Model ktorý nikto nečakal, auto ktoré roztrieštilo segment a spôsobilo ošiaľ!

Dnes už pokojne môžeme hovoriť o úspechu modelu i30N, jeho predajné čísla stále rastú a pokoril dokonca aj historických zakladateľov segmentu. Pamätám si keď Hyundai spustil svoju kampaň ,,New thinking new possibilities,, vtedy by mi ani nenapadlo, že sa raz dočkáme skutočne vydareného hothatchu. A predsa, stalo sa. Hyundai posledné roky dokazuje, že jeho cieľom je vyrovnať sa európskym automobilkám a darí sa mu to napĺňať.

Od predstavenia i30N ubehol zhruba rok a model si dokázal vytvoriť vlastnú komunitu, dokonca máme za sebou aj prvý Československý zraz na Slovakiaringu. Mimo iné, automobilka predstavila aj derivát v podobe štýlového liftbacku Fastback i30N či i30 N-Line. Presne ako v prípade BMW M a jeho M packetu alebo Audi S a S-Line. Niekto by povedal, že sa jedná o plytké kopírovanie, no ja si skôr myslím, že stojíme pri zrode novej športovej divízie N, ktorá bude mať úspech.

Čo skutočne oceňujem je fakt, že Hyundai sa nesnažil postaviť hneď na prvý krát najvýkonnejšie, najrýchlejšie naj auto. Jednoducho venoval všetku energiu k vyladeniu jeho debutu a výsledok je perfektný. Svoje o sebe napovedá už samotný fakt, že tím, ktorý toto auto vyvíjal, má skúsenosti s kvalitnými európskymi športovými divíziami renomovaných automobiliek.

Na Hyundai i30N sme sa pozreli takmer presne pred rokom, vtedy sa nám dostala do rúk slabšia verzia s výkonom 250 koní (184 kW). Teraz sme preverili výkonnejšiu verziu Performance s výkonom 275 koní (202 kW). Obe poháňa totožný štvorvalcový preplňovaný benzín 2,0 T-GDi. Rozdiel je v naladení výkonu, absencií samosvoru v prípade slabšej verzie, o palec väčšie brzdy a disky, variabilná výfuková sústava v prípade Performance.

Na otázku, či je samosvor cítiť odpoviem jednoznačne, áno. Jeho absenciu v prípade slabšej verzie bolo cítiť, no jazdný zážitok to nepokazilo. Napokon v prípade Performance verzie elektronický samosvorný diferenciál pomáhal hlavne pri výjazdoch zo zákrut, kedy sa auto zakuslo predkom do asfaltu a držalo ako nalepené. Väčšie brzdy je tiež cítiť, no rovnako ako v prípade slabšej verzie nemôžem tvrdiť, že som s ich výkonom jednoznačne spokojný.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Necháme vás však precítiť jazdný zážitok v priloženom videu. Ak sa rozhodujete medzi slabšou a výkonnejšou verziou, myslím si, že nie je nad čím váhať. Cenový rozdiel je skutočne minimálny a myslím si že v prípade i30N by ste kompromis robiť rozhodne nemali. Aby sme ale nenavádzali, ani tou slabšou verziou nič zásadne nepokazíte, prídete však o ten krásny zvuk ktorý N-ko vyladilo naozaj perfektne!

Zdroj: startstop.sk