Najväčší z ponuky SEAT, plnohodnotný zástupca segmentu SUV a vlajková loď španielskej automobilky.

Tak by sme mohli stručne charakterizovať novinku v podobe modelu Tarraco. SEAT prichádza, ako posledný z koncernovej trojice VW a Škoda s veľkým SUV. Áno, Tiguan začal svoju púť už v roku 2007, no vo svojej predĺženej verzií Allspace dorazil až so svojou druhou generáciou v roku 2016. V tom istom roku, na Parížskom autosalóne, bol svetu predstavený aj prvý veľký SUV model českej automobilky Škoda s názvom Kodiaq.

Čo spája tieto tri modely?

Odpoveďou je spoločná platforma MQB, ktorá umožnila variabilný nárast rozmerov jednotlivých modelov. Pokojne môžeme prehlásiť, že Tarraco priamo atakuje svojimi rozmermi Kodiaq. Ako to však je s technikou a vypracovaním? Tarraco prichádza takmer presne dva roky po Kodiaqu, priestor na vychytanie múch je teda dostatočný. Podarilo sa?

Poďme teda pekne od začiatku, respektíve z vonka, Tarraco treba pochváliť,  že sa dokázalo v dnešnej ,,LEGO,, dobe odlíšiť od svojich starších koncernových bratov. Prináša svieži dizajn s úplne novými prvkami SEATu. Ostro tvarovaný predok a úzka šesťuholníková maska chladiča, ktorá smeruje jasne vpred a opticky tak predlžuje auto. Precízne vykrojené svetlomety s jasným minimalistickým podpisom a mnohými prvkami trojuholníka. V skutku veľmi pekná práca s grafikou svetiel.

Bočný pohľad už neoklame ani klesajúca kapota a vyššie položená zadná časť, tu je jednoznačne badateľná podoba s Tiguanom. Dvadsať palcové kolesá nádherne vypĺňajú priestor blatníkov. Zadná časť prináša revolúciu do Španielskej značky, no zároveň plagiát na čoraz častejšie sa objavujúce spájanie zadných skupinových svetiel. Tarraco vďaka tomu dostáva jedinečný a nezameniteľný charakter a opäť sa nám objavuje prvok trojuholníka vo svetelnom podpise.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Svetelná technika na jednotku

Pri svetelnej technike ešte chvíľu ostaneme, Tarraco vám ponúka plne diódové osvetlenie, tak v exteriéri ako aj v interiéri. Funkcia automatického prepínania stretávacích a diaľkových svetiel funguje presne tak, ako by mala. Dosvit predných svetlometov je prekvapivo ďaleký a počas nočných presunov ich určite oceníte. V prípade zadných skupinových svetiel sa k slovu dostali aj dynamické smerové svetlá, ktoré veľmi efektne naznačujú Váš plánovaný smer jazdy. Ambientné osvetlenie ma osobne trochu sklamalo, ponúka len jednu jedinú farbu a to bielu. Navyše podobne ako v Kodiaqu, interiér ambientne nepodsvecuje ale len svieti. Čerešničkou na torte je však fakt, že Full LED svetlá dostávate už v základe!

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Ako je na tom s priestorom?

Jednou z najpodstatnejších stránok veci bude priestor, ten rozhodne očarí. Zhodou náhod, máme práve počas testu Tarraca v redakcií aj Škodu Kodiaq, síce vo verzií RS ale to z priestoru neuberie. Pocitové presadnutie z Kodiaqu do Tarraca mi hovorí, že mám viacej miesta v oblasti ramien a všeobecne na ruky, tak vpredu ako aj vzadu. Výplň dverí mi v prípade Tarraca príde o niečo tenšia. Rozmermi čo sa týka šírky, však Kodiaq s hodnotou 1 882 mm vyhráva nad 1 839 mm v Tarracu. Pocitové miesto v druhom rade sedadiel nahráva zase Kodiaqu. Rozmermi rázvoru, sú bez jediného milimetra rovnaký.

Objem batožinového priestoru nahráva v prospech SEATu s hodnotou 760 litrov v základnom usporiadaní. Naše Tarraco je dokonca 7-miestne. Sedadlá v poslednej tretej rade sú nad očakávanie vypracované z kvalitných materiálov a snažia sa aj napriek menšiemu priestoru poskytnúť aspoň aký taký komfort. Pre deti sú perfektné, no na dlhšie cesty s dospelým osadenstvom rozhodne nie sú stavané. Na oplátku tie v Kodiaqu mi prídu o čosi viac priestrannejšie.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Interiér a technológie

Hneď po usadení sa na miesto vodiča a prejdení prvých metrov v Petržalských uličkách mi udrel do očí extrémne tenký A stĺpik. Konštruktéri dokázali nemožné a vytvorili tak dobre tvarovaný a umiestený A stĺpik že vám takmer vôbec nenarúša výhľad z vozidla. Celkovo je výhľad prekvapivo ideálny, k čomu prispieva aj vysoký posed a v neposlednom rade aj komfortné sedačky.

Palubná doska je jasne horizontálne tvarovaná a ostrý odskok s ,,dreveným dekorom,, vyzerá veľmi dobre, hlavu by som si tu však udrieť nechcel… Displej infotaimentu pôsobí ako by bol samostatne stojaci, to však nieje. Všetko ostatné už spoznávam s koncernového Lega. Digitálny prístrojový štít je relatívne prehľadný s prispôsobenou grafikou pre SEAT, nechýba viacero zobrazení vrátane plnoformátovej mapy.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Čo však musím veľmi negatívne zhodnotiť je fakt, ktorý sa netýka len Tarraca ale aj ostatných modelov VW koncernu využívajúcich Virtual Cockpit. Pokiaľ ste zvyknutý nulovať spotrebu alebo takzvaný Trip (počet prejdených kilometrov) jednoduchým stlačením tlačidla, zabudnite na to! Pokiaľ využívate digitálny prístrojový štít pripravte sa na zložité hľadanie nulovania spotreby a prejdených kilometrov v systéme infotaimentu…

Posledné slová k technológiám respektíve k asistenčným systémom venujem práve Front Asistentovi v kombinácií s Lane Asistentom. Tarraco očividne dostalo do vienka nový software, ktorý však spôsobuje viac škody ako osohu. Pokiaľ systém vyhodnotí že sa nedostatočne venujete riadeniu, veľmi surovo a nepríjemne vám kopne do bŕzd. Tento jav praktizuje aj pokiaľ máte ruky na volante a skutočne sa venujete dianiu pred vami, jednoducho stačí aby ste dlhšiu dobu neboli nútený vyvinúť na volant väčší tlak a auto vám to vráti. Beriem to ako veľké bezpečnostné riziko, nakoľko som sa veľa krát zľakol ja, posádka ale aj vodič za mnou!

Prekvapivo komfortný

Naladenie adaptívneho podvozku je veľmi príjemné a nerovnosti žehlí s prehľadom, systém pohonu oboch náprav 4Drive napomáha ku skvelej manévrovateľnosti s relatívne veľkým SUV. O to viac ma prekvapil komfort podvozku aj pri obutí na obrovských 20 palcových diskoch kolies. Vypýtajú si síce svoju daň za štýl pri prejazde po hlbších nerovnostiach či betónových retardérov no nieje to nič katastrofálne. Osobne by som však zvolil pravdepodobne 19 palcové obutie.

Odhlučnenie v kabíne je dostatočné nijak radikálne neznižuje komfort ani obrovské panoramatické strešné okno, ktoré je navyše aj otvárateľné a veľmi efektne dopĺňa, no hlavne presvetľuje celý interiér. Diaľničné tempá Tarraco zvláda s prehľadom a na dlhé trasy je vyslovene stavaný. To sa už ale dostávame k tomu najzásadnejšiemu a to je motor a prevodovka.

Dvojlitrový štvorvalcový naftový agregát 2,0 TDI disponuje výkonom 140 kW čiže 190 koní krútiacim momentom na úrovni 400 Nm. Na tak veľké auto, ako je Tarraco, je táto verzia ideálna. Osobne som zástancom názoru že práve do veľkých rodinných SUV patrí veľký naftový motor, pokojne by som tu zniesol aj päť alebo šesťvalec. Ak sa pýtate na dynamiku tak tá je dostatočná, presne taká akú potrebujete, teda pokiaľ nieste práve ten otecko, ktorý veľmi rád vyrezáva horské serpentíny.

A presne pre takých je pripravený Kodia RS, lebo niekomu jednoducho jedno turbo nestačí ale to už čoskoro v samostatnom teste Kodiaq RS. Vráťme sa späť ku Španielskemu krásavcovi, posledným dôležitým faktorom je spotreba. Tarraco si vypýta spokojne 9,1 l/ 100 km pri diaľničnom tempe. V meste spotreba klesne na hodnotu 7,8 l/ 100 km no a na okreskách zajazdí za skvelých 6,9 l/ 100 km. Výsledný priemer tak vyšiel na hodnotu 7,3 l/ 100 km. Úprimne, čakal som minimálne o liter menšiu spotrebu, hlavne na diaľnici. Treba však podotknúť že Tarraco je skutočne poriadny kus SUV a pohon oboch náprav tiež nieje zadarmo.

Tak ako?

Tarraco prichádza s výhodou neskoršieho nástupu na trh a teda minimalizáciou chýb ktoré spravili jeho bratia. Podvozok je príkladný, po stránke komfortu môže hľadať veľmi ťažko konkurenciu. Jazdné vlastnosti sú na vysokej úrovni no všetko si treba prísť vyskúšať osobne na vlastnej koži. Vypracovanie interiéru je o kúsok kvalitnejšie ako v prípade Českého rivala. Priestorovo triumfuje a ponúka skvelú variabilitu. Pohon oboch náprav zvláda aj veľké nánosy rozbahneného terénu a štvorkolka sa inteligentne vyhrabe aj z toho čo by ste nečakali. Motor má slušnú dynamiku a s DSG prevodovkou si rozumie už klasicky výborne.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 968 cm3
Max. výkon 140 kW/ 190 k
Max. krútiaci moment 400 Nm
Palivo diesel
Pohon všetky kolesá
Prevodovka 7-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 735 mm
Šírka 1 839 mm
Výška 1 658 mm
Rázvor náprav 2 790 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 989 kg
Rozmer pneumatík 235/45 R20
Objem batožinového priestoru 760 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 8 s
SPOTREBA
Mesto 7,8 l/100 km
Diaľnica 9,1 l/100 km
Okresky 6,9 l/100 km
Priemer 7,3 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 27 560 €
Cena testovanej verzie 45 937 €