Domov News TEST Opel Astra GSe

TEST Opel Astra GSe

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Kombinácia spaľovacieho a elektrického motora je cesta, ako v súčasnosti dosiahnuť vysoký výkon a nízke papierové emisie, čím sa automobilky dokážu vyhnúť pokutám za prekročenie emisných limitov. Pre fanúšikov jazdenia je však táto kombinácia môže byť zradná.

Automobil totiž musí byť vybavený dostatočne veľkou kapacitou batérie, aby bol schopný prejsť desiatky kilometrov na elektrinu. Samotná batéria však neúmerne zvyšuje hmotnosť, neraz aj o 200 alebo 300 kg. A keďže kvôli kombinácii oboch pohonov neraz výrobca siahne po spaľovacom agregáte s nízkym objemom, nadšenec motorizmu vo výsledku dostane auto, ktoré nemusí splniť jeho vysoké očakávania. Plugin dobre funguje na každodenné presuny v rámci rýchlostných limitov. Ale akonáhle príde na ostrejšiu jazdu, plug-in hybrid býva spravidla nekompatibilný so vzrušujúcim zážitkom z jazdy. Po vybití batérie vám totiž zostáva pod plynom iba výkon spaľovacieho agregátu, ktorý tak musí hýbať aj veľkou nadváhou.

Opel Astra GSe
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Dá sa to, len treba…

Máme však aj príklady, pri ktorých konštruktéri išli inou cestou. Mercedes-AMG pri svojich vrcholných modeloch E Performance alebo aj Lamborghini v prípade nového modelu Revuelto používajú oveľa menšiu batériu, ktorá je prispôsobená na rýchle ukladanie energie vzniknutej pri brzdení a rýchlom odovzdávaní energie pri následnom šliapnutí na plynový pedál. Samozrejme, používa oveľa výkonnejšie spaľovacie motory, ale použitím batérie s malou kapacitou neúmerne nezvyšujú hmotnosť auta a možnosťou jej nabíjania z externej elektrickej siete umožňujú používateľom jazdiť aj s vyslovene športovým autom v zelených mestských zónach.

Opel Astra GSe
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Spomienky na minulosť

Súčasťou značky Opel boli odpradávna aj športovo orientované modely. História si pamätá množstvo skvelých výkonných a obratných vozidiel, na vývoji ktorých sa podieľali známe esá motoristického športu. Staršie aj mladšie publikum si určite pamätá na vozidlá radu OPC, ktoré patria medzi to najsilnejšie, čo kedy Opel vyprodukoval. Insignia, Astra či Zafira OPC sa do histórie nemeckej značky zapísali zlatými písmenami. No doba sa zmenila a Opel sa musel začať prispôsobovať realite. Nová generácia vozidiel prišla s označením GSi, výkon medzigeneračne klesol, ale stále sa pod kapotou nachádza výhradne benzínový motor. A taká Insignia GSI s pohonom všetkých kolies bola aj s výkonom 230 koní skvelým autom. Pravda, za tie roky sa konkurencia v tejto triede poriadna preriedila.

Opel Astra GSe
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Grand Sport electric

Opel sa, pochopiteľne, nechcel vzdať výkonných vozidiel ani v dnešnej dobe. Prichádza preto so staronovým označením GSe, ktoré nájdeme na vozidlách Astra a Grandland. Obe sú to plug-in hybridy. Kým však od Grandlandu nikto skutočne športové vlastnosti neočakáva, v prípade Astry mohli byť očakávania predsa len o čosi väčšie. Je vidieť, že inžinieri značky Opel pristupovali k zadanej úlohe zodpovedne, precízne a s maximálnym úsilím.

Opel Astra GSe
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Systémový výkon 225 koní a maximálny krútiaci moment 320 Nm dnes už príliš neoslní, ale s dobrým podvozkom, vyladeným riadením, ideálnou krivkou krútiaceho momentu, spontánnou odozvou na plyn a nízkou hmotnosťou sa dá postaviť zábavné auto, za volant ktorého sa budete vracať s radosťou. Aj keby to bola predokolka.

Head-up displej

Vzhľad Astry je v poriadku. Aj keď si odmyslíme tie nálepky GSe, biela farba karosérie v kombinácii s čiernou strechou, 18-palcovými diskami kolies inšpirovanými restomodom Manta GSe vyzerá príťažlivo najmä v pohybe. Astra GSe pôsobí ako šelma pričupene čakajúca na svoju korisť.

Opel Astra GSe
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pozícia za volantom je limitovaná inštaláciou panoramatickej strechy (950 €). Pre vyššie osoby určite odporúčame si za tento prvok výbavy nepriplácať. Miernym zvýšením miesta nad hlavou totiž si budú môcť aj dlháni nastaviť operadlo sedadla do takmer kolmej polohy. Trup vám v zákrutách podržia výrazné bočnice sedadiel. Sedadlá majú, mimochodom, certifikát AGR, takže umožňujú dostatočné široké možnosti nastavenia, aby neunavovali váš chrbát ani pri dlhých cestách. Pochváliť musíme aj jednoduché nastavenie head-up displeja. Namiesto klikania v menu infotainmentu je ovládač zakomponovaný do nastavení vonkajších spätných zrkadiel. Geniálne riešenie, viac takýchto áut, prosím. Rozloženie a konfiguráciu údajov, ktoré sa majú zobrazovať na digitálnej prístrojovej doske a na head-up displeji, si tak dokážete dokonalo prispôsobiť.

Plug-in hybridný pohon si vyžiadal svoju malú daň v prípade zmenšeného objemu batožinového priestoru (352 litrov). Takisto na zadných sedadlách nenájdete prebytok miesta. Pre tieto potreby má Opel v zálohe aj verziu kombi, ktorá bude oveľa praktickejšia.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
KONI FSD

Podvozok je dostatočné tuhý na to, aby ste si k nemu aj v rýchlych oblúkoch vybudovali dostatočnú dôveru. Tlmiče KONI FSD zároveň filtrujú všetky nerovnosti bez zmeny smerovej stability auta, takže ani na zlom povrchu cesty nemusíte uberať plyn. V týchto momentoch nám prišlo ľúto, že Opel nepoužil len benzínový štvorvalec. Astra ako kultivovanejšia alternatíva k Hyundaiu i30 N, pre ľudí, ktorým nevyhovuje malý volant v Peugeote 308. A s možnosťou poskladať si výbavu, pretože v GSe dostanete automaticky takmer všetko. A už len toto samo osebe zvyšuje cenu a hmotnosť. Keď k tomu pripočítame batériu, dostaneme sa na čiastku 42.690 eur, za koľko sa aktuálne Astra GSe predáva.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Chlad potrápil batériu

Na elektrinu sme v chladných zimných dňoch prešli v meste tak 25 km. Pritom si možno pamätáte, keď sme v lete testovali DS4 s rovnakým pohonom a v priam ideálnych podmienkach sme prešli na elektrinu až 85 kilometrov. Takže keď chcete zobrať GSe na svoju obľúbenú okresku, plný systémový výkon vám vydrží tak prvých 15 minút. Pod plynom, pochopiteľne, si benzínový preplňovaný štvorvalec ľúbi vypiť litre benzínu, takže menšiu, 42-litrovú nádrž dokážete vyprázdniť v priebehu necelých dvoch hodín. Ale pri ustálenej jazde sa spotreba pri vybitej batérie, keď sa aktivuje hybridný režim, pohybuje do 7 litrov. Palubná nabíjačka má výkon 7,4 kW, takže batéria sa dokáže nabiť v priebehu 120 minút.

Opel Astra GSe
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Záver

Opel Astra GSe je výkonným plug-in hybridom s dlhým zoznamom výbavy. Z toho vyplýva, že ak máte slabosť na autá Opel a ešte nemáte v garáži Insigniu GSi, je najvyšší čas sa po nejakom kúsku poobzerať. Zachovalý kus s nízkym nájazdom vás vyjde cenovo rovnako a dostanete oveľa väčšie, rýchlejšie a zábavnejšie auto. Ak vás to ale stále priťahuje k Astre, tak áno, GSe je lepším plug-in hybridom ako civilnejšia verzia s výkonom 180 koní.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.8 / 5. Počet hodnotení 12

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokRenault Master E-Tech sa dostane ďalej
Nasledujúci článokPokukujete po novej dodávke? Pozrite, čo ponúka Ford Transit Connect