Nissan Leaf už nie je až takou žhavou novinkou ako tomu bolo minulý rok, keď sa objavil na našom trhu. Papierový dojazd na čisto elektrické nabitie je cez 300 kilometrov. Dokázal toto očakávanie splniť?

Isto ste si všimli, že aj na našich cestách chodí už pomerne veľa elektrických vozidiel. Najpredávanejším z nich však stále je Nissan Leaf. Konkurencia v podobe Hyundaiu IONIQ, či Kona je však silná. Výhodou Leafu je takisto aj to, že je dodávaný v troch stupňoch výbavy. Jednotlivé príplatkové doplnky môžete kombinovať so všetkými. Do redakcie nám zavítal model s najvyššou výbavou Tekna a s najnovšími technológiami Pro Pilot a Pro Pilot Park.

Druhá generácia Nissanu Leaf sa od tej predchádzajúcej líši nielen vzhľadom ale aj technológiami. Dizajn prešiel obrovskou zmenou, určite iba v dobrom. Tvári sa teda ako úplne normálne auto a nepotrebuje na seba pútať tým, že je elektromobil. Na nový Leaf sa treba pozerať ako na bežné auto so spaľovacím motorom. Nejedná sa o žiadny extravagantný vzhľad, práve naopak – jednoduchý, príjemný a na prvý pohľad zaujme. Výnimočný je aj vďaka dvojfarebnému prevedeniu, ktoré sme mali možnosť testovať.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Všetko po novom

Okrem vyššie spomínaných technológií Pro Pilot a Pro Pilot Park sa v aute nachádzajú aj prvé piliere autonómnej jazdy v podobe Nissan Inteligent Mobility. Japonská automobilka si zakladá pri prezentáciách elektromobilu na systémoch e-Pedal, Pro Pilot a Pro Pilot Park. Okrem nich sa však v aute nachádza kopa iných bezpečnostných prvkov, ktoré stoja za zmienku. Veľmi dobre spracovaný je 360° kamerový systém, ktorý dokáže dopomôcť pri parkovaní v úzkych uličkách ak nie ste až takým zdatným šoférom, prípadne si v takýchto stiesnených priestoroch neviete rady.

Sledovanie mŕtveho uhla sa využíva aj pri parkovaní a vďaka nemu tak viete aj z pozdĺžneho parkovania vyjsť bez stresu, nakoľko vozidlo vníma okolie a dáva pozor na všetko čo sa deje za vozidlom. LED svetlomety dokážu pracovať v plne automatickom režime spolu aj s diaľkovými svetlami. Keď sme pri bezpečnosti, samozrejmosťou je aj protikolízny systém. Systém Pro Pilot zas spojuje adaptívny tempomat so systémom udržania sa v jazdnom pruhu. Systém udržania v jazdnom pruhu Vás dokáže krásne vrátiť do rovnej čiary, no niekedy je to ako bojovanie s robotom, lebo vy viete, že môžete ten pruh opustiť, no on Vás musí vrátiť späť. Našťastie sa tento asistenčný systém dá aj vypnúť. Adaptívny tempomat však môže ostať aktivovaný.

Pokiaľ ste fanúšikom najvyspelejších technológií tak spojenie udržania v jazdnom pruhu a adaptívneho tempomatu odporúčam využiť prevažne na diaľnici, nakoľko v mestách to pri našich „udržiavaných“ vozovkách zrejme ani nevyužijete. Niekedy máme my čo robiť s tým aby sme našli tie správne pruhy a nie to ešte chudák počítač. Pozor však na to. Ide stále iba o doplnkovú službu a nie o plnohodnotnú autonómnu jazdu. Neprešli by ste s tým ani u policajtov keby Vás zastavia.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Bezpečnosť na prvom mieste

Ak vozidlo zaznamená, že nedržíte volant, ukáže sa najskôr výstraha na displeji, potom sa k výstrahe pripojí aj zvukový prejav, ktorý postupne zintenzívňuje, následne pribrzdí. Potom nasleduje sirénový prejav, auto zapne výstražné svetlá a postupne brzdí až na 0 km/h.

Systém Pro Pilot Park. Za tento systém sa žiaľ musí priplácať vo všetkých verziách. „Klasický“ systém Pro Pilot máte v najvyššej výbave štandardne, no za tento systém už musíte priplatiť. Ide o jeden z najprepracovanejších systémov automatického parkovania. Umožňuje totiž parkovanie ako prednou časťou vozidla, tak aj zadnou.

Jediné, čo musíte robiť je prísť k danému parkovaciemu miestu, ani si ho nemusíte odmerať ako na iných vozidlách, stačí sa k nemu iba dostať a stlačiť tlačidlo Spustiť. Stlačíte na stredovom panely tlačidlo parkovania a auto si pohodlne samostatne zaparkuje ako to jemu vyhovuje. Vy iba sedíte a obdivujete ako je to možné a ako sme sa dostali až do takejto pokročilej doby. Auto si krásne zapne smerovku, nadíde si a manévruje. Pokiaľ je v ceste prekážka, zastaví a opakuje manéver, pokiaľ nezaparkuje.

Nie je pre každého

Ďalším výdobytkom tohto vozidla je funkcia e-Pedal. Ide o funkciu, ktorá má svojich zástancov ale aj odporcov. Princíp e-Pedalu spočíva v tom, že na ovládanie vozidla používate iba plynový pedál. Nič viac. Pri uvoľnení plynového pedálu auto zaznamenáva rekuperáciu. Čím vyššia intenzita upustenia pedálu, tým väčšia rekuperácia. Miera rekuperácie a aj následný brzdný účinok sú o niečo vyššie, takže pri bežnej jazde nemusíte vôbec využívať brzdu. Tento systém funguje až do úplného zastavenia vozidla.

Ja osobne som e-Pedal využíval prevažne v meste a za celý týždeň a pol čo som na vozidle jazdil, tak brzdový pedál som využil maximálne päť krát. Brzdový pedál som využíval naozaj iba v krajných situáciách. Podobný systém využívaj aj BMW i3. Leaf sa však odlišuje tým, že tu môžete systém e-Pedal jednoducho vypnúť.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Elektromotor s dušou spaľovacieho motora

Pod kapotou Leafu sa nachádza najvýkonnejší elektromotor s výkonom 110 kW / 150 koní a krútiacim momentom 320 Nm. Z pokoja na hranici 100 km/h ste v priebehu 7,9 sekundy. 40 kWh batéria má predpokladaný kombinovaný dojazd okolo 270 km. V mestskej doprave by vozidlo malo zvládnuť až 380 km podľa novej smernice WLTP. Vozidlo má štandardne vstavanú 6,6 kW AC nabíjačku, no je možnosť vozidlo nabíjať aj na rýchlo nabíjačke do výkonu 50 kW. Vozidlo je nabíjané na nabíjačkách typu CHAdeMO. Ide o výtvor Nissanu, tak niet divu, že sa tohto nabíjania nechce vzdať.

Kombinovaný dojazd som zobral po svojom a čakal som, čo sa s autom naozaj stane, či ma teda niekde nechá, alebo dôjdem naspäť šťastne domov. Vybral som sa smerom z Bratislavy do Topoľčian. Cesta pozostávala z diaľnice, okresiek a takisto aj z miest. Čiže priam ideálne podmienky. Taktiež som vychytal počasie, keďže bolo vtedy okolo 20°C. Auto som si nabil z pohodlia domova, čo trvalo celú noc, ale odchádzal som so 100% batérie.

Pokiaľ sa nikam neponáhľate a viete si cestu rozrátať a nebude Vám vadiť že, budete stáť na nabíjacích staniciach cca 30 minút, tak elektromobil je pre Vás. Musíte však poľaviť aj z rýchlostných nárokov. Toto zatiaľ nie je auto na dlhé trate. Po diaľnici som išiel okolo 110 km/h (žiaľ nikto mi nerobil vzduchovú clonu) a na okreskách som si držal cca 85 km/h. Suma sumárum, Leaf zvládol aj dlhšiu cestu na nabitie. Výsledný počet kilometrov bol 280 na jedno nabitie. Keď som prekročil pomyselnú čiaru Bratislavy, tak mi ukázalo varovanie pred nedostatkom kapacity batérie (9% – cca 20 km dojazd).

Spotreba batérie sa veľmi odvíja od štýlu jazdy. Pri pokojnej jazde bez akéhokoľvek unáhleného brzdenia viete ísť za 14,5 kWh / 100 km, pokiaľ sa jedná o diaľnicu, tak je to o niečo viac, ale takisto to nie je nič horibilné, viac ako 20 kWh / 100 km nepresiahnete.

Test Nissan Leaf 2018: jeho skutočný dojazd je podstatne nižší!

Záverom…

Nový Nissan Leaf dokázal, prečo je celosvetovo najpredávanejším elektromobilom. Potvrdila to prvotná generácia a druhá nie je opakom. Nájde sa samozrejme zopár nedostatkov ako napríklad dlho „omieľaný“ dojazd na jedno nabitie, no Leaf je skvelé vozidlo do mesta a po okolí. Svedčí o tom aj fakt, koľko týchto vozidiel denne stretávame v premávkach po celom Slovensku.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor synchrónny elektromotor 40 kWh
Reálny dojazd 280 km
Max. výkon 110 kW / 150 koní
Max. krútiaci moment 320 Nm
Palivo elektrina
Pohon predná náprava
Prevodovka jednostupňopvá CVT
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 490 mm
Šírka 1 788 mm
Výška 1 540 mm
Rázvor náprav 2 700 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 580 kg
Rozmer pneumatík
Objem batožinového priestoru 405 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,9 s
SPOTREBA
Mesto 14,5 kWh/100 km
Diaľnica 19,0 kWh/100 km
Okresky 16,7 kWh/100 km
Priemer 17,3 kWh/100 km
CENA
Základná cena modelu od 36 130 €
Cena testovanej verzie 42 370 €

Pridaj komentár