Pri novinárskych vozidlách sa častokrát stretávame s odozvou, že testujeme konfigurácie, ktoré si “nikto normálny nekúpi”. Tento Seat Leon to však nebude, pretože bol jedným z najrozumnejšie vyskladaných áut, aké sme za posledný rok mali v redakčnej garáži.
Pri tom sme si mysleli, že o Seate Leon štvrtej generácie už veľa nového nenapíšeme. Stretli sme sa s ním už niekoľkokrát, dokonca aj vo verzii kombi. Lenže po nastúpení nám okamžite udrelo do očí hneď niekoľko zmien, ktoré sme doteraz nemali šancu vidieť. Azda najväčším prekvapením bolo, že sme sa pozerali na tradičné analógové budíky. Malý TFT displej v strede ponúkol toľko informácií, ktoré sa na jeho obmedzené rozhranie zmestilo. Ale bolo to všetko jednoduché a prehľadné, čo je asi najväčšia pochvala pre prístrojový štít.
Ovládanie klimatizácie potrápi
Mierne pobavenie vyvolal stredový 8,25″ dotykový displej. Pri Leone, podobne ako pri Octavii a Golfe, sme si akosi zvykli na absenciu hardvérových tlačidiel. Tu však bola tá plne digitálna hierarchia čiastočne prenesená späť do doby fyzických tlačidiel. 6 skratiek pod displejom plus otočné kolieska pre hlasitosť, alebo ladenie/preskakovanie staníc.
Úplne teda zmizla dotyková lišta pod displejom, ale žiaľ nepribudol ani panel klimatizácie. Ovládanie klimatizácie tu bolo nemotorné a hlavne nastavovanie teploty si vyžadovalo viac pozornosti a presné smerovanie prsta. Škoda, že príplatkovú konektivitu neponúka bezdrôtovú, ale okrem týchto dvoch detailov dokáže všetko, čo od neho budete potrebovať.
Akú by ste tipovali cenu?
Poďme ale ku skutočnému dôvodu, prečo stojí za pozornosť. V dnešnom drahom svete totiž ponúka výborný pomer ceny a výkonu. Seat Leon v testovanej výbave Style a motorom 1,5 TSI s výkonom 96 kW (130 k) začína od 23 210 €. V základe máte napríklad full LED svetlá, automatickú klimatizáciu, vyhrievané spätné zrkadlá, zadné parkovacie senzory, alebo aj bočné a hlavové airbagy vpredu a vzadu.
Testované auto však malo aj príplatky ako trojzónovú klímu, adaptívny tempomat, zadnú parkovaciu kameru, vyhrievané predné sedadlá a tiež asistenta diaľkových svetiel. Seat však aktuálne ponúka akciový balík, ktorý z ceny týchto príplatkov odpočíta 827 €, teda polovicu. Poteší aj možnosť bezplatného predĺženia záruky na 5 rokov alebo 150 000 kilometrov. Výsledná cenovka je tak stále rozumných 25 230 €. Cena a výbava teda veľmi schopná, len ako jazdí?
Doťahovanie s Octaviou sa vypomstilo
Seat Leon bol vždy veľmi dobre jazdiace auto a inak to nie je ani v tejto základnej výbave. Je stabilný, komfortný a prekvapivo komunikatívny cez volant. Negatívom je rázvor, ktorý natiahli na veľkosť ako pri Octavii, len tá hatchbacku skôr uškodila. Je stabilnejší v rýchlych zákrutách, ale stratil kus svojej mrštnosti. Seat chcel viac upútať širšie spektrum zákazníkov, takže je mäkší než predchodcovia. Kto si chce život okoreniť, mal by hodiť oko na Cupru Leon. Ale pre väčšinu ľudí to bude kompromis, ktorý veľmi ochotne príjme.
Benzín s naftovou spotrebou
Na kompromis sa treba pripraviť aj pri 1,5 TSI v slabšom naladení. 96 kW jednoducho pri dnešných ťažkých autách zázraky neurobí a Leon s týmto motorom nebude žiadny trhač asfaltu. Krútiaci moment 200 Nm znamená, že so 6-stupňovým manuálom sa budete často hrať, aby ste nabrali tempo. Našťastie, jeho dráhy sú presné a tiež pozícia za volantom je ergonomicky skvelá, čiže každé preradenie vás bude baviť. Zvyk si môže vypýtať záber spojky, ktorý je celkom vysoko.
A čo agregát stráda po dynamickej stránke, naplno dobieha po stránke spotreby. V meste, v hustej premávke sme celý čas oscilovali okolo 6 litrov. Na diaľnici to bolo veľmi podobné, ale hviezdny výkon podal na okreskách. Tu sa mohlo naplno prejaviť vypínanie dvoch valcov, takže často sme jazdili iba na dva valce. Všimli sme si to? Iba vďaka oznamu na TFT displeji. A aj vďaka tomu sme s týmto benzínom, bez elektrickej pomoci, zajazdili so spotrebou 4,8 litra na 100 kilometrov. Ak nechcete diesel, ale láka vás nízka spotreba, tento motor je pre vás.
Záver
Vo finále robíte v prípade tohto Leonu kompromis iba po stránke dynamiky. Jediná vec, ktorú by sme prijali, je sledovanie mŕtveho uhľa a bezkľúčové odomykanie, ale to sú naozaj drobnosti. Za 25 000 eur máte plnohodnotné rodinné auto, ktoré jazdí za nízke prevádzkové náklady, je dobre vybavené a bezpečné. Lenže pozor, ak ho chcete s týmto motorom, ponáhľajte sa. Aktuálne sú k dispozícii už iba skladové verzie.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 498 cm3 |
Max. výkon | 96 kW / 130 k |
Max. krútiaci moment | 200 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | Predná náprava |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 368 mm |
Šírka | 1 800 mm |
Výška | 1 442 mm |
Rázvor náprav | 2 684 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 302 kg |
Objem batožinového priestoru | 380 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,4 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 6,2 l/100 km |
Diaľnica | 6,0 l/100 km |
Okresky | 4,8 l/100 km |
Priemer | 6,4 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu FR | od 23 210 € |
Cena testovanej verzie | 25 230 € |