Keďže sa však jedná o veľmi dôležitý systém auta a je potrebné zabezpečiť jeho stopercentnú spoľahlivosť, odporúčame nechať celú výmenu na odborníkov v autoservise.

Prvým krokom pri výmene brzdovej kvapaliny je odvzdušnenie brzdového systému. Týmto spôsobom automechanik zbaví brzdový systém tlaku a následne bude možné kvapalinu zo systému vypustiť. Po odvzdušnení systému sa môže odskrutkovať hlavný ventil a začať pumpovať brzdový pedál. Kvapalina sa postupne vypumpuje zo systému a nakoniec zaskrutkujeme príslušný ventil na danom kolese.

Pozor, tento postup je potrebné vykonať pre všetky kolesá vozidla. Po uzatvorení všetkých ventilov môžeme pristúpiť k naliatiu novej brzdovej kvapaliny do brzdovej nádržky v motorovom priestore. Táto nádržka má na sebe značky min. a max. Hladina novej brzdovej kvapaliny by mala byť niekde medzi týmito značkami. Nasleduje test funkčnosti bŕzd. Aby brzdy opäť získali svoj tlak späť, po naštartovaní vozidla niekoľkokrát zošliapnite brzdový pedál, až kým nebudete cítiť silný odpor pedála. Znamená to, že tlak v systéme je správny. Potom ešte raz skontrolujte hladinu brzdovej kvapaliny a podľa potreby ju doplňte – mohla totiž mierne klesnúť tým, že sa rozprúdila po celom systéme.

Ako spoznať, že brzdovú kvapalinu je potrebné vymeniť za novú?

V rámci svojpomocnej výmeny je hlavným indikátorom potreby výmeny znížený výkon brzdového systému a potom farba brzdovej kvapaliny. Obvykle platí, že čím je farba kvapaliny čírejšia, tým je novšia a v lepšom stave, a naopak. Farbu kvapaliny je možné skontrolovať otvorením nádržky na brzdovú kvapalinu. Pozor! Tento úkon vykonajte iba po vychladnutí motora.

Základom pre správne fungovanie brzdového systému je včasná a pravidelná údržba podľa intervalov, ktoré určuje výrobca vozidla. Ak ich nezanedbáte, na brzdový systém vášho auta sa budete môcť vždy stopercentne spoľahnúť.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokRenault spustil objednávky na Mégane R.S. Ultime. Stojí menej ako Type R
Nasledujúci článokHyundai IONIQ 5 N: dostane 8-stupňovú prevodovku a dvojliter?